اخبار داغ

تاملی در رفتارهای اخیر تُرک‌ها؛

ایران‌ستیزی در پوشش موسسه ایران‌شناسی

ایران‌ستیزی در پوشش موسسه ایران‌شناسی
رفتارها و مواضع رئیس و اعضای این موسسه نشان از آن دارد که برخلاف اهدافی که برای موسسه عنوان شده است، این موسسه رسما در حال یارگیری از بین ایرانیان و استفاده از آنها در جهت منافع خود می‌باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، مدتی می شود که ‌‎ ایرام ، مرکز مطالعات ایرانی ترکیه، رسما در حال ایران ستیزی است.یک عضو این موسسه که عنوان ایرانشناس را هم با خود به یدک می کشد، با تکرار ادعاهای جعلی و بی‌اساس  تجزیه‌طلبانه، ادعا کرده در دوره‌ی قاجار نام ایران «ممالک محروسه قاجار» بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

گذشته از اینکه کارشناسان تاریخی تاکید دارند که حتی نیم برگ سند دیوانی و رسمی تاریخی برای این ادعا وجود ندارد اما این ادعای موسسه ایرام را هم باید به ادعاهای چند وقت اخیر در ترکیه افزود.

,

«مرکز مطالعات ایرانی آنکارا» (İran Araştırmaları Merkezi) با نام کوتاه ایرام (İRAM)، نهادی به ظاهر پژوهشی-فرهنگی در ترکیه است که در سال 2016، با حمایت مادی و معنوی دولت ترکیه و با هدف پژوهش دربارۀ ایران و مسایل مربوط به آن پایه‌گذاری شده است. با وجودی که ایرام در معرفی خود ادعا کرده که در صدد است با فعالیتهای خود، در جهت کاهش اختلافات و کمک به ایجاد بستر مناسب برای افزایش همکاری گام بردارد؛ اما آنچه تاکنون بیشتر مشاهده شده، اقدامات ضد ایرانی و حساسیت‌برانگیز این موسسه بوده است.

,

پیش تر وقتی حقی ایغور نائب رئیس موسسه ایرام که به دستگاه امنیتی ترکیه انتساب دارد،در خبرگزاری دولتی تی آر تی نام خلیج فارس را جعل کرد، دیگر اعضای مرکز در حمایت از ریسشان، به شکل هماهنگی در فضای مجازی بر این جعل تاکید کردند.

,

یکی از پژوهشگرانی که در این مدت ،ادعای پوچ موسسه ایرام ترکیه را تکذیب کرده است،وحید بهمن می باشد که با ترجمه و انتشار پنج سند تاریخی از بین اسناد کتابخانه های ترکیه،ادعای پوچ رئیس و اعضای موسسه به اصطلاح ایرانشناسی ترکیه را رد کرده است.

,

ترجمه‌ی پارسی مسالک و ممالک اصطخری اثر محمد نخجوانی، قدمت بیش از ۷۰۰ سال/ کتابخانه آیاصوفیه استانبول، نقشه جهان اثر زین‌المنجم بن سلیمان قونوی، قدمت۶۵۰ سال/ کتابخانه‌ی نورعثمانیه استانبول ، نقشه جهان اثر حاجی احمد تونسی، استانبول، قدمت: ۴۶۰ سال ، نقشه جهان از کتاب هند غربی، استانبول، قدمت: ۴۰۰ سال،کتاب عجایب مخلوقات اثر احمد بیجان یازیجی زاده، قدمت: ۲۸۰ سال/ کتابخانه آتاترک استانبول پنج اثری هستند که به عنوان جواب برای ادعای کذب حقی ایغور منتشر شده است.

,

آیا موضع ایرام اهمیت دارد؟

, آیا موضع ایرام اهمیت دارد؟,

برخی شاید بگویند ایرام یک نهاد پژوهشی است و مواضع آن را نباید به دولت ترکیه ارتباط داد. در پاسخ باید گفت: اولاً به خاطر داریم که به دلیل تیتر یک روزنامۀ غیر دولتی در ایران -که در مخالفت با تجاوز نظامی دولت ترکیه به سوریه بود- اردوغان رسماً ناراحتی‌اش را ابراز کرد و در اظهار نظری غیر دیپلماتیک از رئیس جمهور کشورمان خواست که صداهای مخالف با تجاوز نظامی ترکیه به سوریه را در ایران خاموش کند!. ثانیاً از شواهد و قرائن برمی‌آید که تشکیلات ایرام، رسماً یک نهاد دولتی است و برخی از اعضای آن در رده‌های بالای اجرایی و مشاوره‌ای در دولت اردوغان حضور دارند. بر این اساس حتی برخی از ناظران، ایرام را موسسه‌ای وابسته به سازمان اطلاعات و امنیت ملی (میت) می‌دانند که در پوشش کارهای پژوهشی، هدایت فعالیت‌های جاسوسی و تجزیه‌طلبانه در ایران را بر عهده دارد.

,

متاسفانه استفاده ی این موسسه از عناوین پژوهشی باعث شده است تا پیش از این بسیاری در ایران نسبت به فعالیت های آن خوش بین باشند و حتی سفیر کشورمان در ترکیه بازدید رسمی از این موسسه داشته باشد.رفتارها و مواضع رئیس و اعضای این موسسه نشان از آن دارد که برخلاف اهدافی که برای موسسه در ابتدا ذکر شده است،این موسسه رسما در حال یارگیری از بین ایرانیان و استفاده از آنها در جهت منافع خود می باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه