اخبار داغ

یادداشت؛

نکاتی برای ارزیابی صحیح اخبار علمی دریافتی

نکاتی برای ارزیابی صحیح اخبار علمی دریافتی
استراتژی دیگری که اخبار علمی نادرست را شناسایی می کند بررسی میزان دسترسی به رسانه های دیگرو تنوع انتشارآن خبر در سایر رسانه هاست.اگر تحقیقات وجستجو نشان دهد که این خبر توسط رسانه های دیگر منتشر نشده است ، این بدان معنی است که این خبر می تواند بی اساس باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل سپاس،مجله ایتالیایی"Lamente e Mirafiliosa" گزارشی را منتشر کرد که در آن در مورد راه های اعتبار سنجی برخی از خبرها و گزارش های علمی منتشر شده است

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس, سپاس,

این مجله در گزارش خود می نویسد: که اخبار علمی کاذب و تفسیر غلط بیش از هر زمان دیگری به یک ویروس واقعی تبدیل شده است. بنابراین، باید تأکید شود که با آن بشیوه ی انتقادی برخورد شود نه اینکه بلافاصله آن را بپذیریم.

,

 برای نمونه اطلاعات تأیید شده از منابع رسمی معتبر نسبت به شایعات مربوط به ویروس کرونا با سرعت بیشتری در شبکه های اجتماعی پخش می شود بنابراین، در هفته های اخیر شاهد گزارش هایی مبنی بر اینکه ویروس با نوشیدنی های داغ قابل درمان است یا اینکه با شروع تابستان می تواند محو شود روبرو بوده ایم.

,

به همین ترتیب، برای ما آسان است که بتوانیم مطالعات علمی دریافت شده از موسساتی علمی یا دانشگاهها را که معتبر به نظر می رسند باور کنیم، اما این امر نباید مانند گزارش های مربوط به واکسن های ادعا شده، تحت تاثیر عجله هیجان زودهنگام نامناسب قرار گیرد

,

دلیل استقبال از این اطلاعات(غیرقابل اطمینان) عجله هیجانی و عاطفی است و آرزو کردن راه حل هایی است که بدون آنکه متوجه شویم گرفتار دام اخبار غلط هستیم که خود آن خبر ها برای پایش؛ راه حل هایی را با خود به همراه دارد. در مورد اخبار علمی جعلی اطلاعات بیشتری کسب کنید

,

به گفته نوام چامسکی، انتشار گسترده اخبار دروغین به نوعی ناامیدی منجرمی شود. این خبر "نارضایتی بخش" خود ممکن است که در وضعیت فعلی کنونی می تواند خطرناک تراز مورد هشدار باشد. حتی ممکن است منجر به بی اعتمادی به منطقی ترین انتشارات علمی رسمی شود که در جای خود باعث نگرانی است.

,

این مجله در ادامه می نویسد: در مطالعه های اخیر دو دانشمند بنام های" دیتر شوویل و نیکول کراوز" از دانشگاه ویسکانسین در مادیسون، تأکید شده است که باید افراد بیشتری در مورد موضوعات علمی آموزش ببینند، تا بتوانند میان حقیقت، سفسطه و دانش منابع معتبر و نامعتبرتمایز قایل شوند.

,

همچنین چشم ها باید آموزش داده شوند تا خطاهای سیستماتیک را بشناسند و انگیزه ای برای دور زدن عناوین هیجان انگیز پیدا کنند. این مجله تأکید کرده است که فرد برای دستیابی به یک گزینه معتبر ذهنی و عاطفی لازم است تا اخبار علمی کاذب را در گام اول (مراحل سیر)مرتب و منظم کند که برخی از آن خبرها مثلاً ادعا می کنند مکمل های غذایی می توانند ما را از ویروس کرونا محافظت می کنند یا اینکه این ویروس ناشی از فن آوری نسل پنجم است.

,

وی افزود: ما باید در مورد اخبار علمی باید یک رویکرد منطقی را دنبال کنیم.

,

استراتژی های زیر می توانند به ما در تمایز گزارش های قابل اعتماد از گزارش های مشکوک یا جعلی کمک کنند.

,

1. داده ها از کجا می آید؟

,

هر بار وقتی که وارد حساب های خود در رسانه های اجتماعی می شویم، ما با اخبار انبوهی روبرو می شویم که از طریق آنها متوجه دو چیز می گردیم اولی این است که رسانه ها برای انتشار اخبار هیجان انگیز با یکدیگر به رقابت می پردازند و دوم اینکه ما آنها را اغلب باپس از خواندن گاهی "عنوان صرف" به اشتراک می گذاریم. این قطعاً اشتباه است.

,

برای اطلاع از اطمینان اخبار علمی، باید به منبع مراجعه کنید. بعضی اوقات برخی از روزنامه نگاران یک مطالعه علمی اشتباه منتشر می کنند یا دسترسی به واکسن گزارش می شود در حالی که این تحقیقات فراتر از مرحله اول آزمایشات نبوده است.

,

2. از عناوین جلب توجه کننده برحذر باشید

,

این مطلب تأکید کرده است که احتیاط از عناوین هیجان انگیز با تأثیر عاطفی، برای شناسایی اخبار دروغین ضروری است. رسانه ای که از این عناوین استفاده می کند با هدف کلیک کردن بر روی لینک ها یا به اشتراک گذاری اخبار و انتشار شایعات، می تواند از طریق آن درآمد کسب کند. باید بخاطر بسپاریم که علایق حزبی و گروهی غالباً در پشت خبرهای دروغین وجود دارد.

,

3. بی طرفی مهم است

,

به گفته تیموتی کولفلد، استاد حقوق بهداشت و سلامت در دانشگاه آلبرتا (کانادا) مردم تمایل بیشتری به تمرکز روی عناوینی دارند که یک پیام منفی خیره کننده و یا پیام مثبت فوق العاده با خود دارند. برای تعیین اخبار علمی جعلی، ما نیازی به اتکا بر احساسات نداریم زیرا در معتبرترین و دقیق ترین مطالعات از عواطف سطحی و گذرا استفاده نمی کنند بلکه داده ها و جزئیات مختلفی را ارائه می نمایند بنابراین ما باید بر منابع مورد اعتماد تکیه کنیم زیرا اخبار ممکن است نتیجه یک مطالعه خاص باشد، به همین دلیل مطلوب است که به منابع اصلی برگردیم.

,

4. از روش علمی پیروی کنید

,

وقتی روی پیوندهای خبری(لینک ها) کلیک می کنیم و می خوانیم، باید همیشه پیوندها، منابع، مآخذ و منابع داده های اصلی را جستجو کنیم حتی اگر به زبان های خارجی باشد.

,

5. چه رسانه دیگری این خبر را منتشر کرده است؟

,

استراتژی دیگری که اخبار علمی نادرست را شناسایی می کند بررسی میزان دسترسی به رسانه های دیگرو تنوع انتشارآن خبر در سایر رسانه هاست.اگر تحقیقات وجستجو نشان دهد که این خبر توسط رسانه های دیگر منتشر نشده است ، این بدان معنی است که این خبر می تواند بی اساس باشد.

,

6. شما به زمان تفکر انتقادی و اراده نیاز دارید

,

این مجله در پایان خاطرنشان کرد: لحظه(فوریت) از برجسته ترین ویژگی های دوران مدرن است جایی که اخبار هیجان انگیز به سرعت در عرض چند دقیقه پخش و منتشرمی شود.اما تنها 20 درصد از اخبار منتشر شده تأیید شده و قابلیت اطمینان آن ارزیابی شده است. برای آشنایی با اخبار علمی ناصحیح لازم است که برزمان مناسب، اراده و تفکر انتقادی سرمایه گذاری شود. فقط خواندن عنوان و اتخاذ نظر روزنامه نگاری کافی نیست بلکه باید نگاهی انتقادی داشته باشیم و مسئولیت تصدیق و اعتبار آن را قبل از به اشتراک گذاشتن آن مد نظرداشته باشیم.

,

عبدالمجید اورا

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه