اخبار داغ

بازخوانی وعده‌ها؛

همه ماجرای اجرای طرح احداث سد فینسک؛ از 1389 تا 1399/ «طرحی مهم برای تأمین آب استان سمنان»

همه ماجرای اجرای طرح احداث سد فینسک؛ از 1389 تا 1399/ «طرحی مهم برای تأمین آب استان سمنان»
در دهم آذرماه 96، همتی نماینده سمنان گفت: ما پیگیری‌های لازم را در وزارتخانه داشتیم تا به زودی شاهد عملیات اجرایی سد فینسک باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار مرآت، مطابق آن‌چه که در سایت شرکت معاونت منابع آب ایران درج شده، طرح مطالعه و احداث سد فینسک باید در سال 1389 آغاز می‌شد و در سال 1392 خاتمه پیدا می‌کرد. در حال حاضر درصد پیشرفت پروژه در سایت مذکور 87 درصد، دستگاه اجرایی مرتبط، شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آبساران هم مشاور پروژه عنوان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

طرح مذکور البته چنان‌که در سایت معاونت منابع آب ایران عنوان شده، در سال 92 خاتمه نیافته و ماجرای احداث آن همچنان نیز ادامه دارد. در خردادماه 95، یعنی پنج سال پس از زمانی که سایت مذکور، آن را سال خاتمه پروژه اعلام کرده بود، احمد همتی، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در صحن مجلس، تذکرات متعددی در خصوص سد فینسک به مسئولان مربوطه داده شده است.  

,

در بیست‌وپنجم اسفندماه سال 95، ایرج حیدریان اعلام کرد که احداث سد فینسک با ظرفیت 11.8 میلیون مترمکعب در دست مطالعه است و از ظرفیت این سد برای مصارف شرب و کشاورزی استفاده می‌شود. وی در گفتگو با خبرنگار مرآت اعلام کرده بود که عملیات اجرایی سد فینسک در سال آینده(1396) آغاز می‌شود. اما عملیات اجرایی سد فینسک در سال و سال‌های بعد هم آغاز نشد.

,

کم‌تر از نه ماه بعد، در دهم آذرماه سال 1396، احمد همتی، نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:«ما پیگیری‌های لازم را در خصوص احداث سد فینسک و سد روزیه در وزارتخانه داشتیم تا ان‌شاءالله به زودی شاهد عملیات اجرایی آن باشیم.» همتی، در بیستمین روز از خردادماه سال 95 در اظهاراتی، با بیان این که طرح احداث سد فینسک از مصوبات سفر دکتر روحانی به سمنان است، تأکید کرد که اجرای این طرح مشکل کم‌آبی سمنان را حل می‌کند.

,

همتی: نتوانستیم از ظرفیت سد فینسک به نحو مطلوب استفاده کنیم

, همتی: نتوانستیم از ظرفیت سد فینسک به نحو مطلوب استفاده کنیم,

وی 9 روز بعد، یعنی در 29 خردادماه 97 گفت:«برای احداث سد فینسک و سد روزیه بسیار کار شده که آن‌ها هم مراحل پایانی خود را طی می‌کند.» همتی همچنین در پنجم مهرماه سال 97، در سخنانی گلایه‌آمیز گفت:«ما نتوانستیم از ظرفیت سد فینسک به نحو مطلوب استفاده کنیم و امیدواریم که این دو سد(فینسک و روزیه) در زمره طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو قرار بگیرد.»

,

حدود سه هفته پس از این اظهارات همتی، ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان از تکمیل مطالعات طرح احداث سد فینسک خبر داد. وی هدف از احداث این سد را تنظیم و کنترل سیلاب‌های رودخانه سفیدرود به میزان 10.37 میلیون‌مترمکعب در سال به منظور تأمین بخشی از نیاز آب شرب شهرستان‌های سمنان و مهدیشهر به میزان 7.5 میلیون‌متر‌مکعب در سال عنوان کرد.

,

ایجاد ردیف اجرایی و تأمین اعتبار طرح مطالعه سد فینسک

, ایجاد ردیف اجرایی و تأمین اعتبار طرح مطالعه سد فینسک,

در چهاردهمین روز از آذرماه سال 1397، احمد همتی بار دیگر درباره سد فینسک اظهارنظر کرد و گفت که باید در روند اجرایی این پروژه تسریع شود. یک‌ماه و نیم بعد، در حالی که پیشتر اعلام شده بود که مطالعات اجرای پروژه تکمیل شده است، احمد همتی در سی‌ام دی‌ماه 97، «ایجاد ردیف اجرایی و تأمین اعتبار طرح مطالعه سد مخزنی فینسک و سامانه انتقال آب شرب» را یکی از دستاوردهای خود برشمرد.

,

در همین حین، اعتراضات نسبت به پیگیری پروژه احداث سد فینسک در مازندران بالا گرفته بود! شریفی، نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها در شانزدهم بهمن‌ماه 97، اجرای طرح سد فینسک را تیر خلاص بر پیکر مازندران توصیف کرد!! وی گفت:«انتقال حق‌آبه تجن به سمنان یک فاجعه زیست‌محیطی است که نتیجه مستقیم همراهی برخی مسئولان با مافیای سدساز وابسته به بودجه نفتی است!»

,

در شانزدهم مردادماه سال 1398، همتی در اظهارنظری دیگر، از زمینه‌سازی برای آغاز عملیات اجرایی دو سد فینسک و روزیه خبر داد و افزود: این طرح برای نخستین‌بار ردیف اعتباری گرفته و امیدواریم به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود. حدود دو هفته بعد، در شهریورماه 98 آشناگر استاندار سمنان از پیگیری برای اجرای دو طرح انتقال آب دریای خزر و سد فینسک خبر داد؛ وی از این که طرح احداث سد فینسک در قانون بودجه گنجانده شده ابراز خرسندی کرد.

,

در دوازدهمین روز از شهریورماه 98 نیز در جلسه‌ای موسوم به نشست تخصصی تأمین منابع مالی برای اجرای طرح‌های تأمین منابع پایدار آب سمنان که با حضور معاون وزیر نیرو برگزار شد، مقرر شد که در تأمین مالی برای انجام پروژه‌های انتقال آب خزر و سد فینسک تسریع شود. حدود 4 ماه بعد، کانال تلگرامی احمد همتی اعلام کرد که با تلاش‌ها و پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم، موانع احداث سد فینسک رفع شد و این پروژه به مرحله اجرا رسید!

,

همتی: پروژه سد فینسک به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود

, همتی: پروژه سد فینسک به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود,

در چهارم دی‌ماه نیز کانال تلگرامی همتی به نقل از وی نوشت:«برای نخستین‌بار پروژه احداث سد فینسک ردیف اجرایی گرفت، موانع مرتبط با میراث فرهنگی برداشته شد و این سد به زودی کلنگ‌زنی می‌شود.» کمی بیش از یک‌ماه بعد، همتی در یازدهم بهمن‌ماه 98، بار دیگر اعلام کرد که پروژه احداث سد فینسک به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود.

,

در آغازین‌روز از دهه فجر سال 98، آشناگر استاندار سمنان گفت که طرح سد فینسک به عنوان یکی از طرح‌های مهم برای تأمین آب استان در دست پیگیری است. یکی از آخرین اظهارنظرها در خصوص این پروژه نیز حدود دو هفته پس از این اظهارات استاندار، در بیست و هفتم بهمن‌ماه 98 صورت گرفت؛ وقتی احمد همتی اعلام کرد که مراحل اجرایی پروژه برای فراخوان، نهایی شده است.

,

حیدریان: روند اجرای طرح سد فینسک به زودی آغاز می‌شود

, حیدریان: روند اجرای طرح سد فینسک به زودی آغاز می‌شود,

با گذشت حدود 12 هفته از اظهارات همتی، روز سه‌شنبه این هفته، حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان در نشست بررسی اجرای طرح سد مخزنی فینسک در فرمانداری مهدیشهر اعلام کرد که روند اجرای این طرح با 100 میلیارد ریال اعتبار، بدون مشکل قانونی و با اتمام مراحل قانونی در بخش‌های محیط‌زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی به زودی آغاز می‌شود.

,

مرآت ابراز امیدواری می‌کند این وعده به تحقق نزدیک باشد و با احداث سد مذکور بخشی از مشکل آب این منطقه مرتفع شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه