اخبار داغ

آسیب‌های ویروس کرونا ریشه می‌دواند؛

مرغداری‌ها در انتظار تصویب بسته‌های حمایتی/ شیوع کرونا و کمبود نهاده‌های دامی دو معضل بزرگ مرغداران

مرغداری‌ها در انتظار تصویب بسته‌های حمایتی/ شیوع کرونا و کمبود نهاده‌های دامی دو معضل بزرگ مرغداران
شیوع ویروس کرونا این روزها در کشور زمینه زمین گیر شدن تعداد زیادی از فعالان اقتصادی و اصناف را فراهم ساخته است که مرغداران و فعالان حوزه طیور از جمله این اصناف هستند که در این روزها با آسیب‌های متعددی مواجه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، هنگامی که از اواخر بهمن ماه سال گذشته شیوع ویروس کرونا در کشور تایید شد، بدیهی بود این امر خسارت های بسیار زیادی را برای اصناف اقتصادی رقم خواهد زد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

یکی از صنایعی که از شیوع ویروس کرونا آسیب های زیادی دیده، صنعت مرغداری است. صنعتی که این روزها با مشکلات زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن است.

,

استان  کردستان با تولید سالانه 95 هزار تن گوشت سفید از جمله قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور محسوب می شود. از سوی دیگر میزان تولید مرغ در این استان 60 درصد بیشتر از مصرف داخلی بوده و این مازاد تولید زمینه صادرات گوشت مرغ به سایر نقاط کشور از جمله تهران را به همراه داشته است.

,

یکی از مرغداران استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، در خصوص معضلات و مشکلاتی که این روزها با آن مواجه شده است، اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن لغو تمامی مراسمات و افت شدید قیمت مرغ، اظهار  که ما حاضر هستیم مرغ‌ها را با وعده‌های حتی شش ماهه بفروشیم اما باز هم با خسارت و ضرر روبرو هستیم.

,

, ,

 

,

این مرغدار می گوید: کشتارگاه قیمت دلخواه را بر روی مرغ زنده می‌گذارد و با قیمت کم می خرد و با قیمت به صرفه به پشتیبانی تحویل می‌دهد و در این میان فقط سر مرغدار بی کلاه  می ماند و هیچ سودی نصیب مرغدار نمی‌شود.

,

آقای حمیدی گفت: در حقیقت، مرغ توسط واحدهای کشتارگاه به قیمت سه تا پنج هزار تومان خریداری و کشتار می‌شود و به صورت منجمد در آمده و به قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان به پشتیبانی امور دام فروخته می‌شود، کشتارگاه قیمت دلخواه را بر روی مرغ زنده می‌گذارد و به کف قیمت می خرد و با قیمت به صرفه به پشتیبانی تحویل می‌دهد و هیچ سودی نصیب مرغدار نمی‌شود.

,

وی نبود واکسن طیور را یکی دیگر از مشکلات مرغداران بیان کرد و افزود: مرغداران بعضاً با واکسن‌های تقلبی در بازار روبرو هستند و قیمت دارو و ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها افزایش بی رویه داشته که مرغداری‌ها توان خریداری آن را ندارند.

,

مرغدار دیگری که دراین حوزه  مشغول فعالیت است، علاوه بر مشکل افت قیمت مرغ به دشواری تهیه نهاده‌های دامی نیز اشاره کرد و عنوان داشت: میزان نهاده‌ای دامی که از طریق اداره پشتیبانی امور دام استان کردستان در اختیارمان قرار داده می شود، کفاف مرغ‌داری ها را نمی‌دهد و ما ناچار هستیم که نهاده‌های مورد نیازمان را از طریق بخش خصوصی و بازار آزاد تهیه کنیم.

,

در ادامه حسامی مدیر امور طیور استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: ناهمخوانی بین تولید و تقاضا علت اصلی در کاهش قیمت مرغ در روزهای اخیر است.

,

, ,

وی اظهار داشت: در چنین شرایطی تمام مرغداران گوشتی در سطح کشور با ضرر و زیان انباشته شده ای مواجه شدند که به نظر می رسد ادامه این روند می تواند کاهش جوجه ریزی و افزایش قیمت مرغ را در ماههای آینده به دنبال داشته باشد.

,

حسامی مدیر امور طیور استان با اشاره به اینکه در کردستان بالغ بر 752 واحد مرغداری فعال است افزود: 90 درصد این واحدها به صورت فعال همگی دارای پروانه بهره برداری هستند و این بدین معنا است که بخش مرغداریها در مقایسه با سایر حرفه ها دارای توجیه اقتصادی بالایی می باشد اما این روزها با شیوع ویروس کرونا با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم  می کنند.

,

مدیر امور طیور استان کردستان افزود: با تمهیداتی که ستاد تنظیم بازار استان برای حمایت از صنعت مرغداری این استان در نظر گرفته امید است بتوان بخشی از ضرر و زیان این صنعت را جبران کنیم.

,

تدوین بسته حمایتی برای حمایت از صنعت مرغداری

, تدوین بسته حمایتی برای حمایت از صنعت مرغداری, تدوین بسته حمایتی برای حمایت از صنعت مرغداری,

 مدیر امور طیور استان کردستان افزود: دولت در دوران کرونایی در حالی که بسته های حمایتی را برای اکثر بخش های تولید و کارگران آنها تدوین کرده، باید برای صنعت مرغ نیز این بسته حمایتی را مصوب کند.

,

حسامی عنوان داشت: مرغداران ما بیش از سایر حوزه های تولید نیاز به بسته های حمایتی از جمله تسهیلات ارزان قیمت برای رو پا ماندن دارند و امیدواریم که بسته های حمایتی دولت برای ما نیز پیش بینی شود. مرغداران و فعالان حوزه طیور استان کردستان این روزها نه تنها از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند، بلکه رنج کمبود نهاده‌های دام و طیور هم سبب ضررهای بیشتر این صنف شده است.

,

به نظر می‌رسد کلاف سردرگم تنظیم عرضه و تقاضا در عرصه مرغ، نیازمند یک عزم جدی است و هر چقدر زمان بیشتری سپری شود و چاره اندیشی صورت نگیرد، این خلاء بیشتر در جان مرغداران نفوذ می‌کند و صنعت مرغداری استان در ورطه آسیب بیشتر فرو می‌رود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه