اخبار داغ

یک کارشناس مسائل بین الملل:

بازی دموکرات‌ها با برجام دست‌ِ کمی از جمهوری‌خواهان آمریکایی ندارد

بازی دموکرات‌ها با برجام دست‌ِ کمی از جمهوری‌خواهان آمریکایی ندارد
حنیف غفاری گفت: اظهارات اخیر دموکرات‌های آمریکا در قبال سرنوشت برجام نشان داد که بازی دموکرات ها در قبال برجام دست کمی از جمهوری‌خواهان ندارد و کلیت بازی در ذیل استراتژی اعمال فشار حداکثری به کشور ایران تعریف خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حنیف غفاری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد در مورد اظهارات اخیر سولیوان، مشاور جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ درباره نحوه بازگشت آمریکا به برجام )در صورت پیروزی دموکرات‌ها( اظهار داشت: اظهارات اخیر سولیوان در خصوص برجام از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است از آن نظر که نشان می‌دهد نه تنها دموکرات‌ها درباره ایران و برجام تفاوتی با جمهوری خواهان ندارند، بلکه بازی پیچیده‌تری را هم در قبال کشور ما دنبال خواهند کرد.

وی افزود: نباید فراموش شود که سولیوان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا در دوران برجام بود و امضای وی پای توافق برجام است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با این وجود سولیوان در اظهارات خود به صراحت مطرح می کند باید بند غروب آفتاب حذف شود یعنی محدودیت های هسته ای ایران برای پس از سال ۲۰۲۵ هم باید ادامه پیدا کند.

غفاری گفت: موضوعی که سولیوان در صحبت‌های خود به آن اشاره کرد این است، در صورتی که دموکرات‌ها در انتخابات پیروز شوند عملاً ساختار تحریم‌ها را حفظ می کنند البته شاید به صورت ظاهری به برجام برگردند، اما اعمال فشار بیشتری علیه ایران خواهند داشت به گونه‌ای که ادامه آن، زمینه را برای یک توافق جدید مهیا کند.

وی عنوان کرد: خواسته‌هایی که دموکرات ها در این توافق جدید دارند دقیقا همان خواسته های دولت ترامپ است یعنی محدودیتهای موشکی، منطقه‌ای، بازرسی بازرسان مسئله‌دار آژانس از اماکن نظامی کشور و دائمی کردن محدودیت های هسته ای در ایران؛ بنابراین نشان می‌دهد که بازی دموکرات ها در قبال برجام دست کمی از جمهوری‌خواهان ندارد البته ممکن است تاکتیکها و اولویت های آن ها در این خصوص تغییر کند، اما کلیت بازی در ذیل استراتژی اعمال فشار حداکثری به کشور ایران تعریف خواهد شد.

غفاری ادامه داد: برهمین اساس دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید دوگانه دموکرات ـ جمهوری‌خواه را در آمریکا فراموش کند و مردم ایران هم باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که اگر دموکرات ها در قبال ایران بازی خطرناک‌تری از جمهوری خواهان نداشته باشند ساده‌تر هم نخواهد بود.

وی بیان داشت: آنها هم درصدد هستند از ساختار تحریم هایی که در دوران اوباما توسط خودشان علیه ایران چیده شد و بعدا ترامپ به استناد همان از برجام خارج شد، استفاده کنند بنابراین در این خصوص اظهارات سولیوان را باید مهر باطلی بر دوگانه جمهوری خواه ـ دموکرات در آمریکا دانست و دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی هم باید نهایت دقت، ظرافت و محاسبه را داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه