اخبار داغ

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر:

از ۵ میلیون سند خام در استان، بیش از ۶۰۰ هزار نسخه آن طبقه‌بندی‌شده است

از ۵ میلیون سند خام در استان، بیش از ۶۰۰ هزار نسخه آن طبقه‌بندی‌شده است
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر گفت: اسناد ملی و میراث مکتوب، گنجینه اسرار، افکار، فرهنگ و تاریخ ملی ایران است و این آثار آیینه تمام نمای اصالتِ تاریخی و بالندگی ملی محسوب و عامل پیوند هویت و فرهنگ گذشتگان به نسل جدید است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نرگس صداقت مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار سپاس با اشاره به اسناد و کتابخانه ها، اظهار کرد: سند از دو جنبه حقوقی و تاریخی به آن پرداخته می‌شود و به‌طورکلی هر سندِ کاغذی یا غیر کاغذی که شامل مرور زمان می‌شود و ارزش نگهداری دارد را اسناد تاریخی می‌نامند. از جنبه حقوقی در ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی، به سند اشاره دارد که هر نوشته‌ای در مقام اثبات دعوا یا دفاع، قابل استناد باشد را به آن سند می‌گویند اما از حیث تاریخی سند شامل همه فرمان‌های سلطنتی، مکاتبه‌ها، اسناد سیاسی، معاهده‌ها، نوشته‌های اداری و قضائی، مالی، اقتصادی، اجتماعی، گزارش‌های فرهنگی، نظامی و حتی بخش‌هایی از مکاتبات خصوصی، دوستانه و خانوادگی محسوب می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

وی بیان کرد: اسناد ملی قلب تپنده تاریخ، فرهنگ، علم و دانش ایران اسلامی است و از حیث فقهی و قرآنی، آیه ۲۸۲ سوره بقره مربوط به مسائل حقوقی و تنظیم اسناد در معاملات است که این آیه، آیه سند است و برای آرامش روحی دو طرف معامله و برای جلوگیری از انکار، سوءظن و همچنین مانع از تضییع حقوق طرفین است.

,

, ,

صداقت افزود: استان بوشهر هشتمین شعبه استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور است که در تاریخ ۱۲/۱۰/ ۱۳۸۶ شروع به کار کرد.

,

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر گفت: این مرکز در استان، دو وظیفه مهم بر عهده دارد که یکی در بخش اسناد و دیگری، در بخش کتابخانه‌ای است. وظایف و اهداف سازمان شامل: اتخاذ تدابیر و اخذ تصمیمات لازم برای صحت و سهولت و سرعت در امر تحقیق و مطالعه در همه زمینه‌ها به‌منظور اعتلای فرهنگ ملی و انجام تحقیقات مربوطه و همچنین گردآوری، حفاظت، سازمان‌دهی و اشاعه اطلاعات، مربوط به آثار مکتوب اعم از چاپی و خطی و آثار غیر مکتوب، درزمینهٔ ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی خصوصاً انقلاب اسلامی و آثار معتبر علمی، فرهنگی و فنی از کشورهای دیگر است.

,

صداقت اشاره کرد: اسناد از طریق انتقال از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتی یا خریداری از اشخاص حقیقی که شامل نسخ خطی و تاریخی است، گرده آوری می‌شوند. ایجاد و نگهداری اسناد در دستگاه‌های دولتی درواقع برای دولت و شهروندان موردنیاز است. به همین دلیل تمامی اسناد در بایگانی‌های جاری و غیر جاری حفظ و نگهداری می‌شود که با پایان پذیرفتن ارزش اداری و اولیه این پیشینه‌ها و سوابق در دستگاه‌های تولیدکننده اسناد و همچنین راکد شدن این اسناد، سوابق و پیشینه‌ها مورد ارزشیابی کارشناسان اسناد این مدیریت قرار می‌گیرند که از وظایف مهم بخش اسناد، شناسایی و انتقال اسناد با ارزش برای نگهداری دائم است.

,

, ,

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر با بیان اینکه ۵ میلیون سند خام در استان بوشهر موجود است، گفت: تاکنون ۶۰۰ هزار نسخه از این اسناد طبقه‌بندی‌شده است که بنا به‌ضرورت در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

,

صداقت عنوان کرد: سیستم آفت زدایی در استان بوشهر وجود ندارد و تمامی اسناد جهت ضدعفونی و آفت زدایی باید به سازمان منتقل شود و در بخش ضدعفونی برای برطرف کردن آلودگی‌ها از سیستم ضدعفونی گاز اکسید اتیلن در محیط خلأ یا سم‌پاشی با روش‌های مختلف استفاده می‌شود و بعد از ضدعفونی مجدداً به استان جهت فهرست‌نویسی برگردانده می‌شوند.

,

صداقت تصریح کرد: مدیریت اسناد و کتابخانه ملی در استان بوشهر مکانی را برای اجرای مباحث آزاد علمی، فرهنگی و اجتماعی، نقد کتاب، نقد فیلم و رونمایی از کتاب را به‌عنوان اندیشگاه فرهنگی در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان در این زمینه قرار داده است.

,

صداقت با اشاره به آرشیو ملی اسناد، بیان کرد: آرشیو در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری‌های صحیح بر اساس مستندات و شواهد تاریخی می‌تواند به دولت‌ها کمک نماید. این تصمیم‌گیری‌ها در حوزه مختلف مثل سیاسی، اقتصادی و …، نیاز به دسترسی به اطلاعاتی درباره اسناد تاریخی و میراث مکتوب دارد. در حقیقت تاریخ یک ملت بدون اسناد ملی نمی‌توان خوب شناسایی شود.

,

وی با بیان اینکه ساختمان فعلی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان مربوط به گمرک و ثبت‌شده میراث فرهنگی است، خاطرنشان کرد: این ساختمان استاندارد لازم جهت نگهداری اسناد را ندارد و برای احداث ساختمان جدید نیازمند همت مسئولان و تأمین بودجه هستیم.

,

, ,

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر اشاره کرد: امکان عضویت دیجیتال بدون محدودیت سنی و تحصیلی میسر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند به بیش از ۴ هزار منبع و صدها هزار پایان‌نامه و کتاب با مراجعه حضوری و همچنین مراجعه غیرحضوری و مجازی از طریق وب‌سایت www.nlai.ir دسترسی داشته که یک مسیری است برای پژوهشگران، محققان، دانشجویان و اساتید ارجمند تا بتوانند به‌صورت مطلوب استفاده نمایند.

, www.nlai.ir,

صداقت ضمن تبریک به مناسبت روز اسناد و میراث مکتوب، اذعان کرد: در آینده نزدیک برنامه‌ای تحت عنوان مستندسازی تاریخ ادار‌ی استان در پیش داریم که متعاقباً به همه مخاطبان و پژوهشگران اعلام خواهد شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه