اخبار داغ

روزهای متلاطم دو کشور همسایه؛

نگاهی بر تغییر عملکرد رسانه‌های ترکیه نسبت به ایران

نگاهی بر تغییر عملکرد رسانه‌های ترکیه نسبت به ایران
روابط ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه، ترکیبی از دوستی و همکاری نسبی در راستای تأمین منافع مشترک می باشد ولی این موضوع خوشایند برخی کشورها نبوده و برخلاف اهداف تاکتیکی و استراتژیکی آنها می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، مدتی است که رسانه های ترکیه در مورد موضوعات و اتفاقات ایران،یک مسیر پر تنش را طی می کنند.اغلب رسانه ها و خبرنگاران در این کشور، با انتشار اخبار و گزارش های تند برعلیه مواضع و موضوعات مختلف در کشورمان؛ حملات کلامی تندی انجام داده و حتی گاها پا روی خط قرمز های تهران گذاشته اند و البته بعضا نیز با سپر رسانه های ایرانی مواجه شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

روند افزایش این ماجرا بتدریج از زمان اعتراضات آبان ماه سال گذشته در ایران، عملیات نظامی ارتش ترکیه در سوریه و ادلب که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از سربازان ترک گردید، حادثه به شهادت رسیدن سپهبد سلیمانی در عراق توسط آمریکایی ها، سقوط هواپیمایی مسافری اوکراینی در تهران و در نهایت همه گیر شدن ویروس کوید – 19 در جهان و ورود این ویروس به ایران که برخی مقامات و رسانه های ترکیه با حملات تند به دولت جمهوری اسلامی ایران و ادعای ناکارآمدی مسئولین کشورمان، شیوع این ویروس در اروپا را به ایرانیان ربط دادند، استارت زده شده است و یکی از تلخ ترین برخوردهای مقامات ترکیه در این ایام، بسته شدن مرزهای دو کشور و ممانعت از سفر پزشکان و مسئولان ایرانی به ترکیه توسط وزارت بهداشت این کشور بوده است.

,

روابط ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه، ترکیبی از دوستی و همکاری نسبی در راستای تأمین منافع مشترک درحوزه های اقتصادی و تجاری و انرژی بوده که باعث می شود ایران و ترکیه، دو کشور قدرتمند منطقه خارومیانه تبدیل شوند و این مساله خوشایند برخی کشورهای منطقه و جهان نبوده و برخلاف اهداف تاکتیکی و استراتژیکی آنها می باشد. ایجاد اختلال و تنش در روابط دو کشور در چارچوب و دستور کار کشورهای ضد ایرانی و ضد ترکیه در حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی، امارات، بحرین و دریک سوی دیگر رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار دارد.

,

انتشار اخبار واهی و غیر واقعی از جمله جعل اسامی و تحریف اسناد تاریخی و استفاده از اصطلاحات بی اساس مانند "خلیج بصره" به جای خلیج فارس و استفاده از اصطلاح "رژیم ایران" نیز در همین راستا در ترکیه دنبال می شود.

,

بخشی از اقدامات شاخص رسانه ای در ترکیه برعلیه جمهوری اسلامی ایران  در مدت اخیر را می توان به شرح ذیل سیاهه کرد:

,

-  خبرگزاری آناتولی در چندین مرحله با انتشار اخبار غیر واقعی، توهین به پرچم جمهوری اسلامی ایران و چند گزارش تند و مصاحبه با کارشناسان سیاسی منتقد داخل کشور و نقش اول در بزرگنمایی شیوع ویروس کرونا در ایران و انتقال آن توسط ایرانیان به دیگر نقاط جهان اقدامات مخربی بعمل آورد.

,

-  موسسه ایرام و در راس آن شخص حقی ایغور که با انتشار مقالات انتقادی و تند برعلیه جمهوری اسلامی ایران، سعی در تخریب وجه بین الملی کشورمان دارد.

,

-  روزنامه ینی شفق ترکیه طی انتشار مقالات متعدد که اغلب به قلم ابراهیم کارگل سردبیر این روزنامه تهیه و منتشر می گردد، اتهامات متعددی برعلیه ایران وارد کرده و همچنین مجله قرچک حیات زیر مجموعه این روزنامه که در یکی از شماره های خود ضمن چاپ عکس مقام معظم رهبری به صورت توهین آمیز، اقدام به انتشار نه مقاله در یک شماره که هر کدام از مقالات تندتر از دیگری بوده و اهانت هایی را بر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهید سلیمانی روا داشته اند.

,

-  روزنامه ملیت همواره مقالات مختلفی در موضوع ایران منتشر و از اصطلاع "رژیم ایران" استفاده می کند.

,

-  شبکه تلویزیونی تی وی نت، بر اساس یک اخبار کذب و دورغ منافقین خلق، دولت ایران را به پنهان کاری در اعلام آمار جانباختگان ویروس کرونا متهم کرده است

,

-  شبکه تی ار تی دو که طی پخش گزارش مفصلی، شیوع ویروس کرونا در اروپا را به عدم مدیریت ایران و انتقال این ویروس به سرتاسر اورپا را به ایرانیان نسبت داد.متاسفانه این خط خبری توسط اغلب رسانه های ترکیه دنبال می شود.

,

-  سایت تی ار تی فارسی که با انتشار گزارش موسسه ایرام، با بکاربردن خلیج بصره و خلیج(ع ر ب ی)، نام تارخی خلیج فارس را زیر سئوال برده است.

,

-  مصاحبه شبکه تی ار تی ورلد با مسیح علی نژاد و پخش اظهارات ضد ایرانی وی

,

-  انتشار اخبار واهی و دورغ پردازی های برخی از منابع خبری و آژانس غربی مخالف جمهوری اسلامی ایران که  معمولا گزارش های جعلی منتشر می کنند، توسط برخی از رسانه های ترکیه

,

نگاه به عملکرد و رویکرد چند ماه گذشته ی رسانه های ترکیه حکایت از آن دارد که ظاهرا برخی جریانات خبری با اهداف خاصی در این کشور علیه جمهوری اسلامی هدایت و دنبال می شود. ولی در مورد مواضع مختلف رسانه های این کشور نسبت به ایران، کارشناسان ترک اعتقاد دارند احتمالا ترکیه از احتمال اعمال تحریم اقتصادی از سوی آمریکا در شرایط بحرانی بین تهران واشنگتن هراس دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه