شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: سیاسی
ساعت: 15:57 منتشر شده در مورخ: 1399/02/24 شناسه خبر: 1609131
یادداشت/

مهندسی هیئت رئیسه مجلس یازدهم

مهندسی هیئت رئیسه مجلس یازدهم
گرچه بسیاری واژه مهندسی را درحوزه سیاسی منفی تلقی می‌کنند اما معتقدم اگر در ترکیب هیئت رئیسه مجلس مهندسی منطقی و کاربردی صورت نگیرد عواقب ناگواری مجلس دهم تکرار خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیر ابراهیم رسولی طی یادداشتی نوشت:

با نزدیک شدن به آغاز فعالیت مجلس یازدهم، به نظر می‌رسد اولین اقدام در روز افتتاحیه، انتخابات هیئت رئیسه است. این مسئله در کارآمدی مجلس آتی موثر و اهمیت فراوان دارد. با روشن شدن فضای اقبال اکثریت به رئیس تلاش‌ها برای ترکیب هیئت رئیسه روز به روز افزون می‌یابد. 

گرچه بسیاری واژه مهندسی را درحوزه سیاسی منفی تلقی می‌کنند اما معتقدم اگر در ترکیب هیئت رئیسه مجلس مهندسی منطقی و کاربردی صورت نگیرد عواقب ناگواری مجلس دهم تکرارخواهد شد، لذا اهمیت ترکیبی قوی و کاربلد می‌تواند موجبات تحول را رقم زند.
 
این مهندسی جز با بصیرت و بینش عمیق تک تک نمایندگان میسر نخواهدشد. توجه به برخی نکات در این اقدام می‌تواند موجبات پدیدآمدن مدیریتی قوی در مجلس یازدهم را فراهم کند.
 
۱) هماهنگی حداکثری
 
جمع ۱۲ نفری اعضای هیئت رئیسه باید در مدیریت مجلس با یکدیگر هماهنگ بوده و ساز ناکوک نزند. این بدین معنی نیست که همگی باید صاحب یک فکر و ایده باشند، بلکه می‌تواند ترکیبی از نظرات مختلف اما باتفاهم دراصول و مشی مدیریتی نسبت به رویکرد اداره مجلس عمل کنند. نگاه های خاص و شخص محور آفت؛ و خرد جمعی کلید این هماهنگی خواهد بود.
 
۲)تجربه وتخصص؛ نه جوانگرایی
 
شاید به مزاق برخی خوش نیاید اما به عنوان جوانی که با مقوله پارلمان آشنایی کامل دارم معتقدم هیئت رئیسه مجلس زمین اجرای شعار جوانگرایی نیست. گرچه حضور یک جوان می‌تواند مفید و امتیازاتی در پی داشته باشد، اما اینکه هیئت رئیسه جولانگاه جوانان تازه مجلس راه یافته شود امری خطاست. 
 
تجربه نمایندگی و قانونگذاری و درعین حال سوابق اجرایی عامل مهم افراد حاضر در هیئت رئیسه به خصوص کارپردازان؛ منشی‌ها و نواب است. جدا از شخص رئیس که شخصیتی کاریزما و مدیریتی‌ست بقیه باید کارفنی هیئت رئیسه را بدانند تا امور صحن علنی به خوبی جلو رود. لذا مهندسی ترکیب باید برمبنای تجربه گرایی و تخصص انجام شود؛ اینگونه‌ست که نتایج آن در تحول مجلس و کارآمدی نمایان خواهدشد.
 
۳) عدم تعارض با شخص رئیس
 
رئیس مجلس هرکه باشد مسئولیت مدیریت مجلس با اوست و باید پاسخگوی نمای کلی و جزئی بوده و سهمش در قضاوت‌های پایان دوره بیش از دیگر افراد است. افرادی که به هر دلیل با رئیس درتعارض نظری و عملی هستند مخل اداره درست و عملکرد مطلوب هیئت رئیسه خواهند شد. این نکته‌ی ظریف به معنی عدم ارائه نظر مخالف رئیس در هیئت رئیسه نیست بلکه اتفاقا افرادی با نظرات مختلف مفید هستند، اما تعارضات سیاسی‌ست که کار را از مسیر درست مدیریتی به حاشیه پردازی خواهد برد و نزاع و تعارض دودش به چشم همه نمایندگان وکلیت مجلس خواهد رفت.
 
۴) جامعیت ترکیب
 
ترکیب هیئت رئیسه باید چنان جامعیتی داشته باشد تا همه نمایندگان خود را درمدیریت مجلس سهیم بدانند. به صورت صریح باید ترکیب شامل یک استان خاص، یا یک بینش خاص نباشد. وجود افراد از استان‌های مختلف باتخصص‌های متنوع و یا اقشار متفاوت می‌تواند حس همگرایی نمایندگان را با مدیریت مجلس افزون کند و هیئت رئیسه را از خود بدانند. چنین رویکرد جامع محوری ست که نگاه بالا به پایین را می‌زداید و صمیمیت و وفاق را میان هیئت رئیسه و نمایندگان به اوج خواهد رساند. درچنین فضایی کارایی عملکرد افزون می‌شود.
 
مهندسی هیئت رئیسه مجلس یازدهم می‌تواند برمبنای عوامل فوق و یا نکاتی دیگر ازین دست موجبات کارآمدی و تحول را فراهم آورد. قوم گرایی؛ ترجیح منافع شخصی؛ رفیق بازی و قدرت طلبی آفت ترکیب هیئت رئیسه خواهد بود.
 
و در نهایت وظیفه راهبردی هیئت رئیسه در قبال تحول و کارآمدی آنهم در تعامل با دولت و پاسخگویی در مقابل جامعه ایجاب می‌کند، در مهندسی ترکیب، جدی گرفته شود.
 
انتهای پیام/
 
 
https://www.dana.ir/1609131
ارسال نظر
نظرات