اخبار داغ

گزارشی از زمینه‌های مغفول‌مانده پیشرفت در حوزه کشاورزی؛

کشت گلخانه‌ای زمینه‌ساز جهش تولید در بخش کشاورزی است

کشت گلخانه‌ای زمینه‌ساز جهش تولید در بخش کشاورزی است
افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای نه‌تنها می‌تواند زمینه‌ساز تحقق شعار سال در حوزه کشاورزی را فراهم سازد بلکه می‌تواند در ادامه موجب افزایش صادرات و اشتغال آفرینی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نزدیک به دو سال از تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه کشورمان می‌گذرد، تحریم‌های که بیشتر مانع فروش نفت و فراورده‌های آن شده است.

در این میان بسیاری از کارشناسان تحریم نفت را فرصتی برای کشورمان می‌دانند تا با اصلاح سیاست‌های اقتصادی خود، میزان اثربخشی نفت در بودجه سالانه خود را کاهش دهد.

یکی از حوزه‌های که می‌توان با تکیه‌بر آن نگاه جدی به صادرات و ارزآوری داشت، کشاورزی است.

هم‌اکنون بر اساس آمارهایی که از سوی مراکز تحقیقاتی و دولتی منتشر می‌شود، بخش کشاورزی با سهم حدود 10 درصدی از تولید ناخالص داخلی، 17.2 درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و باوجوداینکه در سال‌های اخیر، کم‌آبی به بزرگ‌ترین چالش کشاورزی ایران تبدیل‌شده، اما بازهم سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی با تغییر غیرمنتظره‌ای مواجه نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا,
,
,
,
,
,
,

, ,



سال جهش تولید و اهمیت بهره‌وری بالا در کشاورزی

این در حالی است مقام معظم رهبری امسال را به نام جهش تولید نام‌گذاری کرده و بیان داشتند: باید باکار ده برابری، تولید به‌جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد.

,
,
, سال جهش تولید و اهمیت بهره‌وری بالا در کشاورزی,
,
,

وی در ادامه افزودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است ازجمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

در این میان برای تحقق منویات رهبری یکی از بخش‌هایی که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و درست به دنبال افزایش و جهش تولید در آن بود، بخش کشاورزی است.

در همین راستا افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای نه‌تنها می‌تواند زمینه‌ساز تحقق شعار سال در حوزه کشاورزی را فراهم سازد بلکه می‌تواند در ادامه موجب افزایش صادرات و اشتغال آفرینی شود.

15 هزار هکتار به کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد

بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی تا پایان سال 98 بیش از 15 هزار هکتار به کشت گلخانه‌ای اختصاص داشته که می‌توان آن را به میزان بسیار زیادی افزایش داد.

صرفه‌جویی در آب، اشتغال‌زایی و افزایش امکان کنترل اقلیم از مهم‌ترین آثار مثبت توسعه گلخانه‌ها در اقتصاد کشور و در بخش کشاورزی است.

 کل سطح زیر کشت گلخانه‌ای در دنیا 3.5 میلیون هکتار است و از این مقدار سهم کشورهای آسیایی به‌ویژه کشورهای کم باران و به 80 تا 90 درصد می‌رسد.

همان‌طوری که اشاره شد یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران، محصولات کشاورزی است، محصولاتی که صادرات درست آن‌ها می‌تواند کشور را از دغدغه دلارهای نفتی خلاص کند.

درآمد دو میلیارد دلاری کشور

در این میان دکتر عبد المهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص میزان صادرات محصولات کشاورزی اظهار داشت: در سال 98 حدود دو میلیارد دلار از طریق بخش صادرات کشاورزی کشور درآمدزایی داشته است.

محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی نیز دراین‌باره می‌گوید: بازارهای خوبی برای محصولات گلخانه‌ای ایران در شمال و جنوب کشورمان وجود دارد علاوه بر آن نیز در کشورهایی همچون روسیه و سایر کشورهای اوراسیا که دوره سرما و یخبندان طولانی دارند، محصولات گلخانه‌ای ایران می‌تواند تقاضای بسیاری از کشورها را پاسخگو باشد.

حمایت‌های دولت و علمی کردن کشاورزی

در این میان نکته قابل‌تأمل و اساسی لزوم حمایت همه‌جانبه دولت از کشاورزان است، کشاورزانی که اغلب آن نه‌تنها سرمایه‌ای کافی برای مکانیزه کردن ندارند بلکه از علم و دانش کافی نیز در این زمینه برخوردار نیستند و به‌درستی نمی‌دانند که باید از چه روش‌هایی اقدام به گلخانه‌ای کردن مزارع خود کنند.

مصطفی الهی یکی از کشاورزانی که بیش از 25 سال سابقه دارد در این زمینه به خبرنگار ما گفت: نکته اولی که همه کشاورزان با آن درگیر هستند، سرمایه اولیه است.

,
,
,
,
,
,
, 15 هزار هکتار به کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, درآمد دو میلیارد دلاری کشور,
,
,
,
,
,
, حمایت‌های دولت و علمی کردن کشاورزی,
,
,
,
,

, ,



وی ادامه داد: ما در تأمین هزینه اولیه نهاده‌ها و بذرها با مشکلات زیادی روبرو هستیم و در این میان شما فکر کنید که برای ایجاد گلخانه باید در ابتدای کار به چه میزان نقدینگی داشته باشیم.

الهی بیان داشت: علاوه بر این داشتن و تجربه‌ای این کار را نیز نداریم و به همین علت اصلاً به کشت گلخانه‌ای فکر نمی‌کنیم.

کشت گلخانه‌ای زمینه‌ساز جهش تولید در بخش کشاورزی

این در حالی است که عباس پورمیدانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم ازجمله افرادی که بر ضرورت افزایش کشت گلخانه‌ای تأکید دارد و رونق آن را زمینه‌ساز جهش تولید در بخش کشاورزی می‌داند.
وی دراین‌باره اظهار داشت: به علت محدودیت‌های زمانی و مکانی که مناطق حاشیه کویر به کشاورزان تحمیل می‌کند، باید به گسترش کشت گلخانه‌ای توجه کنیم.

پورمیدانی دلیل دیگر اهمیت به گسترش کشت گلخانه‌ای را تنظیم بازار دانست و گفت: افزایش بهره‌وری تولید در سطح و مدیریت منابع آب از دیگر دلیل‌هایی است که ما را به گسترش گلخانه در استان ترغیب می‌کند.


وی یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل توجه به گلخانه را حفظ بازارهای جهانی عنوان و تصریح کرد: برای حفظ بازار صادرات نیازمند ارائه محصولی سالم در بازه‌های زمانی منظم و مشخص هستیم که کشت در محیط باز نمی‌تواند این امکان را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم به سال جهش تولید اشاره کرد و گفت: برای تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی استان برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کنیم که از مهم‌ترین آن‌ها افزایش سطح گلخانه‌ها و توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای است.

وی افزود: گلخانه بستر مناسبی برای مدیریت نهاده‌های کشاورزی است و محصول را از آسیب تنش‌های محیطی همچون تغییر شدید دما و کمبود منابع آبی حفظ می‌کند که این موضوع در قم از اهمیت فراوانی برخوردار است.

پورمیدانی ادامه داد: کیفیت محصولات تولیدشده در گلخانه نیز به دلیل استفاده از روش‌های نوین کشت و نظارت مستمر کارشناسان، مطلوب است و می‌تواند در بازار موقعیت فروش مناسبی داشته باشد.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
, کشت گلخانه‌ای زمینه‌ساز جهش تولید در بخش کشاورزی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه