اخبار داغ

به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی؛

غارت اشیاء موزه‌ای استان بوشهر در ۳ مرحله

غارت اشیاء موزه‌ای استان بوشهر در ۳ مرحله
مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: سکه‌های تاریخی مربوط به ادوار تاریخی گذشته پس از ارائه در نمایشگاهی هنگام بازگرداندن آن مفقود شد، یکی از آثار تاریخی بوشهر گورستان شغاب مروبط به 3 هزار سال پیش بود که توسط شهرداری آن زمان در سال 1379 محوطه باستانی آن تخریب شد که پس از شکایت قضایی پرونده آن با همکاری برخی مسئولان استان بوشهر پیگیری نشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ موزه نشانی از هویت دیرین یک ملت است. ملتی آینده را از آن خود خواهد کرد که گذشته اش را به خوبی بشناسد. آثار نیاکان، خدمات، هنرنمایی ها، ابتکارات، خلاقیت های آن ها پشتوانه ای برای نسل کنونی است تا با استفاده از توان گذشته به پیشواز آینده بروند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

موزه یکی از نشانه های ارتباط با گذشتگان است. موزه آیینه ای است که در آن گذشتگان را به خوبی می توان شناخت. لذا از دیرباز هر نسلی نسبت به آثار بر جای مانده از گذشتگان حساسیت داشته است. نسل حاضر، به خصوص مسئولان امر نسبت به حفظ آثار گذشتگان رسالت و مسئولیتی سنگین دارند. دست اندازی، تخریب یا از بین رفتن هر اثر باستانی یعنی دفن هویت گذشته؛ از این رو باید با حساسیت هرچه بیشتر به آثار باستانی و اشیاء بر جای مانده از نیاکان نگریست.

,

موزه همان جایگاهی است که این آثار در آن نگه داری می شوند. نیاز به موزه در هر منطقه آن قدر اهمیت دارد که نسل کنونی برای گام گذاشتن در مسیر آینده نیازمند اطلاعات و دانش لازم است.

,

تمدن ایران عزیز سرشار از آثار ارزشمند تاریخی است. در این میان استان بوشهر نیز با قدمتی دیرین دارای آثار زیادی از گذشته بوده است. ولی اینکه این آثار چه سرنوشتی پیدا کرده اند و در کجا نگه داری می شوند نیاز به تأمل دارد!

,

, ,

از همین رو به مناسبت روز موزه و میراث فرهنگی می خواهیم نگاهی به وضعیت موزه در استان بوشهر خصوصاً در مرکز بوشهر داشته باشیم.

,

در این رابطه با یکی از کارشناسان میراث فرهنگی، مدرس دانشگاه و کسی که خود نیز در برهه ای مسئولیت های فرهنگی داشته است گفت و گویی انجام داده ایم. در این گفت و گو عبدالعزیز بلادی از تاریخچه موزه در استان بوشهر و وضعیت کنونی آن سخن می گوید.

,

صحبت بلادی به همین جا ختم نمی شود او در این گفت و گو از بی مهری هایی که نسبت به موزه و اشیاء باستانی در استان صورت گرفته سخن می گوید. با هم این گفتگو را می خوانیم.

,

عبدالعزیز بلادی با اشاره به اینکه استان بوشهر از ریشه تمدنی تاریخی بالایی برخوردار است، افزود: وجود ابنیه تاریخی و اشیاء گذشتگان در استان بوشهر حکایت از جایگاه تاریخی استان با قدمت هزاران سال دارد.

,

مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان بوشهر با گرامیداشت روز جهانی موزه بیان کرد: وجود موزه در استان بوشهر به قبل از انقلاب اسلامی برمی‌گردد چراکه نخستین موزه مردم شناسی استان بوشهر مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است که این موزه در بافت تاریخی بوشهر مستقر بود.

,

, ,

این استاد تاریخ و باستانشاسی با بیان اینکه قبل از انقلاب، موزه‌ها و اشیاء تاریخی در وزارت فرهنگ و هنر مستقر بود، گفت: این وزارتخانه متولی هنر، کتابخانه، هنرهای دستی و موزه‌ها بود.

,

بلادی خاطر نشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساختمان موزه مردم شناسی تعطیل شد و اشیاء آن در انبار دیگری منتقل شد و در سال ۱۳۶۰ تابلو اداره فرهنگ بوشهر نصب و در آن سرودهای انقلابی و کتاب‌ها نگه داری می‌شد.

,

وی، با اشاره به وجود اداره اطلاعات و جهانگردی قبل از انقلاب، تصریح کرد: در این مجموعه فعالیت گردشگری و اقامتگاه گردشگران ساماندهی می‌شد.

,

این کارشناس باستان شناسی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی این مجموعه‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادغام شد، افزود: ساختمان موزه آن زمان با آغاز جنگ تحمیلی در تصرف برخی افراد درآمد و برخی از اشیاء مفقود شد.

,

بلادی با بیان اینکه پس از سفر مقام معظم رهبری به بوشهر و دلوار ساختمان مسکونی شهید رئیسعلی دلواری اعتباری برای مرمت آن اختصاص یافت، تصریح کرد: مقام معظم رهبری مبلغ قابل توجهی برای بازسازی منزل شهید رئیسعلی دلواری اختصاص دادند ولی همه این اعتبار صرف این مجموعه نشد.

,

, ,

وی، با بیان اینکه در مرمت اتاق‌های ساختمان رئیس علی دلواری به معماری و نوع ساخت آن توجه نشد، افزود: اعتقاد دینی و مذهبی شهید رئیس علی دلواری برای همه تاریخ شناسان شناخته شده بود ولی برخی افراد چهره این مبارز را به گونه‌ای دیگر جلوه دادند.

,

این استاد تاریخ و باستانشاسی با اشاره به وجود موزه دیگر در ساختمان تاریخی امیریه بوشهر، خاطر نشان کرد: یکی از آثار تاریخی بوشهر گورستان شغاب مروبط به ۳ هزار سال پیش بود که توسط شهرداری آن زمان در سال ۱۳۷۹ محوطه باستانی آن تخریب شد که پس از شکایت قضایی پرونده آن با همکاری برخی مسئولان استان بوشهر پیگیری نشد.

,

بلادی از اختصاص اعتبار دیگری از محل بازارچه مرزی برای مرمت آثار تاریخی خبر داد و بیان کرد: این اعتبار هم مشخص نشد چگونه مورد استفاده قرار گرفت.

,

, ,

مدیرکل اسبق میراث فرهنگی بوشهر با اشاره به سفر یکی از باستان شناسان جهانی به بوشهر برای خواندن کتبیه خط عیلامی، افزود: متاسفانه در سفر این باستان شناس با وی همکاری نشد و کتیبه تاریخی خوانده نشد.

,

وی، با بیان اینکه برخی از اشیاء تاریخی در عمارت امیریه بوشهر مفقود شد، خاطر نشان کرد: همچنین سکه‌های تاریخی مربوط به ادوار تاریخی گذشته پس از ارائه در نمایشگاهی هنگام بازگرداندن آن مفقود شد و به سرقت رفت.

,

این استاد تاریخ و باستانشاسی با اشاره به راه‌اندازی موزه مردم شناسی بوشهر در بافت تاریخی بوشهر، گفت: برخی از اشیاء در انبار بوشهر شناسی محافظت می‌شد که به این موزه انتقال داده شد.

,

این کارشناس باستان شناسی با اشاره به وجود کوزه‌ای تاریخی بر قله‌ای در محدوده منطقه گنخک، افزود: هرچند دسترسی به این قله امکان پذیر نبود ولی پس از مدتی این کوزه مفقود شد و به سرقت رفت.

,

بلادی با بیان اینکه در سه مرحله اشیاء تاریخی و سکه‌های ادوار گذشته در بوشهر مفقود شد، تصریح کرد: باید برای یافتن این آثار پیگیری شود.

,

وی، با بیان اینکه بوشهر دارای آثار تاریخی و اشیاء مهمی از گذشتگان است، افزود: برخی این اشیاء در موزه دریا و دریانوردی است که برای شناساندن این آثار در معرفی آن ها باید قدری دقت و صحیح زیر نویس شود.

,

این استاد تاریخ و باستانشاسی با اشاره به راه‌اندازی موزه منطقه‌ای خلیج فارس بوشهر، گفت: موزه دریانوردی که اکنون در آن کشتی تاریخی پرسپولیس مربوط به دوره مظفرالدین شاه و برخی دیگر از اشیاء نگه داری می‌شود با راه‌اندازی موزه منطقه‌ای خلیج فارس به این مکان انتقال می‌یابد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه