اخبار داغ

مسئول تعیین حریم آثار ملی و جهانی اداره‌ کل میراث فرهنگی سمنان:

قلعه تاریخی عبدل‌آباد، با احتمال بالا مربوط به دوره ساسانی است

قلعه تاریخی عبدل‌آباد، با احتمال بالا مربوط به دوره ساسانی است
هانی رستگاران گفت: با توجه به بقایای بنای تاریخی عبدل‌آباد، می‌توان حدس زد که این بنا با احتمال بالا مربوط به دوره ساسانی بوده و «کاربرد نظامی» داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هانی رستگاران، مسئول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار ملی و جهانی اداره‌کل میراث فرهنگی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به بازدید اخیر خود از روستای عبدل‌آباد و قلعه تاریخی این روستا به درخواست دهیاری عبدل‌آباد اظهار داشت: درخواست دهیاری روستا، تعیین تکلیف این اثر تاریخی بود؛ لذا حضور ما برای ارزیابی این مطلب بود که قلعه مذکور واجد ارزش تاریخی است یا خیر.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی با اشاره به تخریب‌های وسیع صورت‌گرفته در بنا گفت: علت تأخیر در بازدید و بررسی بنا این بود که امکان باز کردن مسیر و درب این بنا وجود نداشت؛ به سبب آوار شدن بنا، روشن نیست که ورودی قلعه در کدام قسمت قرار دارد.

,

رستگاران با بیان این که یکی دو تاق از این بنا باقی مانده و قابل بررسی است گفت: برآورد من به عنوان یک معمار این است که این بنا به احتمال قریب به یقین مربوط به پیش از اسلام و دوره ساسانی است؛ منتها حفاظت از این بنا و پژوهش درباره آن شرایط بسیار دشواری دارد.

,

وی افزود: جایی که ما وارد آن شدیم، بالاترین نقطه قلعه است؛ بنابراین بنای قلعه دست‌کم تا 15 متر در عمق آوارها ادامه دارد و رسیدن به سطح آن و پژوهش درباره آن نیازمند به حفاری‌ها و کاوش‌های گسترده است.

,

مسئول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار ملی و جهانی اداره‌کل میراث فرهنگی استان سمنان با تأکید بر این که با توجه به گسترده بودن عملیات حفاری، در حال حاضر به لحاظ اعتباری امکان حفاری برای دهیاری و حتی اداره‌کل میراث فراهم نیست گفت: آثار تاریخی بودن در این بنا مشهود است؛ تنها قسمتی که از بنا قابل رویت دقیق است، بقایای برج دیده‌بانی است؛ بنابراین ما حدس می‌زنیم که این بنا کاربرد نظامی داشته است.

,

حفاران غیرمجاز و دشواری پژوهش درباره بنا

,

رستگاران افزود: البته هنوز در این که این بنا، قلعه باشد تردید داریم چراکه هنوز بقایای ستون‌ها رویت نشده‌اند؛ از طرفی به دلیل حفاری‌های غیرمجاز، مسائل امنیتی نیز کار کاوش در این بنا را دشوار می‌کند.

,

 وی با تأکید بر این که ثبت شدن این بنا، این بنا را به نماد فرهنگ و هویت روستای عبدل‌آباد تبدیل خواهد کرد گفت: در وهله نخست، ما تصاویر، نقشه‌های هوایی و اطلاعات اندکی که از بنا داریم را به کمیته تشخیص آثار واجد ارزش در وزارتخانه میراث ارسال می‌کنیم.

,

مسئول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار ملی و جهانی اداره‌کل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان این که چنان‌چه کمیته مذکور این اثر را اثری «واجد ارزش تاریخی و فرهنگی» تشخیص دهد، فرایند حفاظت از بنا و پژوهش درباره آن سهل‌تر خواهد شد گفت: برای ثبت ملی بنا، لازم است اطلاعات کامل این بنا در اختیار باشد و بنابراین این امر در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

,

مزیت ثبت اثر به عنوان اثر واجد ارزش تاریخی

,

رستگاران با تأکید بر این که ثبت ملی این بنا پشتوانه مطالعاتی و پژوهشی قابل توجهی نیاز دارد گفت: با این وجود چنان‌چه این اثر واجد ارزش شناخته شود، ممکن است بتوان با شرایط موجود نیز اطلاعات لازم برای ثبت ملی را جمع‌آوری کرد.

,

وی در پاسخ به پرسشی درباره آسیب‌رسانی فعالیت معادن به بنای تاریخی مذکور گفت: ما به این جمع‌بندی رسیدیم که نباید مجوز معدن جدیدی در عبدل‌آباد داده شود؛ از طرفی لازم است برای حفاظت از بنا محدودیت‌هایی نیز برای معادن فعال موجود درنظر گرفته شود که این امر عزم دهیاری و بخشداری را می‌طلبد.

,

شایان ذکر است به تازگی، حسین ترحمی، پژوهشگر، به تازگی در مطلبی به ضرورت توجه به معماری دستکند قلعه عبدل‌آباد پرداخته بود؛ مطلبی که از «اینجا» قابل دسترسی است.

, اینجا,

پی‌نوشت: تصویر این مطلب را آقای ابراهیم رهایی، مولف کتاب «عبدالله‌آباد، سرزمین هزار چشمه» و دبیر ادبیات فارسی شهرستان سمنان برای مرآت ارسال کرده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه