اخبار داغ

گزارشی از وضعیت آشفته بازار مسکن؛

دولت در مدیریت بازار مسکن سیاست "رهاسازی" را در پیش گرفته است/ سوداگرها بازار مسکن را تسخیر کرده اند

دولت در مدیریت بازار مسکن سیاست "رهاسازی" را در پیش گرفته است/ سوداگرها بازار مسکن را تسخیر کرده اند
سوالی که این روزها ذهن مردم و کارشناسان را درگیر کرده این است که آیا دولت مانند بازار خودرو، سیاست بازار آزاد را در حوزه مسکن هم پیاده می‌کند یا خیر؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ در این روزهای بهاری افراد زیادی در کشورمان درگیری تغییر خانه و یا تمدید قرار داد اجاره بها منازل مسکونی هستند و بسیاری از افراد در این آشفته بازار مسکن دیگر توان افزایش اجاره و رهن خود را ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

وقتی به بنگاه ها می رویم شاهد افزایش دو تا چند برابری قیمت مسکن هستیم و این موضوع باعث شده تا داشتن یک خانه برای خانواده ها مخصوصا زوج های جوان تبدیل به رویا شود؛ حال باید دید مقصر سربه فلک کشیدن قیمت مسکن چه کسی است و چه عواملی در افزایش قیمت مسکن تاثیر گذار بودند؟ آیا دولت سیاست بازار آزاد را در حوزه مسکن همانند حوزه خودرو پیاده می کند و دلیل رها کردن و عدم ساماندهی به این وضعیت بلبشو و آشفته بازار مسکن چیست؟

,

وقتی نظرات کارشناسان در خصوص نحوه به ثبات رساندن قیمت مسکن را جویا می شویم به این نتیجه می رسیم که حل کردن این مشکل کار چندان سختی نیست اما چرا عده ای در کشور کوتاهی می کنند جای تامل دارد.

,

برای بررسی  کنکاش در علل گرانی مسکن و افزایش اجاره بها گفت و گویی با نماینده مجلس و کارشناسان حوزه مسکن انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

,

دولت در برخورد با گرانی مسکن دست روی دست گذاشته است

, دولت در برخورد با گرانی مسکن دست روی دست گذاشته است, دولت در برخورد با گرانی مسکن دست روی دست گذاشته است,

دبیر هیئت رئیسه و نماینده مردم اسدآباد در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان؛ با اشاره به وضعیت گرانی و آشفته بازار مسکن، اظهار کرد: گرانی مسکن دلایل مختلفی همچون شیوع ویروس کرونا، تغییرات سودهای بانکی، کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی و تولیدی و تغییر رویه آن به سمت سرمایه گذاری خرید و فروش مسکن دارد.

,

اکبر رنجبرزاده با تأکید بر اینکه تدبیر دولت باید به شکلی می بود که با نظارت بر قیمت مسکن به وضعیت گرانی خاتمه می‌داد، گفت: متأسفانه دولت دست روی دست گذاشته و واکنشی از خود نشان نمی دهد، انتظار می رود که تدابیر و تمهیدات مؤثری برای کاهش اجاره بهای مسکن و اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی اندیشیده شود.

, .,

وی با بیان اینکه تعلل در مسئله قیمت مسکن مستقیما به جامعه آسیب می‌زند و مردم در چنین شرایطی صدمه می بینند، افزود: متأسفانه فشارهای اقتصادی بر مردم زیاد است و درآمد معیشتی آنان به شدت دستخوش مشکلاتی شده که نیاز به عزم جدی دولت در حوزه کاهش اجاره بهای مسکن و قیمت آن دارد.

, .,

دولت طرح جامع تری برای قانون مالیات بر خانه های خالی بیاورد

, دولت طرح جامع تری برای قانون مالیات بر خانه های خالی بیاورد, دولت طرح جامع تری برای قانون مالیات بر خانه های خالی بیاورد,

نماینده مردم اسدآباد در مجلس در خصوص اقدام مجلس برای تبدیل مصوبه مالیات بر خانه های خالی به صورت قانون، خاطر نشان کرد: در حال حاضر مالیات بر خانه های خالی به قانون تبدیل شده و حال باید مراحل تدوین آئین نامه های آن صوت بگیرد و در نهایت اجرایی شود که این امر عملی نشده است.

,

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند طرح جامع‌تری برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی بیاورد، گفت: دولت می‌تواند به عنوان طرح دو فوریتی در این باره طرحی را تقدیم مجلس کند و اگر دولت قوانین موجود را کافی نمی‌داند، می‌تواند طرح دو یا سه فوریتی ارائه دهد و تبدیل به قانون شود.

, .,

رنجبرزاده با بیان اینکه برای نظارت دولت بر اجاره بهای مسکن، باید دستورالعملی وجود داشته باشد، افزود: دولت باید برای اجرا، اقدام  و حرکتی انجام دهد تا آلامی بر دردهای مردم باشد و تا اینجا کوتاهی از ناحیه دولت است.

,

نماینده مردم اسدآباد در مجلس با اشاره به اینکه محبلس نیز باید از بعد نظارتی از وزیر راه و شهرسازی حرکتی از خود نشان می داد و رئیس جمهور را موظف می کرد که پای کار بیاید، گفت: فشار بر مردم خیلی غیر قابل تحمل شده و امیدواریم که این صداهای دردمندانه مردم را مسئولان دولتی بشنوند و واکنشی از خود نشان دهند.

,

دولت تدبیر و امید به مشکلات ۲۴ میلیون نفری که از آنها رأیی گرفته، پاسخ دهد

, دولت تدبیر و امید به مشکلات ۲۴ میلیون نفری که از آنها رأیی گرفته، پاسخ دهد, دولت تدبیر و امید به مشکلات ۲۴ میلیون نفری که از آنها رأیی گرفته، پاسخ دهد,

وی در خصوص زمان اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، تصریح کرد: از زمان فعالیت مجلس فعلی دیگر زمان زیادی باقی نمانده و فرصت ارائه لوایح و طرح و برنامه نیست و دولت تنها باید به صورت مسکن طرح دو یا سه فوریتی را ارائه داده و عملی شود.

, .,

رنجبرزاده با بیان اینکه دولت ۲۴ میلیون رأی از مردم گرفته و حداقل باید به دردهای غیرقابل تحمل آنان واکنشی را نشان بدهد، خاطر نشان کرد: اگر اقدامی از سوی دولت صورت نگیرد، مجلس فعلی تنها در حد تذکر، نطق و مکاتبه ای می‌تواند این مسئله را گوشزد کند اما عملا دولت باید اقدماتی را انجام دهد و مجلس بعدی گام های مؤثری برای کاهش قیمت ها بردارد.

, .,

وی تأکید کرد: می شود با مجلس فعلی کارهایی از قبیل تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی را انجام داد اما وظیفه ذاتی دولت است که مصوبات را اجرایی کند و متأسفانه در مرحله اجرا دچار مشکل هستیم.

, .,

در ادامه نیز گفت و گویی با رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

,

قیمت‌های موجود در بازار مسکن حبابی هست

, قیمت‌های موجود در بازار مسکن حبابی هست, قیمت‌های موجود در بازار مسکن حبابی هست,

 رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با اشاره به روند افزایشی قیمت ها و از رونق افتادن کسب و کار بازار مسکن، گفت: قیمت هایی که هم اکنون دربازار مسکن شاهدیم واقعی نبوده و حباب هستند و هر کس براساس سلیقه اش قیمت گذاری می کند.

,

ابراهیم جمالی، با بیان اینکه مردم از وضعیت حاضر در قیمت های مسکن آشفته هستند، افزود: توصیه ما به مردم این است که برای خرید دست نگه دارند  و برای فروش هم دقت کنند چرا که ممکن است فریب بخورند و از طرف دیگر نتوانند ملک بخرند.

, .,

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت ها حباب است، خاطرنشان کرد: در این اوضاع ممکن است خیلی ها متضرر شوند و بدون تحقیق و بررسی  خرید یا فروشی انجام دهند که حاصل چند سال زندگی از دستشان برود.

, .,

جمالی با اشاره به اینکه نمی توان زمان بازگشت ثبات به بازار را پیش بینی کرد، گفت: متاسفانه در حال حاضر در بازار ارز، خودرو و … نیز آشفتگی داریم.

, .,

سوداگرها بازار مسکن را تسخیر کرده اند

, سوداگرها بازار مسکن را تسخیر کرده اند, سوداگرها بازار مسکن را تسخیر کرده اند,

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با بیان اینکه سوداگرها وارد بازار مسکن شدند، افزود: بنگاه دارها از حباب ایجاد شده در بازار مسکن خوشحال نیستند چرا که با افزایش قیمت، در این صنف رکود ایجاد می شود.

,

هجوم مردم به سمت خرید باغ و زمین در روستاها

, هجوم مردم به سمت خرید باغ و زمین در روستاها, هجوم مردم به سمت خرید باغ و زمین در روستاها,

جمالی از رو آوردن مردم به روستاها برای خرید باغ و زمین خبرداد و تصریح کرد: قبلا کسی طرف باغ نمی رفت ولی ظاهرا داشتن باغ مایحتاج زندگی مردم شده و دلال هم زمین ۱۰ هزار متری می  خرد و ۵۰۰ متر ۵۰۰ متر به فروش می رساند.

, .,

الزام وجود یک جایگاه نظارتی و فنی برای قیمت گذاری املاک

, الزام وجود یک جایگاه نظارتی و فنی برای قیمت گذاری املاک, الزام وجود یک جایگاه نظارتی و فنی برای قیمت گذاری املاک,

وی با بیان اینکه اگر بنگاه داری معامله با قیمت حبابی را انجام ندهد خریدارو فروشنده سراغ بنگاه دار دیگر می روند و یا خودشان  معامله را انجام می دهند، تصریح کرد: باید برای رفع معضل قیمت های حبابی کاری اساسی و فنی صورت گیرد و هر محله و زمین را با توجه به موقعیت آن قیمت گذاری کنند.

, .,

جمالی با تاکید براینکه در گذشته وجود کد رهگیری سبب نظارت بر قیمت های املاک بود، افزود: متاسفانه اداره امور مالیات الزام کد رهگیری را برداشت، در صورتی که  این کد رهگیری برای خریدار امنیت ایجاد کرده بود.

, .,

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با انتقاد از اینکه چرا از ظرفیت زمین های بایر اطراف شهر برای گسترش آن استفاده نمی کنند، گفت: با توجه به اینکه شهر در حال وسیع شدن است و همدان شهری توریست پذیر، دارای آب و هوای خوب و نزدیک پایتخت است باید مسئولین از ظرفیت زمین های بایر اطراف شهر استفاده کنند تا دلال ها یک آپارتمان های بلند را متری ۳۰ میلیون تومان نفروشد.

, .,

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با اشاره به قیمت اجاره بها در همدان، تصریح کرد: مردم نباید وقتی مشکل مالی دارند به مستاجر خود فشار بیاورند و با این سیاست اشتباه باعث روند افزایشی قیمت اجاره بها شوند.

,

در ادامه این گزارش به سراغ یک کارشناس مسکن رفتیم تا اطلاعاتی از این کارشناس در خصو بازار مسکن کسب کنیم.

,

زمین های ساخت و ساز در همدان محدود است

, زمین های ساخت و ساز در همدان محدود است , زمین های ساخت و ساز در همدان محدود است ,

شاهین ماجدیان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن در قبال متقاضیانی که وجود دارد و همیشه سیر صعودی دارند طبیعی است،  گفت: همیشه دو نوع متقاضی داریم کسی که سرمایه گذاری می کند و افرادی که به مسکن نیاز دارند.

, . ,

این کارشناس مسکن با تاکید بر تاثیر مستقیم نرخ مصالح بر مسکن، افزود: تورم در جامعه بین همه قسمت ها احساس می شود و طبیعی است که مسکن هم افزایش داشته باشد؛ البته وجود واسطه ها و خانه های خالی در سطح شهر به تورم دامن می زند.

, . ,

وی با اشاره به افزایش قیمت در شهر همدان، خاطرنشان کرد: شهر به لحاظ گسترش محدود شده است و در قسمت های بالای شهر و مناطق خوش آب وهوا تا قسمتی زمین های شهری وجود دارد و بقیه اراضی دیم و کشاورزی یا کوهپایه هستند که امکان ساخت و ساز وجود ندارد.

, . ,

ماجدیان عنوان کرد: تنها زمانی می توانیم قیمت مسکن را کنترل کنیم که شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد در غیر اینصورت با کوچکترین تورمی در بخش های دیگر شاهد افزایش چند برابری قیمت مسکن هستیم.

, . ,

به گزارش عصر همدان؛ دست های پشت دیوار مسکن در راستای کسب سود حداکثری از وضعیت آشفته بازار چنان میدان داری می کنند که خریدار مسکن لاجرم برای خرید خانه و سرپناهی ولو چند ۱۰ متری به اجبار باید هزینه های بسیار هنگفتی برای خرید خانه پرداخت کنند و در این میان نه دولت و نه مجلس عملکرد موثری برای کشیدن افسار گرانی مسکن ندارند، مجلس گرانی را بی عملی دولت می داند و دولت نیز بدون توجه به وضعیت بازار مسکن عملا تئوری بازار آزاد را در دستور کار خود در تمام حوزه ها قرار داده و رها سازی بدون قید و شرط حاصل وضعیت امروز مسکن و اجاره بها است.

,

 مجلس شورای اسلامی برحسب وظیفه نظارتی که دارد در طول چند سال اخیر نه تمایلی برای هدایت قطار دولت به ریل اصلی داشته و نه به بی مدیریتی دولت و بی قانونی دولتمردان رسیدگی کرده است و همین بی خاصیتی مجلس و بی تدبیری و بی عملی دولت عامل اصلی گرانی مسکن را رقم زده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه