اخبار داغ

گزارشی از وضعیت قیمت شیر و نهاده ها در راز و جرگلان؛

دخل دامداران با خرجشان نمی‌خواند/ اقتصاد دامداران فلج شده است

دخل دامداران با خرجشان نمی‌خواند/ اقتصاد دامداران فلج شده است
این روزها دامداران شهرستان راز و جرگلان با قیمت فروش شیر و خرید نهاده‌های دامی دست و پنجه نرم می کنند، شرایط اقتصادی و معیشتی از سویی و داستان واقعی کرونا از سویی دیگر وضعیت معیشتی دامداران را تحت تاثیر قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، این روزها دامداران شهرستان راز و جرگلان با قیمت فروش شیر و خرید نهاده های دامی دست و پنجه نرم می کنند، شرایط اقتصادی و معیشتی از سویی و داستان واقعی کرونا از سویی دیگر وضعیت معیشتی دامداران را تحت تاثیر قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

راعی از دامداران بخش راز در گفتگو با خبرنگار عصر اترک با بیان این که قیمت خریدی شیر از دامداران در سال جاری نسبت به قبل از نوزوز 99 حدود 30 درصد کاهش داشته، گفت:  بهمن ماه سال گذشته مراکز جمع آوری شیر، از دامداران شیر را کیلویی هزار و 900  تومان خریداری می کردند که به طور ناگهانی از اسفند ماه تا سال جاری قیمت فروش شیر به هزار و 400  تومان هم رسید.

,

وی افزود: بنده بهمراه دو نفر از دوستانم از بجنورد دراین دامداری با 10 رأس گاو شیرده و 10 گوساله سرمایه گزاری کردیم، ولی با این شرایط اسف بار فروش شیر و عدم حمایت دولت، تصمیم به تعطیلی این دامداری کرده ایم.

,

این دامدار با اشاره به افزایش قیمت نهاده ها وعلوفه  اظهار کرد: قبل از عید جو و کنسانتره را به قیمتهزار و 600 تا 2 هزار و 200  تومان خریداری می کردیم در حالیکه این قیمت با افزایش 40 درصدی به 2 هزار و 300 تا  2 هزار و 700 تومان رسیده است که نه تنها سود نداریم بلکه به مراکز خرید شیر هم بدهکار می شویم.

,

وی در ادامه گفت: جهاد کشاورزی شهرستان راز و جرگلان قدمی از قدم برای دامداری ما برنداشته، 3 سال است که برای وام 300 میلیون تومانی خاک ادارات و بانک ها را خورده ایم فقط تشکیل پرونده داده اند، از این رو به دامداری سنتی رو آورده ایم.

, .,


اقتصاد دامداران فلج شده است
خوش طبع مسئول یکی از مراکز جمع آوری شیر در بخش غلامان با اشاره به قیمت خرید شیر از دامداران اظهار کرد: قبل از عید هر کیلو شیر به مبلغ 2 هزارتومان از دامداران خریداری می کردیم که این رقم بعد از ایام نوروز به قیمت 1700 و 1850تومان خردیداری می شد.

,
, اقتصاد دامداران فلج شده است, اقتصاد دامداران فلج شده است,
,

وی گفت: این افزایش قیمت به دلیل جریانات شیوع ویروس کرونا و به طبع کاهش تقاضا از سوی مردم، فروشگاه ها و کارخانجات بود.

, .,

وی عنوان کرد: نرخ نهاده های دامی قبل از سال 99، با قیمت 2 هزار و 150  تومان از کارخانه ها تهیه و با ارزش افزوده به دامداران به 2 هزار و 250 تومان به فروش می رسید که هم اکنون هر کیلو کنسانتره به قیمت 2 هزار و 700 تومان به دست دامدار می رسد.

, .,

خوش طبع گفت: با این روند کاهش قیمت شیر و افزایش نرخ نهاده های دامی، دامداران بدهکار شده اند و حتی گاو های زیر 10 کیلوگرم شیردهی در شبانه روز را از دوشش خارج کرده اند از طرفی قیمت گوشت قرمز هم به شدت کاهش پیدا کرده که عملا می توان گفت باعث فلج شدن اقتصادی دامداران می شود.

, .,

وی با اشاره به میزان خرید شیر از دامداران طی بازه های زمانی  سال افزود: میزان خرید شیر از دامداران طی سال گذشته تا کنون از 10 تن به 7 تن کاهش پیدا کرده که این کاهش تولید شیر به طور معمول می بایست از شهریور ماه بدلیل آبستن شدن دام ها رخ می داد.

, .,


توزیع ماهانه 650 تن کنسانتره در سطح شهرستان

رئیس جهاد کشاورزی راز و جرگلان در گفتگو با خبرنگار عصر اترک با بیان این که مراکز خرید شیر در کل شهرستان کمتر از 2 هزار و 100 تومان شیر را از دامداران خرید نمی کنند، عنوان کرد: از فروردین ماه سال جاری خرید شیر از دامداران به 1 هزار و 800 تومان کاهش یافت که این قیمت طی یک هفته گذشته توسط دو مرکز خرید در شهرستان به 2 هزار و 200 تومان مصوب شد.

الله وردی خادمی با اشاره به یکی از پرونده وام دامداران در شهرستان اظهار کرد: بحث تشکیل پرونده وام  راه اندازی دامداری صنعتی با احراز  شرایط ساخت اصولی دامداری و موافقت با صدور پروانه بهره برداری و ساخت توسط نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی صادر می شود.

,
, توزیع ماهانه 650 تن کنسانتره در سطح شهرستان, توزیع ماهانه 650 تن کنسانتره در سطح شهرستان,
,
, .,
,
, .,

خادمی تصریح کرد: پرونده دامدار مذکور به پیگیری های وی در اتمام پرونده از سوی نظام مهندسی کشاورزی است که به محض تکمیل پرونده، جهاد کشاورزی جهت معرفی به بانک الساعه اقدام می کند.

, .,

وی با بیان این که در تامین نهاده های دامی شهرستان هیچ گونه کمبودی نداریم، خاطر نشان کرد: به طور میانگین  ماهانه 650 تن کنسانتره در سطح شهرستان توزیع می شود که باقیمت یک هزار و 960 تومان از کارخانه های استان خریداری و با ارزش افزوده حمل بار، به دامداران با قیمت 2 هزار و 165 تومان توزیع می شود.

, .,

وی  خاطرنشان کرد: زمستان سال گذشته سهمیه شهرستان راز و جرگلان  یک هزار و 500 تن نهاده های دامی بود که  در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، دهیاران و شوراها جهت خرید دامداران در تمامی نقاط شهرستان اطلاع رسانی شد.

, .,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه