اخبار داغ

با وجود ظرفیت تاریخی؛

چرا بازار تاریخی زنجان ثبت جهانی نشد؟

چرا بازار تاریخی زنجان ثبت جهانی نشد؟
با وجود آثار ارزشمند و تاریخی در داخل بازار زنجان و عنوان طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران، بازار زنجان نتوانست در لیست ثبت آثار جهانی قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا؛ در چند سال گذشته ثبت جهانی بازار تاریخی زنجان به عنوان یکی از اولویت‌های میراث فرهنگی قرار گرفت و قرار بود در سال 2018 به عنوان میراث جهانی ثبت شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,
اگر چه به گفته مدیرکل سابق میراث فرهنگی زنجان بازار زنجان 50 درصد شرایط لازم را برای ثبت جهانی شدن داشت اما در نهایت این موضوع محقق نشد و بازار تبریز در بین بازارهای ایران در فهرست سازمان یونسکو قرار گرفت.
,
 
,
در بازدید معاون میراث فرهنگی کشور نیز آثار مختلف در بازار زنجان مورد توجه وی قرار گرفت و موضوع جهانی شدن در این بازدید بار دیگر مطرح شد.
,
 
,
*بازار زنجان طولانی‌ترین بازار مسقف ایران
, *بازار زنجان طولانی‌ترین بازار مسقف ایران, *بازار زنجان طولانی‌ترین بازار مسقف ایران,
 
,
بازار زنجان به عنوان طولانی‌ترین بازار مسقف کشور محسوب می‌شود که یکی از دلایل جهانی شدن آن هم طولانی بودن عنوان شد اگر چه زنده و پویا بودن نیز یکی از معیارهای سازمان جهانی بود که بازار زنجان بعد از دو بازار بزرگ تبریز و تهران از آن بهره‌مند بود.
,
 
,
ارزش و قدمت تاریخی این بازار یکی دیگر از گزینه‌هایی بود که می‌توانست این بازار را به ثبت جهانی نزدیک کند، بارانداز و وجود فضاهای جدید در بافت آن نیز گام دیگری بازار زنجان را به ثبت جهانی نزدیک می‌کرد.
,
 
,
در صورتی که این بازار تاریخی ثبت جهانی می‌شد به عنوان یک میراث مشترک بشری می‌توانست مورد استفاده قرار گیرد و یونسکو همه اقدامات را برای نگهداری آن انجام می‌داد.
,
 
,
بازار زنجان به دو بخش بازار پایین و بالا معروف است که شامل تیمچه‌ها، سراها، حجره‌ها، چهارسوق‌ها، مساجد، کاروانسراها و گرمابه‎های جذابی است که احتمال می‌رفت مود توجه هئیت داوری قرار گیرد .
,
 
,
این بازار دارای 4 هزار متر مربع مساحت و دارای معماری سنتی است که به عنوان یکی دیگر از قابلیت‌های جهانی شدن به شمار می‌آمد.
,
 
,
*مرمت بازار زنجان برای جهانی شدن
, *مرمت بازار زنجان برای جهانی شدن, *مرمت بازار زنجان برای جهانی شدن,
 
,
اگر چه برای جهانی شدن بازار زنجان عملیات‎های مرمت در راسته‌ها و سراهای آن انجام شد و حتی کف پوش بازار هم عوض شد اما این عملیات‌ها نیز نتوانست به ثبت جهانی بازار زنجان کمک کند.
,
 
,
بازار زنجان دارای یک هزار و 300 حجره و 2 هزار و 300 واحد تجاری فعال و در روزگاری این بازار در مسیر راه ابریشم قرار داشته است که می‌توانست نکته مثبتی در ثبت آن به عنوان اثری جهانی مطرح شود.
,
 
,
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در پاسخ به این سئوال که چرا بازار زنجان به ثبت جهانی نرسید؟ گفت: آثاری باید به یونسکو برای جهانی شدن معرفی شوند که واجد ارزش فاخر بوده و هئیت داوری آن را رد نکند.
,
 
,
امیر ارجمند با بیان اینکه هئیت داوران ثبت جهانی آثار به دنبال ویژگی‌های برجستهای در آثار ارائه شده است، افزود: سال گذشته ترکیه دو اثر مهم را به این هئیت معرفی کرد که در نهایت یکی از آثار رد و یکی از سهمیه‌های این کشور برای جهانی شدن از بین رفت.
,
 
,
وی با اشاره به حساسیت در داوری آثار جهانی، بیان داشت: باید آثار فاخری به یونسکو معرفی شود که ارزش جهانی داشته باشد.
,
 
,
این مسئول گفت: در بین بازارهای مهم کشور در نهایت بازار تبریز کاندیداهای ارسال به یونسکو شد و بازار زنجان نتوانست گوی رقابت را برباید.
,
 
,
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه بازار تبریز در مقایسه با سایر بازارها جزو بازارهای زنده و کاندیدای خوبی برای ثبت جهانی بود، افزود: بازارهای مختلفی کاندیدای ثبت جهانی بودند که در نهایت یک اثر تاریخی انتخاب شد.
,
 
,
وی با اشاره به آماده سازی پرونده 18 کاروانسرای ایران برای جهانی شدن، گفت: این کاروانسراها در قالب یک پکیج دیده شده است همانگونه که باغ‌های ایرانی ثبت جهانی شد.
,
 
,
این مسئول بیان داشت: بازار زنجان بازار پویا و فعال و دارای آثار تاریخی از جمله کاروانسراها، گرمابه‌ها، مساجد و سراهای خوبی بود اما بازار تبریز انتخاب خوبی بود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه