اخبار داغ

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی:

تبدیل عرصه تاریخی "مفخم" به مجموعه تاریخی-گردشگری امسال کلید می خورد

تبدیل عرصه تاریخی "مفخم" به مجموعه تاریخی-گردشگری امسال کلید می خورد
علی مستوفیان گفت: عملیات اجرایی تبدیل عرصه تاریخی مفخم به مجموعه تاریخی-گردشگری-تفریحی مرکز خراسان شمالی در سال جاری آغاز می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی مستوفیان، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با گرامی داشت روزجهانی میراث فرهنگی درباره عمارت و آیینه خانه مفخم اظهار کرد: برای تجهیز، مرمت سازه ای و مرمت تزییناتی عمارت و آیینه خانه تاریخی مفخم مرکز خراسان شمالی با دانشگاه اصفهان قراردادی منعقد شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

مستوفیان با بیان اینکه تا به حال حاضر 50 درصد از مطالعات برای انجام اقدامات یاد شده در این بنای تاریخی استان انجام شده که با پایان این مطالعات، اقدامات اجرایی اشاره شده، آغاز شوند، عنوان کرد: از سال گذشته با نظارت تیم دانشگاه اصفهان و اخذ مصوبات شورای فنی، عملیات مرمت سازه ای این عمارت و آیینه خانه شروع شده که در حال انجام است.

,

وی افزود: طی سه ماه آینده موزه اسناد و نسخ خطی آیینه خانه مفخم تکمیل و به بهره برداری می رسد.

,

وی همچنین اعلام کرد: به زودی انجام تزیینات بنای عمارت و آیینه خانه مفخم در قالب آیینه کاری و کاشیکاری دو بنا آغاز خواهد شد.

,

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی خاطر نشان کرد: در سال مالی 98 برای مرمت سازه ای این دو بنای تاریخی مرکز استان یک میلیارد تومان اعتبار جذب و هزینه شده است.

,

وی درباره تبدیل شدن عرصه و عیان این بنای تاریخی به مجموعه ای تاریخی، گردشگری و تفریحی در استان نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه استاندار خراسان شمالی بر تحقق این طرح تاکید داشت در همین زمینه، در سال گذشته با یک سرمایه گذار بخش خصوصی در کشور تفاهم نامه ای منعقد و پس از آن جلسات متعدد برگزار شد.

,

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این امر، انجام مطالعات برای تهیه طرح توسط مشاور آغاز شده است، افزود: در ماه جاری گزارش طرح، تکمیل و ارائه خواهد شد.

,

مستوفیان در ادامه با یادآوری این مطلب که هفت هکتار از عرصه و حریم این بنای تاریخی به مجموعه ای تاریخی، گردشگری و تفریحی تبدیل خواهد شد، اعلام کرد: در سال جاری عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.

,

وی درباره احیا و مرمت بنای تاریخی مقبره شهدا و ساماندهی عرصه آن که در ضلع شمالی شهر بجنورد واقع است نیز بیان کرد: با توجه به اینکه این بنای تاریخی و عرصه آن در مالکیت نهاد ارتش استان قرار دارد، طی عقد تفاهم نامه ای سه جانبه میان نهاد ارتش، اداره کل میراث فرهنگی استان همچنین شهرداری بجنورد مقرر شد ارتش تا یک ماه آینده مجوزها را برای آغاز مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی و عرصه آن را اخذ کند.
وی افزود: انجام احیا و مرمت این بنای تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان همچنین انجام محوطه سازی و احداث باغ موزه در عرصه این بنای تاریخی نیز توسط شهرداری بجنورد انجام خواهند شد.

,
,

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی اقدامات اشاره شده در سال جاری آغاز خواهد شد.

,

مستوفیان در خاتمه به اعتبارات ملی و استانی اختصاص یافته به حوزه میراث فرهنگی استان در سال مالی 98 نیز اشاره کرد و گفت: در سال مالی 98 میلغ شش میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبارات ملی و استانی به منظور مرمت، تجهیز، نگهداری و معرفی آثار و بناهای تاریخی استان ابلاغ و جذب شد که در مقایسه با سال مالی 97،  اختصاص اعتبارات به این حوزه تا 275 درصد رشد یافته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه