اخبار داغ

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

بوشهر جزء ۲۰ مرکز اهدای عضو پیوندی در کشور است/ سلبریتی واقعی خانواده های اهداء کننده گان عضو هستند

بوشهر جزء ۲۰ مرکز اهدای عضو پیوندی در کشور است/ سلبریتی واقعی خانواده های اهداء کننده گان عضو هستند
مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: آمار اهدای عضو در سال 98 دو برابر سال 97 بود که استان بوشهر از مجموع 56 دانشگاه اهدا کننده عضو دارای رتبه 20 کشوری هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا باقری مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتگو با سپاس، اظهار کرد: اهدای عضو یعنی انتقال اعضای یک فرد به فرد دیگر برای نجات زندگی یا بهبود کیفیت زندگی که این اهدا می تواند از افراد زنده، مرگ مغزی یا از افراد مرگ قلبی در شرایط خاص و با تجهیزات و تمهیدات ویژه ای انجام شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

باقری افزود: بعضی بیماری های عفونی مثل HIV یا بعضی از بیماری های بدخیم که می تواند گسترش پیدا و فرد گیرنده را آلوده کند،برای اهدای عضو مناسب نیستند؛ اما بعضی افراد با بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون یا مشکلات روماتیسمی می توانند، اهدا کننده باشند. برای اهدای عضو مرگ مغزی باید به تأیید برسد.

,

وی با اشاره به اینکه کارت اهدای عضو نشان دهنده وصیت و آرزوی قلبی فرد است، گفت: اگر والدین و اولیای دم حاضر به اهدا نشوند و رضایت ندهند، اهدای عضو انجام نمی شود.

,

, ,

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر تصریح کرد: مرکز مدیریت پیوند در وزارت بهداشت لیست انتظار در خصوص اهدای عضو به صورت بروزرسانی شده دارد که تخصیص اعضای فرد توسط این مرکز صورت می گیرد. در هر بیمارستانِ پیوندی یک کمیته وجود دارد که درخواست های دریافت عضو بر اساس زمان، وضعیت اوژانسی فرد و شرایط سنی درخواست کننده مورد بررسی و اقدامات لازم انجام می شود.

,

علیرضا باقری با بیان اینکه جنسیت افراد هیچ مانعی برای اهدای عضو نیست، گفت: یکی از محاسن اهدای عضو در کشور ما این است که هنگام اهدای عضو هیچ ارتباط مالی وجود ندارد.

,

وی افزود: با استفاده از توانمندی پزشکان ایرانی تا کنون بیش از ۷۰ درصد پیوند ها موفقیت آمیز بوده است. در موارد نادر که می تواند ناشی از عدم مراقبت صحیح فرد از خود  باشد عضو پیوندی رد می شود. اگر تشخیص رد پیوند به موقع توسط متخصص انجام شود امکان درمان وجود دارد و می توانند باعث کنترل بیمار شود

,

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: متأسفانه در استان بوشهر تا کنون هنوز عمل پیوند انجام نشده و همه اهدا عضو های استان بوشهر به استان های فارس و تهران منتقل می شود که  دانشگاه علوم پزشکی تلاش دارد تا شرایط پیوند کلیه و دیگر برای عمل های پیوندی فراهم شود. برای اینکه عمل های پیوندی در استان انجام شود باید تجهیزات و زیر ساختهای لازم ایجاد شود.

,

باقری گفت: آمار اهدای عضو در سال 98 دو برابر سال 97 بود که استان بوشهر از مجموع 56 دانشگاه اهدا کننده عضو دارای رتبه 20 کشوری هستیم.

,

وی افزود: به دلیل بیماری کرونا در کشور تنها ۲۰ اهدای عضو انجام شد و خوشبختانه در استان بوشهر توانستیم خانواده هایی که بیمار مرگ مغزی داشتند را به اهدای عضو تشویق کنیم. از مجموع ۲۰ اهدای عضو در کل کشور ۲ مورد متعلق به بوشهر بوده است.

,

, ,

علیرضا باقری بیان کرد: همه جامعه باید در موضوع فرهنگ سازی اهدای عضو ایفای نقش کنند، چون همه ما و تک به تک افرادی که در جامعه هستند ۴ درصد احتمال دارد که اهدا کننده باشیم. اما درصد احتمال گیرنده بودن عضو بیشتر است. یعنی ممکن است بیشتر گیرنده عضو باشیم.

,

وی خاطرنشان کرد: در استان بوشهر از فردی که اهدا کننده عضو باشدش به عنوان چهره ماندگار یا یک اتفاق برتر قدردانی نمی شود که از مسئولین خواهش می کنم توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

,

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: سلبریتی های واقعی خانواده هایی هستند که در اوج مصیبت حاضرند کاری کنند که خانواده های دیگر داغدار نشوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه