اخبار داغ

زخمی که از زمستان به جا ماند؛

سرمازدگی در کمین باغات چهارمحال و بختیاری

سرمازدگی در کمین باغات چهارمحال و بختیاری
کاهش دما در اردیبهشت‌ماه ممکن است باغات و مزارع چهارمحال بختیاری را دچار سرمازدگی کند و به کشاورزان و باغداران خساراتی وارد کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ یخبندان و سرمازدگی (سرمای زودرس پاییزه و دیر رس بهاره) همواره خسارت زیادی بر محصولات کشاورزی وارد می کند لذا آگاهی از تاریخچه‌های شروع و خاتمه یخبندان و همچنین نوع یخبندان و تاریخ کاشتن برای برنامه ریزان و زارعین بسیار اهمیت دارد. در ادامه به راه‌های کاربردی برای مقابله با سرمازدگی و یخبندان اشاره شده است.

کاشتن درخت‌ها در مناطق مرتفع. چون هوای سرد به سمت پایین جریان می یابد. بهترین منطقه مرکبات خیز شمال ایران را، دامنه کوه‌ها تشکیل می‌دهند.

کاشتن نهال ها و پایه های مقاوم به سرما

کم کردن پوشش علف‌های هرز در باغ تا گرمای خاک و هوا بتوانند بهتر جریان یابند و هوای سرد خارج و خاک با تابش خورشید گرم شود.

ایجاد بادشکن به طور عمود در جهت باد با کاشت درختان سوزنی برگ. بهترین باد شکن در شمال ایران سرو زربین یا افشان است که بایستی به فاصله ۳ متر در دو ردیف در اطراف باغ کشت شوند. به طوریکه هر سه درخت آن در دو ردیف تشکیل یک مثلث متساوی الاضلاع را بدهند. اگر ارتفاع درختان بادشکن ۵ متر باشد درختان مرکبات پشت آن تا فاصله ۷۰-۵۰ متری از خطر باد مصون خواهد بود.
 
جهانبین نیوز ؛  در این گزارش به علت وقوع سرما زدگی باغات  در استان چهارمحال و بختیاری پرداخته است .
چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌هایی است که بخشی از معیشت مردم آن وابسته به کشاورزی است و شهرستان سامان از جمله شهرستان‌هایی است که اکثر مردم آن زندگی خود را با اشتغال به باغداری می‌گذرانند.

وجود باغات هلو، بادام، گردو و مزارع سرسبز این خطه آن را به دُری ارزشمند در بین شگفتی‌های استان تبدیل کرده و به زندگی مردم این شهرستان رونق بخشیده است.

بارش‌های اخیر در استان موجب سرسبزی بیشتر باغات و مزارع استان شد و کشاورزان و باغداران استان به ویژه کشاورزان و باغداران سامانی را بسیار مسرور کرد اما کاهش دما در اردیبهشت‌ماه موجب شد باغات و مزارع استان دچار سرمازدگی شود و بخش عمده‌ای از محصولات باغی و زراعی استان بویژه در شهرستان سامان از بین رفته و کشاورزان خسارات بسیاری را متحمل شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
, کاشتن نهال ها و پایه های مقاوم به سرما,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,




 

,
,
, ,
,

احتمال وقوع سرمازدگی باغات چهارمحال و بختیاری وجود دارد

مرتضی زمان پور مدیر کل دفتر مدیریت بحران استان چهارمحال و بختیاری گفت: کشاورزان و باغداران لازم است ، تمهیدات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات خود را اتخاذ کنند.

وی با اشاره به اینکه احتمال  کاهش دما در این استان وجود دارد بیان داشت: احتمال خطر سرمازدگی محصولات زراعی و باغی وجود دارد و کشاورزان باید همه اقدامات لازم را برای مقابله با این  خطر در دستور کار داشته باشند.

زمان پور با بیان اینکه روزهای سه شنبه و چهارشنبه در هفته جاری امکان بارش باران و در پی آن کاهش دما وجود دارد افزود: خطر سرمازدگی در این ۲ روز برای نیمه شمالی چهارمحال و بختیاری قوی‌تر است.

, احتمال وقوع سرمازدگی باغات چهارمحال و بختیاری وجود دارد ,
,
,
,
,
,
,



 

,
, ,
,

دمای هوا در برخی نقاط چهارمحال و بختیاری به زیر صفر رسیده است

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس آمار و اطلاعات سازمان هواشناسی طی روزهای اخیر دمای هوا در بسیاری از مناطق چهارمحال و بختیاری به زیر صفر رسیده که این وضعیت خطر سرمازدگی شکوفه درختان را افزایش داده است.

مهرداد قطره معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری ؛  با اشاره به اینکه به همه باغداران هشدار سرمازدگی باغات داده شده است اظهار کرد:  ممکن با کاهش دما در استان مواجهه شویم و این کاهش دما منجر به سرمازدگی باغات نیز شود.

وی عنوان کرد: همه باغاداران و کشاورزان باید همه نکات را جهت جلوگیری از سرمازدگی باغات رعایت کنند.

قطره بیان داشت از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 10 درصد باغات این استان دچار سرمازدگی شده اند اما هنوز آمار دقیقی در این خصوص در دسترس نیست.

هرچه دوره رشد شکوفه درختان کامل تر شود مقاومت آنها در برابر سرما کمتر می شود

ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از همین رو دمای بالای صفر بهترین دما برای وضعیت فعلی شکوفه های درختان است.

وی تصریح کرد: سرمای بهاری به 6 درجه سانتی گراد زیر صفر نیز رسید و همین امر سبب شد تا بخش زیادی از باغات و همچنین محصولات زراعی استان دچار خسارت سرمازدگی شود.

شیرانی افزود: کاهش شدید دما، خسارت زیادی به باغات استان وارد کرده و بیشترین خسارت وارده به باغات بادام استان بوده است.

وی بیان داشت : کاهش شدید دما که به شکل توده ای بوده وسعت زیادی از باغات استان را شامل شده و گل و میوه درختان را از بین برده است.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ ارزیابی ها و بازدیدهای میدانی برای بررسی و جمع بندی نهایی میزان خسارت های وارده و سطح باغات سرمازده در حال انجام است و بزودی اعلام می شود.

با اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی و آموزش کشاورزان در خصوص گرم نگه داشتن باغات تلاش شد تا از گسترش خسارات جلوگیری شود.


انتهای پیام/

, دمای هوا در برخی نقاط چهارمحال و بختیاری به زیر صفر رسیده است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, هرچه دوره رشد شکوفه درختان کامل تر شود مقاومت آنها در برابر سرما کمتر می شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه