اخبار داغ

ثبت چشمه "دَوَه‌اوچان" میاندوآب در فهرست آثار ملی

ثبت چشمه "دَوَه‌اوچان" میاندوآب در فهرست آثار ملی
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میاندوآب از ابلاغ قرار گرفتن چشمه «دَوَه‌اوچان» این شهرستان در فهرست آثار ملی طبیعی کشور خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین خبر، فاطمه علیزاده در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: قرار گرفتن چشمه «دَوَه‌اوچان» این شهرستان در فهرست آثار ملی طبیعی کشور با شماره ثبتی ۶۲۸ توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استانداری آذربایجان‌غربی ابلاغ شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میاندوآب با بیان اینکه این چشمه در شهریور سال گذشته در فهرست آثار ملی طبیعی کشور قرار گرفته بود و در چند روز گذشته رسما ابلاغ شد، افزود: چشمه طبیعی «دَوَه‌اوچان» مربوط به دوره «کواترنری» با قدمت 2/5 میلیون ساله بوده و یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود.

,

وی گفت: این اثر در فاصله  ۷۸ کیلومتری شمال‌شرقی شهر میاندوآب و  در بخش باروق و در دهستان آجرلوی شرقی، در کنار روستایی به نام «حیدرباغی» در شمال‌شرقی رودخانه آجرلو قرار گرفته و دارای آب جوشان رنگی و گازدار است.

,
آب چشمه دَوَه‌اوچان میاندوآب از ارتفاعی حدود ۱۰ متر به داخل رودخانه سرازیر می‌شود؛ با گذشت زمان املاح معدنی موجود در آب این چشمه، تبدیل به سنگ شده و منظره، شکل‌ها و رنگ‌های بسیار جالبی را بوجود آورده است.
,
 
,
گفتنی است طبیعت بخش باروق یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی در شهرستان میاندوآب است که دل هر بیننده ای را به خود جذب می کند و از سوی دیگر تاریخ باشکوه میاندوآب نشان از تمدنی کهن دارد که وجود تپه ای به نام “داش تپه” در این شهرستان نشان از آن دارد ولی تاکنون بسیار ناشناخته مانده و یا از آنها سخن نگفته شده است.
,
 
,
میاندوآب در گذر زمان بارها به عنوان پایتخت ملل و دول مختلف بوده است، از جمله پایتخت قوم بومی و ملل مانائیها به مدت ۵۰۰ سال، مرکز اقتصادی مادها و پایتخت آتروپادگان، پایتحت زمستانی پادشاهان ایلخانیان(هلاکوخان) و هم چنین مرکز شغلی و اقتصادی اعراب مسلمان نیز بوده است.
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه