اخبار داغ

در سفر وزیرجهادکشاورزی به سیستان وبلوچستان مطرح شد؛

طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان نمادی از اقتصاد مقاومتی/از تقدیر کشاورز گندمکار از اجرای طرح تا بازدید ازچاه نیمه و کشتارگاه صنعتی خوشه طلایی

طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان نمادی از اقتصاد مقاومتی/از تقدیر کشاورز گندمکار از اجرای طرح تا بازدید ازچاه نیمه و کشتارگاه صنعتی خوشه طلایی
صبح امروز به منظور بررسی وضعیت اجرای طرح بزرگ انتقال آب بالوله به ۴۶هزارهکتار ازاراضی دشت سیستان، وزیر جهاد کشاورزی به سیستان وبلوچستان سفر کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، در سفر هیئت ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۳ به استان سیستان و بلوچستان طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان به وسعت ۴۶ هزار هکتار تصویب و به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.
 
این طرح با توجه به محدودیت منابع آب و تخصیص ۴۰۰ میلیون متر مکعب شبکه انتقال و توزیع در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان به منظور تامین آب اراضی به سطح ۴۶ هزار هکتار به مرحله اجرا در آمد واعتبار آن با پیشنهاد ریاست جمهور و موافقت مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی به میزان سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تامین شد.
 
با انجام مطالعات اجتماعی و نظام بهره برداری و مبانی طراحی کلیه عملیات اجرایی از قبیل احداث ۱۷ ایستگاه پمپاژ، احداث خطوط اصلی، خطوط نیمه فرعی و خطوط فرعی انتقال آب به طول بیش از ۴ هزار هکتار توسط وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۴ شروع و تا کنون با پیشرفته بیش از ۹۵ درصد به مرحله اجرا در آمده است.
 
این طرح با هدف معامله با اثرات منفی خشکسالی های منطقه سیستان و همچنین اثرات احداث سدهای مخزنی بر روی رودخانه هیرمند در کشور افغانستان و کاهش جریان ورودی مطمئن به ایران به منظور دستیابی به اهدافی همچون جلوگیری از مهاجرت ساکنین منطقه و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی آن برای کل کشور، حفظ و پایداری سیستان به عنوان منطقه استراتژیک در جغرافیای امنیتی کشور، احیای کشاورزی قابل برنامه ریزی و اسکان رضایتمندانه مردم، حفظ و تثبیت اکوسیستم طبیعی و انسانی دشت سیستان، بهره وری هوشمندانه و بهینه از منابع  پایه تولید، کمک به تامین اجتماعی و درآمد ساکنین، تبدیل منطقه به قطب تولید محصولات کشاورزی و تولید برای منطقه و کشور و حل مشکل اشتغال شرق کشور و کمک به افزایش قدرت چانه زنی بین المللی در افزایش حق آبه دریافتی و احیای تالاب بین‌المللی هامون از طریق زیرساخت های مدرن در دستور کار قرار گرفت.
 
با این تفاسیر با توجه به اهمیت این پروژه که در نوع خود بی نظیر بوده و یکی از نمادهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است صبح امروز کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی به سیستان وبلوچستان سفر کرد.
 
گام اول: ادای احترام به مقام شامخ شهدا
 
وی در بدو ورود خود به گلزار شهدای زاهدان رفته و با نثار فاتحه به ارواح پاک شهدا و امام شهدا و اهدای یک شاخه گل به مقام شامخ شهدای سیستان وبلوچستان ادای احترام کرد.
 
گام دوم: بازدید وزیر جهاد کشاورزی ازکشتارگاه صنعتی خوشه طلایی سیستان

پس از آن وزیر جهاد کشاورزی به همراه جمعی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، حبیب اله دهمرده نماینده مردم سیستان درمجلس شورای اسلامی، علی احمد موهبتی استاندار، غلام حیدر زورقی رئیس سازمان جهاد کشاورزی،مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی وجمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان از کشتارگاه صنعتی دام در شهرستان هامون بازدید کردند.

این کشتارگاه صنعتی دارای ظرفیت کشتار روزانه ۱۰۰ راس دام سنگین و ۵۰۰ راس دام سبک است.
 
گام سوم: بازدید از خروجی چاه نیمه چهارم در شهرستان هامون 

مسیر بعدی وزیر جهاد کشاورزی و همراهان وی بازدید از خروجی چاه نیمه چهارم در شهرستان هامون  بود، مکانی که ۶۰ درصد از سهمیه آب اختصاصی به طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان به میزان ۲۶۰ میلیون متر مکعب در سال از آن تأمین می‌شود.

گام چهارم: بازدید از سایت الگویی جامع تولیدی ترویجی شهرستان زهک

در ادامه سفربه سیستان، خاوازی از سایت الگویی جامع تولیدی ترویجی در روستای بدیل شهرستان زهک که از محل طرح انتقال آب با لوله به دشت سیستان آبیاری شده است، بازدید کرد.

در جریان این بازدید کشاورز گندم کار این سایت مسائل و مشکلات خود را با وزیر جهاد کشاورزی در میان گذاشت و از دست اندرکاران طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان تقدیر کرد.

گفته می شود در این سایت ۴ هکتار گندم رقم افق کشت شده است.
 
بازدید وزیر جهاد کشاورزی از ایستگاه پمپاژ شهید میرحسینی

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از ایستگاه پمپاژ شهید میرحسینی نیز بازدید کرد. این ایستگاه ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های زابل و نیمروز را تحت پوشش خود قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, گام اول: ادای احترام به مقام شامخ شهدا,
,
,
,
, گام دوم: بازدید وزیر جهاد کشاورزی ازکشتارگاه صنعتی خوشه طلایی سیستان,
,
,
,
,
,
, گام سوم: بازدید از خروجی چاه نیمه چهارم در شهرستان هامون ,
,
,
,
, گام چهارم: بازدید از سایت الگویی جامع تولیدی ترویجی شهرستان زهک,
,
,
,
,
,
,
,
, بازدید وزیر جهاد کشاورزی از ایستگاه پمپاژ شهید میرحسینی ,
,
,

طرح 46هزار هکتاری سیستان نمادی از اقتصاد مقاومتی 
,
, طرح 46هزار هکتاری سیستان نمادی از اقتصاد مقاومتی  ,


خاوازی همچنین در حاشیه بازدید از طرح 46 هزار هکتاری انتقال آب با لوله به دشت سیستان به خبرنگار ما افزود: این طرح یکی از پروژه‌های بسیار عظیم دولت است که با محبت و الطاف مقام معظم رهبری و پیگیری ها و توجه ویژه رئیس جمهور به شدت در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی های مهم این طرح اینکه در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی منطقه سیستان مورد توجه قرار گرفته و تمام اقدامات آن توسط وزارت جهاد کشاورزی اجرا شده است.

خاوازی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: بیش ازپنج هزار کیلومتر فقط لوله گذاری توسط این وزارت انجام شده، همچنین مزایای دیگر مهم این طرح این است که یکی از نمادهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی می باشد به این علت که تمام تجهیزات مورد نیاز آن با تکیه بر علم و دانش بومی در داخل کشور انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: کلیه تجهیزات و پمپ هایی که در این طرح به کار گرفته شده و ایستگاه های پمپاژی که بسیار پیشرفته هستند توسط تولید کنندگان داخلی کشور تهیه شده، از ۱۲ ایستگاهی که در این طرح مورد استفاده قرار گرفته 2 عدد ابر ایستگاه هستند.

وزیر جهاد کشاروزی افزود: این دستگاه‌های پمپاژ بسیار قوی نصب شده اند و به طور متوسط می توانند ۱۵ متر مکعب آب در ثانیه را جابجا کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون بیش‌از ۳۲ هزار هکتار از این طرح به اتمام رسیده و آب به محل زارعت رسیده است، ادامه داد: ۲۵ هزار هکتار باقی مانده این طرح نیز به دلیل مشکلاتی نظیر کرونا که تعطیلی کارگاه‌ها را به همراه داشت تا اواخر شهریور و اوایل مهر به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه