اخبار داغ

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای خراسان شمالی عنوان کرد؛

وارد شدن خراسان شمالی به دوره ترسالی اشتباه است/ توسعه کشاورزی براساس منابع آب محدود به صلاح نیست

وارد شدن خراسان شمالی به دوره ترسالی اشتباه است/ توسعه کشاورزی براساس منابع آب محدود به صلاح نیست
وحید واسطه با بیان اینکه یک منطقه، زمانی وارد دوره ترسالی می شود که حداقل 10 سال وضعیت بارش مناسب داشته باشد، گفت: فرضیه وارد شدن خراسان شمالی به دور ترسالی اشتباه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وحید واسطه، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته استان شاهد بارندگی های متفاوتی بوده است، اظهار داشت:  بارندگی ها از مهرماه 97 آغاز شد و سال آبی 98-97 و 99-98 به لحاظ بارش وضعیت بهتری را در مقایسه با سنوات گذشته که 40 سال آماری را در بر می گیرد به خود اختصاص داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

وی سال آبی 98-97 پربارش ترین سال در استان خراسان شمالی و سال آبی 99-98 را پنجمین سال پربارش استان اعلام کرد.

,

واسطه با اشاره به افزایش 69 میلی متری بارندگی ها در مقایسه با میانگین چهار دهه اخیر گفت: از ابتدای مهرماه 98 تاکنون مجموع بارندگی های استان 300 میلی متر بوده، در حالی که میانگین 40 سال گذشته 231 میلی متر اعلام شده است.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته با 359 میلی متر بارندگی به عنوان پربارش ترین سال استان ثبت شده است، اضافه کرد: این در حالی است که امسال در مقایسه با سال گذشته شاهد کاهش 58 میلی متری بارش بوده ایم اما نسبت با آمار دراز مدت 69 میلی متر افزایش بارش ها را داشته ایم.

,

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی میانگین بارندگی های استان خراسان شمالی در مدت یک سال آبی را 268 میلی متر اعلام کرد.

,

واسطه سد شیرین دره، سد بارزو، سد بیدواز اسفراین، سد چری فاروج، سد گلول، سد غلامان و سد قزلداش را مجموع سدهای استان برشمرد و گفت: با احداث این هفت سد در استان خراسان شمالی در مجموع 234 میلیون متر مکعب مخزن جهت ذخیره سازی آب ایجاد شده است.

,

 

,

60درصد از مخازن سدهای استان پر است

, 60درصد از مخازن سدهای استان پر است,

وی با اشاره به رشد هفت درصدی پر شدن مخازن سدهای استان در مقایسه با سال گذشته، یادآور شد: در حال حاضر 142 میلیون متر مکعب آب در سدهای خراسان شمالی ذخیره شده است که 60 درصد از مخازن سدها را تشکیل می دهد.

وی گفت: این در حالی است که در سال گذشته در همین بازه زمانی 133 میلیون مترمکعب آب درمخازن سدها ذخیره شده بود.

,
,
,

واسطه عنوان داشت: سد شیرین دره با ظرفیت ذخیره سازی 61 میلیون متر مکعب، در حال حاضر با دارا بودن 54 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده، 90 درصد میزان آب را در خود جای داده است، که بیشترین میزان آب ذخیره شده در بین سدهای استان است.

,

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خاطرنشان کرد: سد بارزو با 92 میلیون مترمکعب مخزن ذخیره سازی بزرگترین سد استان است که در حال حاضر 52 میلیون مترمکعب آب دارد و حدود 57 درصد از مخزن سد پر است.

,

وی با اشاره به اینکه فرضیه وارد شدن به دور ترسالی اشتباه است، گفت: در واقع یک منطقه زمانی  وارد دوره ترسالی خواهد شد، که حداقل باید 10 سال وضعیت بارش به این روال ادامه داشته باشد.

,

واسطه با بیان اینکه در استان تغییر اقلیم رقم خورده است، گفت: حدود چهار سال گذشته استان خراسان شمالی ، خشکسالی و ترسالی را تجربه کرده است، بنابراین طبق اینکه از یک روند تبعیت نمی کند، نمی توان اعلام کرد که استان وارد دوره ترسالی شده، اما در مجموع بارندگی ها تاثیر مثبتی روی مخازن سدهای استان داشته است.

,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بارندگی ها به صورت غیرمستقیم در مخازن آب زیرزمینی تاثیر گذار است، گفت: عمده تغذیه منابع آب زیرزمینی از محل بارش برف است، زیرا برف در ارتفاعات قرار می گیرد و به تدریج در مخازن آب زیرزمینی نفوذ می کند، اما بارندگی های با شدت سیلابی از حوزه خارج می شوند که فرصت نفوذ آب در آن کم است.

,

وی اظهار داشت: همچنین در فصول کشت که همراه با بارندگی باشد و برداشت آب از چاه ها به صفر برسد، به صورت غیرمستقیم در حفظ مخازن آب زیرزمینی تاثیرگذار است.

,

واسطه گفت: منابع آب های زیرزمینی عمری 100 سال به بالا دارند و بارندگی یک ساله قطعا نمی تواند تاثیرگذاری خاصی داشته باشد اما در مجموع سدها وضعیت مناسب تری نسبت به سال های گذشته پیدا کرده اند.

,

واسطه عنوان کرد: بارندگی ها تصوری اشتباه را در جامعه رواج داده اند که مشکل کم آبی رفع شده است و ممکن است صرفه جویی به حاشیه برود.

,

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اضافه کرد: 90 درصد ذخایر آبی استان خراسان شمالی در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش شرب و  4 درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

,

وی با بیان اینکه آب شرب هزینه های انتقال و تصفیه بالایی دارد، گفت:  در بخش کشاورزی به دلیل حجم بالای مصرف باید برنامه ریزی بر این باشد که آب برای حداقل دو سه سال آینده ذخیره شود که نیازهای حداقلی کشاورزان تامین شود.

,

واسطه یاداور شد: با تفکر پربودن ذخایر سدها استان نباید به دنبال توسعه کشاورزی باشند چراکه با توجه به منابع محدود آب این توسعه به صلاح استان نخواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه