اخبار داغ

یادداشت؛

ماه رمضان در شبکه های برون مرزی

ماه رمضان در شبکه های برون مرزی
تلویزیون های برون مرزی ایران بهترین ابزار برای برقراری ارتباط میان همه علاقه مندان به ماه رمضان است. به همین خاطر کنداکتور شبکه های برون مرزی دراین ماه دچار تغییراتی هدفمند می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ماه رمضان که حلول می کند نه تنها سرزمین های اسلامی بلکه سراسر جهان رنگ دیگری به خود می گیرد. حتی در کشورهایی که اقلیتی کوچک از مسلمانان حضور دارند بازهم ماه عبادت و روزه داری را می توان حس کرد هر چند ماه بندگی در کشورهای مسلمان حال  و هوای دیگری دارد. با این حال همه روزه داران یا آنان که به هر دلیل روزه نیستند، به ماه بهار قرآن و شرایط خاص آن دلبستگی دارند، رسانه ای را می طلبند که برای این ماه برنامه داشته باشد تا با آن همراه شوند و از طریق پیوستن به جمع مخاطبان آن رسانه، خود را در اجتماعی بزرگتر بیابند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

تلویزیون های برون مرزی ایران بهترین ابزار برای برقراری ارتباط میان همه علاقه مندان به ماه رمضان است. به همین خاطر ماه خدا، در فعالیت شبکه های برون مرزی تغییر ایجاد می کند. برنامه های مقارن با سحر و افطار، بخش هایی که به قرائت یا انس با قرآن مجید مرتبط است، سریال هایی که بر اساس قصه های قرآنی ساخته شده یا مرتبط با امیرالمومنین (ع) است، مراسم شب های قدر و معرفی آداب و رسومی که هر ملت برای این ماه از گذشته ها اجرا می کرده رنگ و بوی دیگری به این تلویزیون ها می دهد و کنداکتور هر شبکه را متحول می کند.

,

پرداختن به موضوعات ماه رمضان فرصتی مغتنم برای نزدیکی هر چه بیشتر ملت های مسلمان است که شبکه های برون مرزی می توانند از آن استفاده کرده و خود را بیشتر در دل مسلمانان جای دهند. برای مثال مردم جمهوری آذربایجان با آنکه دولت باکو خود را پیرو وقت شرعی منطبق با عربستان می داند اما مردم مسلمان آن سرزمین که اکثریت شیعه هم دارند خود را پیرو افق شرعی ایران می دانند. توفیق اسداف که مجری برنامه های بسیاری از جمله بخش رمضانی کانال آذری شبکه سحر بوده می گوید: «مردم جمهوری آذربایجان زمان سحر و افطار خود را با  کانال آذری شبکه سحر تنظیم می کنند و این اعتمادی است که به صداقت این رسانه دارند.»

,

یکی از برنامه های مطرح کانال بالکان شبکه سحر نیز به بررسی آداب و رسوم مردم بوسنی در ماه رمضان و شباهت حال و هوای مردم سارایوو با مردم تهران می پردازد.

,

العالم نیز در برنامه های مختلفی مانند (نوافذ) و (حکایات مدینه) تلاش می کند حال و هوای کشورهای مختلف را در ماه مبارک به تصویر کشد. الکوثر نیز با برنامه هایی از جمله (مفازا)  و (جلاب) در ماه روزه و تلاوت حضور دارد.

,

در این مختصر مجال بررسی برنامه های شبکه های برون مرزی نیست بلکه بیان این نکته مهم است که ماه رمضان فرصتی است که بیشترین مخاطبان این شبکه ها که مسلمانان هستند دقیقا در یک شرایط مشابه و نیازهای یکسان قرار می گیرند و این زمانی برای همگرایی بیشتر است.

,

برای مثال در روزهایی که مسابقات المپیک یا جام جهانی فوتبال برگزار می شود مردم بسیاری به یک موضوع که ورزش و نتایج مسابقات و شرایط تیم های مورد علاقه شان است فکر می کنند. از این رو میان دل مشغولی بسیاری از مردم در سراسر جهان، آن مسابقات می شود؛ تفاوت چندانی هم میان آنها وجود ندارد با آنکه از ملیت ها و زبان های گوناگونی در دنیا هستند.

,

ماه رمضان هم برای مسلمانان اعم از شیعه و سنی در هر کشوری و با هر زبانی که باشند تنها زمانی است که همه در یک شرایط یکسان قرار می گیرند و در نتیجه حال و هوای مشابهی را می گذرانند.

,

از این رو باید هر چه می توان از این اوقات برای نزدیک کردن دل های ملت های مسلمان استفاده کرد. اهمیت این قضیه در شرایط امروز ارزش بیشتری دارد؛

,

این روزها از طریق تلویزیون ها و شبکه های مجازی متعدد دسیسه های فراوانی در جریان است تا میان مردمی که به یک قبله نماز می خوانند و در یک اوقات روزه هستند تفرقه و اختلاف ایجاد کند.

,

طبعا هر چه ملت های مسلمان با استفاده از ابزارهای فرهنگی به ملت ایران حس بهتر و نزدیک تری داشته باشند می توان به تامین امنیت ملی کشور و افزایش ارتباطات انسانی و مبادلات اقتصادی با آنان بیشتر امیدوار بود. ماه رمضان ماه امید و رشد دوستی ها هم هست. ماهی برای جبران کم کاری ها و ایجاد آینده ای بهتر و خدایی تر.

نگارنده: محمد پارسا نجفی

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه