اخبار داغ

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم تشریح کرد

مرمت گنجینه‌ معماری بارگاه امام رضا(ع) در بازه زمانی ممنوعیت تردد زائران

مرمت گنجینه‌ معماری بارگاه امام رضا(ع) در بازه زمانی ممنوعیت تردد زائران
مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم به تشریح اقدامات صورت‌گرفته در خصوص مرمت گنجینه‌های معماری و هنری بارگاه امام هشتم در دوران محدودیت و ممنوعیت تردد زائران در حرم رضوی پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد کاظم ملازم‌الحسینی در خصوص تشکیل کارگروه تخصصی بازسازی از زمان آغاز محدودیت‌های ایجادشده در حرم و فعالیت‌های تاسیساتی، ساختمانی و هنری که در مجموعه اماکن متبرکه رضوی در حال انجام است، اظهار کرد: همزمان با اتخاذ تصمیم ممنوعیت موقت حضور زائران در اماکن متبرکه، گروهی در مجموعه مستقر شد تا آسیب‌ها، اصلاحات و تعمیرات را در لحظه شناسایی کند و با توجه به اینکه تاریخی برای رفع محدودیت‌های حرم مطهر رضوی به شکل رسمی اعلام نشده، حجم کار قابل ملاحظه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

ملازم‌الحسینی با اشاره به مراعات پروتکل‌های بهداشتی در تمامی پروژه‌های در حال اجرا گفت: تمامی این پروژه‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گرفته است که این امر کار را سخت می‌کند، اما فرصت مغتنمی به دست آمده که باید به بهترین نحو از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه توانستیم ظرف مدت کمتر از 10 روز از آغاز محدودیت تردد در حرم مطهر رضوی، تمامی گروه‌های لازم را فعال کنیم تا حجم بزرگی از تغییرات و اقداماتی که شاید در ۳۰ سال گذشته امکان اجرای آن به دلیل حضور زائران فراهم نشده بود، انجام شود.
 
مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم افزود: با توجه به این که محدوده پیرامون روضه منوره و رواق‌های مرکزی حرم مطهر رضوی همیشه مملو از زائر است، لذا این بخش در وهله نخست برای انجام اقدامات اساسی ساختمانی و تاسیساتی در دستور کار قرار گرفت.

ملازم‌الحسینی بیان کرد: یکی از مأموریت‌های سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع)، حفظ، نگهداری و مرمت گنجینه‌های معماری و هنری اماکن متبرکه است. بسیاری از این اقدامات به دلیل تردد زائران قابل انجام نبوده؛ اما پس از ایجاد محدودیت تردد در حرم، این شرایط زمینه انجام فعالیت‌های گسترده در زمینه مرمت حرم از لحاظ هنری و معماری را فراهم کرده است.

وی عنوان کرد: انجام آینه‌کاری و کاشی‌کاری‌ها و اصلاح آن‌ها در رواق‌های مرکزی، دارالسیاده و دارالشرف، مرمت ایوان طلای صحن آزادی و صحن انقلاب و همچنین مرمت، نظافت و شست و شوی کاشی‌های بدنه صحن‌های آزادی و انقلاب، از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم همچنین مرمت درب‌های چوبی، طلا و نقره را یکی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته در بخش معماری و هنری دانست و گفت: بدین منظور مرمت، اصلاح نقوش و هنرهای به کار رفته و رنگ‌آمیزی بیش از 90 لنگه درب چوبی و نیز مرمت و پرداخت هشت درب طلا و دو درب نقره در حرم مطهر رضوی انجام شده است.
 
بر اساس گزارش آستان‌نیوز، ملازم‌الحسینی اضافه کرد: اصلاح، ترمیم و بندکشی حدود ۳۰۰۰ متر مربع سنگ فرش‌های آسیب‌دیده فضای مرکزی حرم مطهر رضوی در رواق‌ها و صحن‌ها، اقدام ارزشمند دیگری است که طی این مدت انجام شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه