اخبار داغ

تهیه‌کننده «جشن رمضان» در گفتگو با «دانا»؛

«جشن رمضان» فرش قرمزی برای مستضعفان/ نقش پررنگ «حاج قاسم» در برنامه

«جشن رمضان» فرش قرمزی برای مستضعفان/ نقش پررنگ «حاج قاسم» در برنامه
تهیه‌کننده «جشن رمضان»، با توضیح تغییر ساختار و ماهیت این برنامه تلویزیونی، به تلاش آن برای انعکاس قهرمان‌های گمنام و واقعی اشاره کرد.
[

رسول آذرسرا تهیه‌کننده ویژه برنامه رمضانی «جشن رمضان» شبکه 5 سیما، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به ساختار و شیوه جدید طرح‌ریزی این برنامه در ماه مبارک رمضان امسال اظهار داشت: «جشن رمضان» حدوداً برای 15-10 سال و با فرمت استیجی و جشن‌گونه روی آنتن می‌رفت و محتوای خاصی را به مخاطب نمی‌داده است؛ امسال وقتی این پیشنهاد به ما شد، دو یا سه اتفاق خواسته و ناخواسته رقم خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سنت شکنی در ساختار جشن رمضان

, سنت شکنی در ساختار جشن رمضان,

وی افزود: ما از این اتفاقاتی مانند شیوع کرونا و نبود حضور مخاطب و نبود اسپانسر استفاده کردیم و تصمیم گرفتیم ساختار جدیدی برای برنامه ارائه کنیم. شبکه علاقه‌مند بود این برند حفظ شود و برند جشن رمضان حفظ شود، ولی توافق کردیم که ساختار و مدل آن را از ابتدا تغییر دهیم و برنامه‌ای با شکل و ساختار و محتوای جدید بسازیم.

,

تهیه‌کننده جشن رمضان ادامه داد: امسال برای ما محتوا مهم بوده و دنبال این بودیم که محتوای جدیدی را تقدیم مخاطب کنیم. زمانی هم که برنامه به ما پیشنهاد شد، خیلی کوتاه بود و تا ماه رمضان کمتر از 20 روز فرصت داشتیم. وقتی این اتفاق صورت گرفت تصمیم گرفتیم در ساختار و مدل جدیدی برنامه را طراحی کنیم.

,

, ,

نخواستیم به سلبریتی ها باج بدهیم

, نخواستیم به سلبریتی ها باج بدهیم,

آذرسرا در توضیح جزئیات این تغییر ساختار و محتوا گفت: هر شب در برنامه قصه و داستان جدید و چند قهرمان جدید از کشور معرفی می‌کنیم و این برای ما ملاک شده است. گفتیم قهرمانان ما در رسانه جایی ندارند و سلبریتی‌ها عملا جای آن ها را گرفته اند و سعی کردیم این فضا را تغییر دهیم و سلبریتی های اصلی را که در کشور با سختی با اقتصاد و حوزه های مختلف سیاسی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند، به عنوان قهرمان اصلی کشور معرفی کنیم.

,

مردمی که نه شناسنامه داشتند، نه کارت ملی

, مردمی که نه شناسنامه داشتند، نه کارت ملی,

وی تصریح کرد: در چند قسمت پخش شده از «جشن رمضان» هم فضای برنامه همین طور بوده است؛ مثلا سراغ یک روستایی رفتیم که تیم جهادی برای اولین بار آنجا رفته و یک عده را شناسایی کرده که نه شناسنامه و نه کارت ملی داشته‌اند و به آنها شناسنامه و کارت ملی داده‌اند، خانه برای آنها ساخته‌اند و زندگی آنها را سامان داده‌اند و وسط این ماجرا، یک مادر و دختر را بعد از حدود 13 سال بهم رسانده‌اند.

,

آذرسرا افزود: در نمونه دیگر، به روستایی رسیدیم که آب آشامیدنی و برق و مسائل اولیه زندگی را نداشته‌اند؛ یک گروه جهادی آنجا خدمت کرده‌اند و ما هم گروه جهادی را به عنوان قهرمان می‌آوریم و هم سوژه را انتخاب می‌کنیم و در برنامه دعوت می‌کنیم.

,

کمک 3 میلیاردی به روستای کال شور

, کمک 3 میلیاردی به روستای کال شور, کمک 3 میلیاردی به روستای کال شور,

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه گروه های جهادی هنوز برای مردم جانیفتاده‌اند، اظهار داشت: مردم فکر می کنند این گروه ها حقوق‌بگیر هستند یا دنبال مسائل مادی هستند یا می گویند این گروه های جهادی فقط در حوزه عمران هستند، ولی اینچنین نیست؛ این گروه ها در حوزه های مختلف فعالیت می‌کنند. در برنامه ما یک گروه جهادی داشتیم که یک زندانی را بعد از 9 سال آزاد کردند و این فرد به خانواده‌اش رسید و یا یک گروه جهادی دعوت کردیم که مشکلات فکری و اندیشه‌ای یا به عبارتی دعوای قومیتی یک منطقه را رفع کرده‌اند؛ یعنی علاوه بر اینکه هدف آنها مسائل عمرانی بوده، در حوزه های اجتماعی هم وارد شده‌اند. در همین راستا اتفاقات خوشایندی نیز رخ داده که شاید مجال گفتن آن نباشد، اما می توان به کمک 3 میلیاردی از سمت ستاد اجرای فرمان امام(ره) به روستای کال شور از توابع خراسان شمالی، ساختن خانه برای ننه زبیر کرمانشاهی، کمک برای پرداخت بدهی 54 میلیونی عده ای از رانندگان ترابری به معلولینی که در برنامه حضور داشتند اشاره کرد.

,

, ,

اهدای تندیس حاج قاسم

, اهدای تندیس حاج قاسم,

آذرسرا در ادامه، با بیان اینکه ساختارشکنی درتولید برنامه کار سختی است، گفت: ما این تغییر را بر اساس یک نقطه طلائی در برنامه‌مان انجام می‌دهیم که فردی را به نام «جهانمرد» معرفی می‌کنیم؛ آن هم کسی نیست جز حاج قاسم سلیمانی! می‌گوییم این آدم الگوی ما در حوزه جهادی است، نه میزی و نه صندلی داشته است و همیشه در عرصه های جهادی حضور داشته است، از عمران و ساخت و ساز گرفته تا حوزه های اجتماعی و جنگ؛ ما ایشان را مدل کرده‌ایم و هر شب تیتراژ ما با ایشان شروع می شود و آخر برنامه هم تندیس اثر انگشت حاج قاسم سلیمانی را به تمام بچه هایی که مخلصانه و گمنامانه در سطح کشور فعالیت می‌کنند، تقدیم می‌کنیم.

,

وی با بیان اینکه گروههای جهادی دعوت شده در «جشن رمضان» گاهی برای اولین بار به رسانه دعوت شده‌اند، ادامه داد: همین الان 130 گروه جهادی به ما معرفی کرده‌اند، ولی تاکنون که 15 برنامه پخش شده است، شاید 7 یا 8 گروه گروه جهادی را توانستیم بیاوریم؛ دنبال قصه هم هستیم، یعنی دنبال کسانی که صاحب قصه و داستان هستند و کار جدید و نوآوری دارند.

,

, ,

شب آخر برنامه، همراه با خانواده حاج قاسم

, شب آخر برنامه، همراه با خانواده حاج قاسم,

وی درباره انتقادهای وارده نسبت به ساعت نامناسب پخش برنامه عنوان کرد: این نکته درست است؛ برنامه های افطارمحور از ساعت 7 یا 7:15 شروع می‌شوند و مخاطب این لحظه ما را تماشا نمی‌کند. ما می خواهیم قصه را تعریف کنیم، سوژه‌های عجیب و غریب هم هستند و این به اذان و ساعت های بعدی می‌خورد. خودم به عنوان مخاطب این را نمی‌پسندم. در حالی که برخی شب‌های ما بسیار برنامه خاصی بوده است و بعید می‌دانم هیچ یک از برنامه های تلویزیون به این نقطه اوج رسیده باشند. ولی متاسفانه این مشکلات در تلویزیون هست.

,

تهیه‌کننده «جشن رمضان» خاطرنشان کرد: درنظر داریم، شب آخر در عید فطر براساس نظرسنجی مخاطب، بهترین گروه جهادی را امتیاز بدهیم. خانواده «حاج قاسم سلیمانی» را دعوت کنیم تا در برنامه حضور داشته باشند و در محضر این خانواده، اثر انگشت حاج قاسم را به قهرمان اصلی که در شب های ما دعوت بوده، تقدیم کنیم.

,

آذرسرا اضافه کرد: چند شب را هم اختصاص به ابعاد شخصیتی غیر از حوزه نظامی حاج قاسم داده‌ایم. یک شب آن گذشت که مهمانان ما از خوزستان بودند و ماجرای سیل خوزستان روایت شد که شخصیتی مثل شهید سلیمانی وارد خوزستان می‌شود و گروه های جهادی و موکب ها را بسیج می کند و اتفاقاتی برای او با یک خبرنگاری می افتد که آنها مهمان ما بودند. چند روز دیگر هم داستان اینچنینی داریم تا شب عید فطر.

,

, ,

وی با تاکید مجدد بر اینکه «جشن رمضان» به دنبال تغییر ماهیت بوده، اظهار داشت: ما به دنبال قهرمانان واقعی بوده‌ایم؛ از نظر ما، قهرمان آن خواننده‌ای نیست که امسال به او زنگ می‌زنم که بیاید 5 دقیقه بخواند، می‌گوید 30 میلیون می‌گیرم! ما سعی داریم این ماجرا را تغییر دهیم و قهرمانان اصلی را نشان دهیم. آدم هایی که حرفی برای گفتن دارند و یکبار هم که شده برای این افراد فرش قرمز پهن کنیم و تندیس اثر انگشت حاج قاسم را هدیه کنیم که لایق این هستند. من هم بدم نمی‌آمد به من پول بدهند و بگویند برآورد آنچنانی بگیر! کل برآورد ما با دکور برنامه هایی برابر است که در زمینه های مشابه ما کار می‌کنند. تلاش ما این است که کار آبرومند پخش کنیم و مخاطب این را قبول کند.

,

 

,

گفتگو از نسیم اسدپور

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه