گروه: فیلم و صوت
ساعت: 11:55 منتشر شده در مورخ: 1399/02/29 شناسه خبر: 1608592
دانلود
در مناظره خودرویی دانا مطرح شد؛/2
وضعیت خودرو همچنان نامشخص است و مسئولین با دادن وعده به مردم می‌گویند فعلا خودرو نخرید و مشخص نیست این وعده‌ها چه زمانی محقق می‌شود با این حال یک واردکننده خودرو می‌گوید: با پول خرید پراید می‌توان خودروهای با کیفیت ژاپنی و کره‌ای را خریداری کرد که از نظر ایمنی، مصرف سوخت و تکنولوژی قابل مقایسه با پراید نیستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نابسامانی در بازار خودرو باعث افزایش شدید قیمت آن در بازار شد و تقریبا از کنترل مسئولان خارج شده است. موتور افزایش قیمت خودرو از دی ماه سال 97 برای سومین بار گرم شد و  بسیاری از مدیران ارشد وزارت صمت و حتی خود وزیر برکنار شده اعلام کردند که با برنامه‌ریزی دقیقی روند تولید خودرو را افزایش خواهند داد تا خودروسازان با پیش‌فروش خودرو تقاضای موجود بازار را پاسخ داده و زمینه کاهش قیمت در بازار را نیز فراهم کنند.

این وعده مسئولان و سیاست‌گذاران اصلی صنعت خودرویی کشورمان نه‌تنها نتوانست مدیریت بازار را به دست بگیرد و قیمت‌ها را کاهش دهد بلکه همچنان بازار این بازار رها شده نابسامان است و دودش به چشم مصرف کننده واقعی می‌رود.
 
 
کارشناسان علت نابسامانی را ناتوانی مدیریت بازار از سوی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت می‌دانند و می‌گویند: نبود برنامه دقیق برای صنعت خودرو و همچنین رانت‌های گسترده عامل اصلی چنین اتفاقی بوده؛  در حالی که صنعت خودروسازی ایران درحالی وارد دهه ششم حیات خود شده است هر چند در ظاهر رشد و توسعه قابل توجهی داشته، اما شرایط بعضا نشان داده که هنوز این صنعت به اقتدار و جایگاه اصلی خود نرسیده و درصورت عدم دسترسی به رانت‌های گسترده دولتی قطعا راهی جز شکست نخواهد داشت.
 
ما در شبکه اطلاعی رسانی دانا مناظره‌ای در خصوص وضعیت این روزهای بازار خودرو با حضور «ولی ملکی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و «علی خسروانی» واردکننده و فعال بازار خودرو با موضوع بررسی بازار خودرو و راهکارها برگزار کردیم و روز چهارشنبه گذشته بخش نخست آن را منتشر شد. (اینجا) در ادامه بخش دوم و پایانی این نشست را مشاهده می‌کنید:
 
بخش نخست مناظره خودرویی دانا را در لینک زیر بخوانید:

ملکی: قطعات ایرانی را به نام‌های دیگر بسته‌بندی می‌کنند/ خسروانی: واردات آزاد شود قیمت خودرو نصف می‌شود

 

 

**************

* دلار 1000 تومانی شده 15 هزار تومان ولی 206؛ 15 برابر نشده

دانا: آقای ملکی؛ بحثی را آقای نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان مطرح کردند که قیمت پراید 100 میلیون تومان است و ما 80میلیون می‌دهیم و مردم از این بابت باید خوشحال باشند. از سوی دیگر خودروسازها می‌گویند قیمت را آزاد کنید. این دو گزاره چقدر درست است و چقدر به بهبود وضعیت کمک می‌کند؟

ملکی: ایشان (دبیر انجمن خودروسازان) از منظر هزینه تمام شده این حرف را گفتند زیرا زمانی که دلار 1000 تومان بود، ما خودرو 206 را 15 میلیون و 500 می‌فروختیم. امروز دلار ۱۵ هزار تومان (15 برابر) است پس 206 هم باید چیزی حدود 230 میلیون تومان بفروشیم. ایشان از این منظر این بحث را مطرح کردند. اگر خاطرتان باشد در مناظره‌ای با آقای پارسایی،  ایشان گفت قیمت تمام شده سمند ۵میلیون تومان است؛ از این سخن برآشفتم و گفتم هرکسی این را گفته، خائن است در حالی که اتاق سمند در آن زمان ۶میلیون و هفتصد هزار تومان بود. گفتم زندگی ام را وسط می‌گذارم اگر کسی بتواند کمتر از 6 میلیون تومان سمند را تولید کند.

بحثم این است که آقای نعمت بخش این صحبت را بر اساس همین موضوع (15 برابر شدن نرخ دلار) مطرح کرده؛ گفته امروزه چه بخواهیم چه نخواهیم دلار نقش در جهان ایفا می‌کند. هر چند چین حذف دلار را آغاز کرده ولی هنوز دلار حرف اول را می‌زند. در این صورت باید پژو 206 باید 230 میلیون باشد. با این حساب در حال حاضر که 140 میلیون تومان در بازار فروخته می‌شود. ارزان‌تر از قیمت واقعی آن براساس نرخ دلار است. حتی با قیمت فولاد هم حساب کنیم که آن زمان چقدر بوده و الان چقدر شده (فولاد جزو مواد اولیه خودرو است) باز هم می‌بینیم که قیمت باید بالاتر باشد.

مشکل ما در افزایش قیمت، عوامل تمام شده انرژی، منابع انسانی، هزینه های مالی در قیمت است که در قیمت تمام شده اثر گذار هستند.

 

دانا: آیا خودروسازان فرمول اصلی تعیین هزینه تمام شده خودرو را ارائه کردند؟

ملکی: بله فرمول مشخص است و آن زمان بر اساس تورم بخشی که از بانک مرکزی می‌گرفتیم، قیمت تمام شده را حساب می‌کردیم مثلا تورم بخشی در خودرو ۲۰درصد است و ۵ درصد را به عنوان کیفیت و بهره‌وری کم کرده و بقیه را محاسبه می‌کردند.

 

* اقتصاد با دستور درست نمی‌شود

دانا: آیا قیمت ارائه شده مورد راستی آزمایی قرار می‌گرفت؟

ملکی: قیمت‌های آن زمان درست نبودند و باعث آسیب به خودروساز شد. خودروساز می‌گفت برایش باید ۱۵درصد اضافه شود در صورتی که به او اجازه افزایش 5 درصد بیشتر داده نمی‌شد. نتیجه همین شد که الان می‌بینیم. دستوری کار کردن هیچ کجا جواب نمی‌دهد. در اقتصاد و تولید روش دستور معنی ندارد.

امروز عوامل قیمت تمام شده مشخص است. هر چند هزینه انسانی و انرژی خیلی بالا نرفته ولی سایر اقلام به شدت رشد داشتند که این‌ها واقعیت است. ولی چگونه باید قیمت را پایین آورد مهم است.

 

دانا: گزاره دومی که خودروسازها می‌گویند این است قیمت خودرو را آزاد کنید و در عوض واردات هم آزاد شود؟

ملکی: ما همیشه می‌گوییم باید مانند دنیا باشیم ولی کارهایمان شبیه دنیا نیست. از طرفی می‌گوییم قیمت‌مان باید با دنیا رقابت کند و قیمت باید آزاد شود و واردات هم آزاد بگذاریم. البته دستوری مشکلی حل نخواهد شد.

 

خودروهای لوکس زیر پای فرزندان مسئولان ساده زیست قرار می‌گرفت

دانا: آقای خسروانی نظر به نظر می‌رسد چندان سلیقه و نظر مردم مورد توجه مسئولین نیست. به طور مثال امروز ماه‌ها خودروهایی که قانونی ثبت سفارش شده، در گمرک مانده و ترخیص نشدند. نظر شما چیست؟

خسروانی:  نه مقامی هستم که بخواهم درباره بی‌توجهی به مردم اظهار نظر کنم و نه متولی هستم. فقط چند نکته را کوتاه عرض می‌کنم. اولا چرا خودروهای بالای 2500 سی سی از سال 2013 ممنوع شد؟ مگر واردات باز نبود چه دلیلی داشت‌؟‌

حافظه تاریخی شما اگر یاری کند در آن سال‌ها چند تصادف با خودروهای خیلی لوکس در خیابان های بالاشهر اتفاق افتاد. جالب است بدانید راننده‌های این خودروها چه کسانی بودند. یکی نوه فلان شخصیت بود؛ دو تای دیگر فرزندان شخصیت فلان مسئول بودند. ناگهان دیدند دم خروس بیرون زده؛ این خودروها در قالب لوکس می‌آید و زیر پای کسانی رفته که پدرانشان داعیه ساده زیستی و مبارزه با سرمایه‌داری را داشتند و دارند. فردی پدرش قرار بوده عمری حامی مستضعفین باشد ولی پسرش چنین خودرویی سوار می‌شود یا فردی پدرش زمانی که وزیر بود می‌گفت مبل مظهر اسکتبار است حالا پسرش چنین خودرویی سوار می‌شود.

رهبری هم ناراحت شدند و بیاناتی داشتند تا جایی که خطاب به این جوانان لوکس سوار فرمودند جوانان مست شهوت و قدرت. بلافاصله بعد از آن واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع شد. چون نمی‌توانستند جلوی فرزندان خود را بگیرند.

مردم اگر خودروی لوکس زیر پای علی دایی ببینند ناراحت نمی‌شوند یا فلان صنعتگر یا حتی من. بد و خوب و کم و زیاد تهمتی هم بزنند می‌گویند بالاخره کارش این است. اما اگر زیر پای فلان آقای مسئول ببینند ناراحت می‌شوند. آقایان چون نتوانستند جلوی فرزندان خودشان را بگیرند برای مردم هم ممنوع کردند.

شاهد بودم که پدری به پسرش گفت (پسرم من یک عمر مظهر مبارزه با تجمل بودم و ساده زیستی را تبلیغ کردم اگر این را خریداری کنی، صلاح نیست)؛ پسر به او گفت آن اعتقاد تو است و این اعتقاد من. به پدر به او نگفت وقتی به دانشگاه می‌خواستی بروی به خاطر من جای بهتری به تو دادند و وقتی ‌خواستی استخدام شوی به اعتبار زحمتی که من کشیدم کار بهتری به تو دادند که صاحب این پول شده‌ای. پس چون خودشان جلوی این‌ها را نمی‌توانستند بگیرند بازی را به هم زدند و صورت مسئله پاک شد.

 

با پول پراید 100 میلیونی می‌توان خودروی کره‌ای و ژاپنی خرید

دانا: در مورد بحث آقای نعمت بخش نظر شما چیست؟

خسروانی: بحث آقای نعمت بخش هم که گفتن پراید باید 100 میلیون تومان باشد آقای ملکی هم مقایسه دلاری کردند. نرخ دلار جهانی است ولی همه جای دنیا از کاغذ ماشین نمی‌سازند. همه جا هم دلار تاثیر گذار است و هم فولاد و مواد پلی اتیلن.

اگر پراید ۱۰۰ میلیون تومان باشد، قیمت آن چیزی حدود 7000 دلار می‌شود. با این 7000 دلار چه خودروهایی می‌توان در دنیا خریداری کرد؟ چرا نمی‌توانیم هم تراز آن را داشته باشیم؟ امروز خودروهای با کیفیت ژاپنی و کره‌ای در همان تیپ و کلاس هستند که می‌توان با 7000 دلار خرید که چه از نظر ایمنی و مصرف سوخت و تکنولوژی قابل مقایسه با پراید نیستند. بعد می‌گوییم چون دلار و فولاد و... گران شده اگر پراید را 100 میلیون بدهیم منطقی است. چنین چیزی نیست و همه جا با فولاد و... خودرو می‌سازند. اگر نمی‌توانیم با این کارگر ارزان قیمت و امکانات ارزان و تجهیزات، خودروی ارزان تولید کنیم، بهتر است در آن را تخته کنیم. چرا باید خود را به سیخ بکشیم که بگوییم کباب هستیم وقتی نمی‌توانیم حتی با تعرفه با کالایی رقابت کنیم چرا باید چنین کاری کنیم؟‌

ملکی: اگر هزینه تامین مالی در آلمان را بررسی کنید می توجه خواهید شد که منفی و یا یک درصد است ولی هزینه تامین مالی در ایران 30 درصد است. چرا همه موارد را مقایسه نمی‌کنیم؟

خسروانی: در آلمان پول خودرو را از مردم می‌گیرند که یک سال بعد خودرو بدهند؟

ملکی: اینجا مقایسه موردی نمی‌کنیم. وقتی در ایران خودرو دیزل بودم،‌ خودرو را قسطی می‌دادیم و کار به یکسال نمی‌رسید. بحثم چیز دیگری است. از چه زمانی پول پیش برای خرید خودرو می‌گیرند؟

خسروانی: از زمانی که یادم می‌آید. از بیست سالگی که در این صنف بودم.

ملکی: همیشه اینطور نبوده است. اگر نقد هم پرداخت می‌شد، فوری تحویل داده می‌دادند. ممکن بود فردی هم خودرو را قسطی خرید کند. باید همه اینها را در یک کفه ترازو  بگذاریم. من طرفدار خودروساز نیستم چون از آنها هم آسیب خوردیم ولی هیچ زمان غیر از حرف حق، چیز  دیگری نگفتم، در جایی که دیدم بخش خصوصی مورد ظلم واقع شده از آن دفاع کردم. چرا امروز 5000 دستگاهی خودرو پشت دیوار مانده و آفتاب می‌خورد؟ اینکه می‌گوییم درب کارخانه خودروسازی خود را ببنیدم و آن را تخته کنیم، حرف درستی نیست.

خسروانی: من گفتم خودروسازیها را ببندیم منظورم این است که اگر خودروسازان نمی‌تواند محصول با کیفیت تولید  و به قیمت مناسب به مردم بدهد، در کارخانه‌ها را تخته کنند.

ملکی: باید شرایط جهانی را برای فراهم کنیم. وقتی LC را با 10 درصد باز می‌کردم و امروز شده 130 درصد یا اینکه آن هم قبلا کالا وارد می‌کردیم و پولش را می‌دادیم ولی امروز اینطور نیست. امروز 100 درصد را می‌پردازید و 30درصد هم حق ریسک به خاطر مخاطرات موجود می‌دهید.

خسروانی: سخن من همین است. وقتی بحث واردات خودرو را مطرح می‌کنیم، بسیاری از دوستان می‌گویند در جنگ اقتصادی هستیم. فکر می‌کنم بحث شما (خطاب به آقای ملکی) شما در همین حوزه است که در شرایط ویژه هستیم.

ملکی: قبل از برجام و زمان تحریم‌ها برای ایران خودرو دیزل LC باز می‌کردیم با 130درصد بود و بعد از برجام دوباره به 10درصد رسید. نمی‌توان ناگهان نقدینگی 13برابری تزریق کنید آن هم با این مشکلات . امروز شما به عنوان سایپا و ایران خودرو نمی‌توانید از اروپا LC باز کنید.

 

 چرا در شرایط جنگی، تصمیم جنگی نمی‌گیریم؟

خسروانی: آیا قبول دارید که در جنگ اقتصادی هستیم؟

ملکی: هم من و همه دنیا قبول دارد.

خسروانی: پس چرا در شرایط جنگی، تصمیم جنگی نمی‌گیریم؟ تصمیماتی که متناسب با زمان حال باشد. در جنگ اقتصادی هستیم که سربازان آنان مردم هستند. زمان جنگ به رزمنده‌ها می‌گفتیم شمایی که با دست خالی می‌جنگید، این کنسرو لوبیا در شان شما نیست. شان شما چلوکباب سلطانی است ولی ما آن را نداریم و این لوبیا هم در شان شما نیست؛ پس گرسنه بمانید.

وقتی عنوان می‌شود در حال حاضر برای باز کردن LC هزینه تولید ما بیش از حد بالا رفته؛ چه ایرادی دارد برای اینکه در این شرایط به مردم فشار نیاید واردات خودرو را با 5سال کارکرد باز کنیم؟ همکاران شما در مجلس گفتند این کار (واردات خودرو) در شان مردم نیست.

ملکی: نمی‌دانم چه کسی چنین حرفی زده است و نمی‌توانید به 290 نماینده بگویید یک نظر داشته باشند.

 

چرا آب در آسیاب دشمن می‌ریزیم؟/ دهک 9 و 10 هم برای خرید خودرو مردد هستند

خسروانی: در راستای فرمایش شما عرض می‌کنم. گفتیم می‌خواهیم جلوی این ابرقدرت بایستیم و خرج دارد ولی در راستای اهداف او حرکت کردیم!؛ چرا آب در آسیاب او (دشمن) می‌ریزیم؟ مگر قرار نیست بجنگیم؟ اگر آن طرف تصمیمی گرفته چرا در جهت خنثی کردن آن قدم برنمی‌داریم؟‌.

 دشمن می‌خواهد ما را مایوس و سرخورده کند که در داخل مردم سرخورده شوند. چرا بدل نمی‌زنیم؟ در حال حاضر که تولید خودروی گران را به ما تحمیل کرده چرا کاری نمی‌کنیم که خنثی شود؟ مثلا بگوییم تعرفه را پایین می‌آوریم و واردات خودرو را باز می‌کنیم که مردم از این جهت عصبانی نشوند. متاسفانه بخشی از کارهایمان ندانسته در راستای اهداف دشمن است. 

چند کالا است که بار روانی تورم دارد؛ مثلا مردم هیچ وقت در تاکسی راجع به گرانی لوله‌های سوپرپایپ ساختمانی یا شیرآلات صحبت نمی‌کنند ولی مردم راجع به قیمت گوشت، مرغ، خودرو، دلار و سکه صحبت می‌کنند. تورم به جز فشار مالی، بار روانی هم دارد.

یک جوان می‌گوید پراید 80 میلیون تومان شده است و این را از خود دور‌تر می‌بیند هر چند اگر پراید 40 میلیون هم بود شاید قادر به خرید نبود. چرا دولت نمی‌آید این ده قلم کالا که یکی از آن خودرو است را با تمهیدات و بلند نظری و گشایش ذهن بررسی و نگاه کند. نمی‌گوییم همه چیز را ارزان کند ولی خودرو در ذهن و روان جامعه اثر گذار است. دولت با تمهیدات و مشورت با چند صاحبنظر قیمت خودرو را پایین بیاورد و بار روانی تورم را بشکند.

گران شدن خودرو به اختلاف طبقاتی دامن زد. خودرو مظهر اختلاف طبقاتی نبود ولی مظهر اختلاف طبقاتی شد. تا سه سال پیش به نانوا و معلم و خرازی، مغازه دار خودروی خارجی ارزان قیمت می‌فروختیم؛ ولی بر اثر تصمیم آقایان اختلاف طبقاتی ایجاد شد؛ به نحوی که خودروی کره‌ای معمولی را اگر کسی بخرد به او میلیاردر می‌گویند. با آمار عرض می‌کنم که از دهک 5 به بالا خودروهای وارداتی نرمال را می‌خریدند و از دهک 3 تا 5هم اگر پولشان به خودروی صفر نمی‌رسید با 60 میلیون یک خودروی کارکرده سالم می‌خریدند. کاری کردند که خودرو به دهک نهم و دهم رفت و خود این دهک هم برای خرید آن مردد است. در حالت کلی واردات را قدغن کردن، درست نبود و جلوی ضرر را از هر چه بگیریم منفعت است.

 

انتهای پیام

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ ارديبهشت | ساعت:11:55
نظرات
ارسال نظر