اخبار داغ

بشر؛ متهم ردیف اول؛

وقتی افزون‌خواهی انسان‌ها چهره طبیعت را به نابودی می‌کشاند

وقتی افزون‌خواهی انسان‌ها چهره طبیعت را به نابودی می‌کشاند
روند بی‌رویه رشد حیات بشری از یک سو، دست درازی بیش از حد به منابع طبیعی و افزون‌خواهی انسان‌ها چهره طبیعت کره زمین را رو به نابودی کشانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ اگرچه طبیعت معانی متفاوتی دارد، اما اغلب به معنای حیاط وحش و زمین شناسی اشاره می کند.

طبیعت را می توان به حوزهٔ کلی انواع متنوعی از گیاهان و حیوانات زنده و گاهی اوقات نیز به فرآیندهای مرتبط با اشیای بی‌جان اتلاق کرد و باید به این نکته توجه داشت بررسی و پژوهش مفهوم طبیعت بخش بسیار بزرگی دانش بشری است، هرچند که بشر خود بخشی از طبیعت است و فعالیت‌های بشری اغلب به عنوان یک قسمت جدا از دیگر پدیده‌های طبیعی محسوب می شود و شاید اینگونه بتوان گفت که آنچه که  بشر، در پدیدآوردن آن، دخالت نداشته باشد را طبیعت گویند.

طبیعت و محیط زیست، موهبتی است از سوی پروردگار که  ادامه حیات به آن وابسته است چنان که در فرهنگ اسلامی، از طبیعت به عنوان  زمینه ساز پرورش و کمال انسان یاد شده است، چراکه  نظام طبیعت، بر اساس حکمت آفریده شده و همه عناصر آن از ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند تا آدمی در پرتو آنها از مادیت به معنویت برسد و دنیا و آخرت را به شایستگی در خود به کمال برساند.
 
آرامش در طبیعت

دست یافتن به اوج آرامش در زندگی یکی از بزرگترین و بهتر بگوییم یکی از زیباترین خواسته های بشر در طول تاریخ بوده است، بی تردید بخش وسیعی از تلاش های علمی بشر و کشف رازهای ناگشوده جهان طبیعت برای کسب آرامش و آسایش بوده است.

متمدن گرایی و استفاده بی رویه از طبیعت مشکلات فراوانی را به دنبال داشته است چراکه در زمانی های گذشته که زندگی انسان به سبک روستایی پیش می رفت شاهد اینگونه مشکلات نبودیم و به طبع از زمانی که روند تغییر شرایط زندگی روستایی به شهرنشینی رو به افزایش رفت علاوه بر قطع ارتباط با طبیعت، بشر مشکلات فراوانی را به جان خرید.

مشکلات روانشناختی، اجتماعی، جسمانی و ... از اثرات منفی این سبک از زندگی است که بسیاری بر این نظریه معتقدند که شاید تنها را مقابله با آن برگشت به طبیعت و شروع یک رابطه دیگر به طبیعت است و زندگی با طبیعت تأثیر تعیین کننده ای در تقویت روحیه ی نشاط ، شادی و طراوت و ایجاد ارامش عمیق درونی انسان دارد، چراکه پناه بردن به طبیعت می تواند آرامش رفته بر باد را بر گرداند.

طبیعت به ما یاد میدهد که چه طور میتواند هر چیزی در جای خود بکار گرفته شود. چگونه امکان پذیر است  یک کار تیمی بی نقص را به نتیجه رساند

مرگ طبیعت

طبق تحقیقات و محاسبات هر ساله حجم انبوهی از طبیعت بر اثر موارد مختلفی از سوی بی احتیاطی و بی مبالاتی بشر از بین می رود و خوشگذرانی ها و  ماجراجویی های بی مورد منجر به بهای گزاف از بین رفتن مساحت وسیعی از طبیعت به خصوص در جنگل هل منجر می شود.

بی تردید صدمات غیرقابل جبران بشر به طبیعت و همچنین نابودی جنگل ها ضربه سهمگینی به اکوسیستم خواهد زد که دیگر هر تلاشی را برای بازگرداندن طبیعت به شرایط ایده ال را غیر ممکن می سازد.

بهره‌برداری نادرست از قبیل قطع و برداشتن غیر اصولی درختان به منظور فروش چوب آنها و یا ساختن ویلا و شهرک سازی و تبدیل جنگل ها به مراتع و اراضی کشاورزی؛ اتفاقاتی ست که در نهایت منجر به فرسایش و از دست رفتن کیفیت خاک، وقوع سیل، تغییرات آب و هوایی و از دست رفتن هزار گونه با ارزش از گیاهان و حیات وحش می‌شود.

انواع و اقسام تهدیدها به جنگل های ایران صدمه وارد می‌کند که شاید مهم‌ترین آنها جنگل‌تراشی است و همچنین تغییر کاربری جنگل‌ها و انواع و اقسام فعالیت‌ها نیز در بی تاثیر نیست.

طبیعتا پس از تضعیف جنگل ها ، شیوع حمله‌های آفت ها و گونه‌های مهاجم مشاهده شده  و در نتیجه با ارزش ترین ذخیره‌گاه‌های جنگلی خود را نه تنها در شمال بلکه در زاگرس و غرب کشور هم از دست می دهیم.

علی‌محمد محمدی  معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: روند روبه رشد جمعیت در کشورطی چند دهه اخیر و عدم توسعه کافی مشاغل دیگر موجب وابستگی مردم و جوامع محللی به استفاده حداکثری از طبیعت شده که بعضاً این عمل تا حد نابودی طبیعت و پوشش گیاهی پیش رفته است.

وی تصریح کرد:  در کنار بهره برداری بی رویه و فشار بر طبیعت، تغییرات اقلیمی خصوصاً میزان پراکنش و نوع بارش موجب تشدید خشکسالی و حوادث طبیعی شده است.

محمدی ادامه داد: پوشش گیاهی چندین کارکرد مهم را در زیست کره، در همه مقیاس های مکانی دارد که می توان به تعادل بخشی به انرژی های محلی و جهانی، کنترل جریان چرخه های بیوژئوشیمیایی، تاثیر بر ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﺧﺎک، در اقتصاد جهانی در استفاده از سوخت های فسیلی به عنوان منبع انرژی، تولید مواد غذایی، چوب و سایر مواد و منبع اصلی اکسیژن موجود در جو، اشاره کرد.

وی یادآور شد: از این رو برای دست یافتن به راهکاری عملی جهت کاهش خسارات ناشی از موارد فوق الذکر بر طبیعت باید مطالعه و اقدامات  کاملی در قالب مدیریت جامع حوضه های آبخیز صورت پذیرد.
 
محمدی بیان داشت: معیشت ناپایدار، سیاست‌های توسعه‌ای و عملیات عمرانی، توسعه نامتوازن زندگی شهری وفرهنگ نادرست طبیعت‌گردی از مهمرترین عامل های نابودی و فقدان طبیعت به شمار می رود.
 
وضعیت پوشش گیاهی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش جهانبین نیوز؛ در استان چهارمحال و بختیاری با توجه به عوامل همچون آب، خاک، اختلاف ارتفاع و شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی متنوع و متفاوتی به وجود آمده است. در این استان عمده‌ترین عامل در تعیین نوع پوشش گیاهی، بارش می‌باشد و  تغییرات بارندگی و ارتفاع در این سرزمین به گونه‌ایست که هرچه از شرق به غرب استان پیش می‌رویم، پوشش گیاهی غنی‌تر می‌شود.

 پوشش گیاهی در چهارمحال و بختیاری تنوع زیادی دارد

محمدی عنوان کرد: با کاهش بارندگی و پایین آمدن درصد رطوبت در نواحی شرقی استان یعنی در محدوده شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، کیار و بروجن، پوشش گیاهی عمدتاً به مراتعی با وضعیت فقیر یا خیلی فقیر محدود می‌شود. در حال حاضر مرتع درجه یک در استان وجود نداشته و بیشتر مراتع آن از نوع مراتع درجه 4 و بعد از آن مراتع درجه 3 و در نهایت مراتع درجه 2 می‌باشند. مهم‌ترین گیاهان مرتعی استان عبارتند از گون، موسیر، تره، آویشن و جاشیر.
 
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته، بیش از 400 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به منظور اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری به این استان اختصاص یافت.

محمدی عنوان کرد: پروژه های اجرایی سال ۹۸ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری از محل صندوق توسعه ملی شامل عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در ۴۲ حوزه آبخیز استان با مساحت ۴۲۲ هزار و ۷۰۹ هکتار اجرا شد.

وی بیان داشت: سال گذشته ۱۳۵ مورد سازه مکانیکی با حجم ۱۳۸ هزار و ۲۷۳ متر مکعب و تعداد ۲۳ عملیات بیومکانیک در سطح معادل یک هزار و ۳۲۸ هکتار اجرا گردید.

محمدی خاطر نشان کرد: احداث پخش سیلاب در حجم یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب، ۱۱۹ سازه سنگی ملاتی با حجم ۳۹ هزار و ۷۶۸ مترمکعب، ایجاد دو مورد دیوار ساحلی با حجم ۴۱۴۵ متر مکعب، اجرای پروژه بیومکانیک جنگل شامل احداث چاله های فلسی با نهالکاری در ۱۱ حوزه آبخیز با سطح ۹۸۴ هکتار، اجرای پروژه بیومکانیک مرتع شامل کنتورفارو در ۱۶ حوزه آبخیز با سطح ۵۸۸ هکتار،  دو مورد تثبیت زمین لغزش در حوزه سرخون و کاج با حجم ۲۹۵۲ متر مکعب، اجرای ۱۱ مورد تورکینست و بند خاکی شامل ۶ مورد احداث در‌گنج، فرخشهر، نغمه، کرسنک و قلنگان و ۵ مورد ترمیم در چلگرد، قلعه تک، هرچگان و گنج و تومانک از جمله این اقدامات بود.

وی اظهار کرد: این عملیات با هدف تغذیه آبخوان، کنترل رواناب، جلوگیری از حرکات توده ای زمین، بهبود رطوبت سطحی خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و کنترل رسوب و سیل اجرا گردید.
 
فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع اداره کل منابغ طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در استان چهارمحال و بختیاری با توجه به عوامل همچون آب، خاک، اختلاف ارتفاع و شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی متنوع و متفاوتی به وجود آمده است.

وی تصریح کرد:  در این استان عمده‌ترین عامل در تعیین نوع پوشش گیاهی، دما و میزان بارندگی می‌باشد و  تغییرات بارندگی و ارتفاع در این سرزمین به گونه‌ایست که گیاهان دارویی در سطح مراتع استان پراکنده است که با توجه به نیازآبی و گرمای آنها در سطح شهرستان های ده گانه گونه های خاص آن بیشتر دیده می شود.

 شناسایی 1400 گونه گیاهی در طبیعت چهارمحال و بختیاری

مردانی بیان داشت: تاکنون بیش از 8 هزار گونه گیاهی در ایران شناسایی شده‌اند که قریب به 1400 گونه آن در طبیعت بختیاری شناسایی و ثبت شده استکه از این تعداد 391 مورد خاصیت دارویی و بهداشتی و 35 گونه آن اندیمیک استان و ثبت شده در هرباریوم های جهانی است.

وی عنوان کرد: با کاهش بارندگی و پایین آمدن درصد رطوبت در نواحی شرقی استان ، پوشش گیاهی ضعیف شده و گونه های خوب و خوش خوراک دامی سیر قهقرایی دارد.

مردانی خاطر نشان کرد: مراتع درجه یک استان با بارش های خوب دو سال اخیر افزایش یافته ولی سطح مراتع درجه 2 و 3 در استان چهارمحال و بختیاری وسعت بیشتری را به خود اختصاص داده است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
, آرامش در طبیعت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مرگ طبیعت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, وضعیت پوشش گیاهی در چهارمحال و بختیاری,
,
, جهانبین نیوز,
,
,  پوشش گیاهی در چهارمحال و بختیاری تنوع زیادی دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,  شناسایی 1400 گونه گیاهی در طبیعت چهارمحال و بختیاری ,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه