اخبار داغ

در میزگرد «روز قدس، روز اسلام» بررسی شد؛

ضرورت پژوهش‌محوری در زمینه فلسطین/ کم کاری نهادهای فرهنگی در معرفی مستمر آرمان فلسطین/ قدس تجلی پیوند معنویت و عدالت‌خواهی در نگاه امام(ره) است

ضرورت پژوهش‌محوری در زمینه فلسطین/ کم کاری نهادهای فرهنگی در معرفی مستمر آرمان فلسطین/ قدس تجلی پیوند معنویت و عدالت‌خواهی در نگاه امام(ره) است
در میزگرد «روز قدس، روز اسلام» به بررسی ضرورت پژوهش محوری در زمینه فلسطین، معرفی مستمر مسئله اول جهان اسلام و چگونگی بهره‌مندی ظرفیت مردمی از معنویت و عدالت‌خواهی روز قدس به عنوان ابتکار امام خمینی(ره)، پرداخته شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با گذشت چند دهه از اشغال رسمی سرزمین فلسطین توسط صهیونیست ها و محاصره مظلومانه و تدریجی ملت فلسطین، این زخم دیرینه همچنان ملت‌های مسلمان، آزادی‌خواه و حق طلب عالم را  رنج می دهد و موضوع فلسطین را همچنان در صدر مسائل و دغدغه های مهم منطقه‌ای، بین المللی و اسلامی قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, .,

باتوجه به روز جهانی قدس و اهمیت آرمان فلسطین، تقویت روند مردم محور شکل گیری انگیزه، جوشش و خیزش فراگیر و قدرتمند برای رهایی از غده سرطانی اسرائیل و شکل‌گیری منطقه نوین بدون ویروس اسرائیل و میکروب کشنده امریکا دارای اهمیت دوچندان است.

,

ایفای نقش تشکل های مردمی فعال در عرصه بین‌الملل در مهم ترین موضوع جهان اسلام با موانعی روبرو بوده و تا امروز به خوبی جدی گرفته نشده‌اند لذا توجه به برجسته سازی نقش مردم در بازنمایی آرمان فلسطین به مناسبت روز قدس می تواند از عوامل اتحاد و انسجام‌بخشی امت اسلامی در این عرصه باشد.

,

میزگرد بررسی وضعیت تشکل های مردمی در موضوع فلسطین با حضور حسین کمیلی، معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی؛ حجت‌الاسلام سید محمد مالدار، عضو تشکل طلبگی ربیون مشهد؛ احمد حیدرزاده، عضو مؤسسه بین المللی حبل‌الله؛ رضا صنم‌بری، فعال فرهنگی مردمی؛ امیر عامری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و حسنی نیکو، کارشناس بین الملل در پایگاه خبری تحلیلی صبح توس برگزار شد که مشروح آن در متن ذیل آمده است.

, صبح توس,

, ,

ضرورت ایجاد شناخت برای مردم نسبت به آرمان فلسطین

, ضرورت ایجاد شناخت برای مردم نسبت به آرمان فلسطین,

حسین کمیلی، معاون بین الملل آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مردم در محوریت جریان فلسطین و روز قدس اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران کشور حامی رسمی فلسطین است و بیشترین هزینه را در این راستا دادیم وضعیت نگرش مردم نسبت به آرمان فلسطین دارای اهمیت و بررسی است.

,

وی افزود: سوال اینجا است که مردم چه میزان از فلسطین شناخت دارند و به جز زاویه ای که صدا و سیما به آن می پردازد که عده ای در منطقه ای از عالم در حال کشتار مسلمانان هستند چه تحلیل و شناخت دیگری از فلسطین دارند.

,

این فعال فرهنگی عرصه بین الملل گفت: صدا و سیما هر سال با همین روایت غالب در فضای عمومی به استقبال روز قدس می رود و در فضاهای تخصصی اثری از آن دیده نمی شود؛ برای مطالعه مردم در پیرامون فلسطین اکثریت به صدا وسیما رجوع می کنند و لذا برای تصویری که امروز در اذهان مردم وجود دارد نقد به صدا و سیما برمی گردد.

,

وی با بیان اینکه ابزارهای شکل دهی فرهنگ عامه تولیدات هنری و کتاب است که متاسفانه با استقبال مردم روبرو نشده افزود: مسأله فلسطین در میان اقشار مردمی ماقبل بحث های تخصصی است و باید شناخت بیشتر برای مردم ایجاد شود و بایستی ابتدا مواجهه عمومی با این جریان برای ارائه راهبرد صحیح مردمی کامل شود.

,

 

,

ضرورت پژوهش‌محوری در زمینه فلسطین

, ضرورت پژوهش‌محوری, در زمینه فلسطین,

کمیلی با اشاره به انتقال این تصویری که صرفا آمریکا حامی اسرائیل بوده تصریح کرد: برای نوع ارتباط مردم و دوستی دو کشور ایران و فلسطین شواهد بیشتری نیاز است و تشکل های مردمی باید نسبت به پشتوانه مردمی در زمینه آرمان فلسطین راهبرد و تدبر داشته باشد تا این موضوع تبدیل به مسئله رسمی صرف نشود.

,

وی ضمن تأکید بر انجام پژوهش های مردمی در زمینه آرمان فلسطین افزود: اصل مسئله فلسطین و پرداختن به آن در جامعه طرفدار دارد ولی اینکه به چه روشی می توان گام های بعدی را در این زمینه برداشت دارای اهمیت است.

,

این فعال فرهنگی عرصه بین الملل خاطرنشان کرد: فلسطین با توجه به اینکه جزو اصلی ترین مسائل سیاست خارجی کشور است باید بتواند نسبتی با جمهوریت و مردم برقرار کند و تقویت شود.

,

, ,

 

,

روز قدس مبنای پرداختن به آرمان فلسطین

, روز قدس مبنای پرداختن به آرمان فلسطین,

احمد حیدرزاده، عضو مؤسسه بین‌المللی حبل‌الله در ادامه این میزگرد اظهار کرد: وقتی از مردمی بودن موضوع فلسطین بحث می شود روز قدس برای مبنای پرداختن به آن خوب است و می تواند نماد خوبی باشد اما نباید پرداختن به فلسطین تنها معطوف به نزدیکی روز قدس صورت بگیرد.

,

وی ضمن تأکید بر مسئله شدن فلسطین در عرصه های مردمی و نهادها افزود: اگر روز قدس به عنوان مسئله جاری و مهم روزانه تلقی شود بیشتر به ابتکار امام(ره) در زمینه نامیدن آخرین جمعه سال به عنوان روز قدس پی می بریم.

,

عضو مؤسسه بین‌المللی حبل‌الله گفت: فلسطین نباید در روز قدس خلاصه شود و اگر بخواهیم در مسئله‌سازی فلسطین در عرصه مردمی اقدام کنیم اولین هدف گیری ضرورت نگاه به آرمان فلسطین بیشتر از حوالی روز قدس است.

,

وی افزود: تشکل های عمومی و کارکردی مردمی باید در این زمینه بحث کنند که این نیاز چگونه در جامعه شکل بگیرد

,

حیدرزاده تصریح کرد: به صورت کلی نوع ورود تشکل های مردمی به موضوعات بین الملل در کشور دارای موانع و چالش های اساسی است و باید برای اینکه فلسطین تبدیل به موضوع جاری کشور و جهان اسلام شود نوعی مطالبه‌گری و آسیب شناسی شکل بگیرد.

,

, ,

احساسات دینداری با دغدغه‌مندی برای فلسطین آمیخته شود

, احساسات دینداری با دغدغه‌مندی برای فلسطین آمیخته شود,

حجت‌الاسلام سید محمد مالدار، عضو تشکل طلبگی ربیون مشهد نیز اظهار کرد:  ابتدا باید بهتر جایگاه روز قدس را بشناسیم یعنی اینکه امام خمینی(ره) در ماه رمضان روزی را به عنوان روز قدس نامگذاری کردند همین نیاز به تأمل دارد و باید در تشکل های مردمی به قرائت صحیح از چرایی همین ابتکار امام برسیم.

,  ,

وی افزود: یکی از مشکلات موجود این است که نگاه به مسئله فلسطین به عنوان مهم ترین مسئله جهان اسلام، نگاه دینی و مذهبی نیست یعنی خیلی از دینداران از اینکه نسبت به موضوع فلسطین بی تفاوت باشند احساس مسئولیت و عذاب وجدان ندارند.

,

عضو تشکل طلبگی ربیون مشهد ادامه داد: ترویج معنویت بدون عدالت خواهی و مبارزه با ظلم و اینکه احساسات دینداری با دغدغه‌مندی برای فلسطین آمیخته نشده از دلایلی است که فلسطین محدود به روز قدس شده است.

,

روز قدس نشان پیوند عمیق معنویت و عدالت‌خواهی در نگاه امام(ره) است

, روز قدس نشان پیوند عمیق معنویت و عدالت‌خواهی در نگاه امام(ره) است,

وی با اشاره به اینکه برخی گمان دارند می توان دیندار بود و نسبت به مسئله فلسطین کار نکرد و این نگاه در جامعه عمیق نشده است افزود: اینکه امام خمینی(ره) در میانه معنوی ترین فصل سال مهم ترین مسئله جهان اسلام را قرار دادند و بر آن تأکید دارند بسیار جای کار و بررسی دارد چراکه نشان دهنده پیوند عمیق معنویت و عدالت خواهی در نگاه امام(ره) است.

,

حجت‌الاسلام مالدار گفت: نتیجه معنویت باید عدالت خواهی باشد و نباید معنویت ما را از عدالت خواهی باز دارد و یکی از مشکلات جامعه در مورد کم کاری نهادها در موضوع فلسطین نبود نگاه عمیق نسبت به مبارزه با ظلم و عدالت خواهی است.

,

معنویت بدون مبارزه با ظلم قلابی است

, معنویت بدون مبارزه با ظلم قلابی است,

وی با بیان اینکه نگاه به معنویت در انقلاب اسلامی باید تغییر کند افزود: انقلاب اسلامی معنویتی را که از آن مبارزه با ظلم نجوشد مورد قبول نمی داند و معنویت قلابی است که از آیات قرآن و روایات همین امر قابل اثبات است.

,

عضو تشکل طلبگی ربیون مشهد خاطرنشان کرد: باید از بسیاری از نهادها همچون آموزش و پرورش، صدا وسیما و رسانه ها که نتوانستند این نگاه عمیق امامین انقلاب نسبت به فلسطین را در جامعه گسترش دهند و شفاف کنند مطالبه شود چراکه اگر اهمیت مسئله روشن شود در طی سال این نگاه عدالت خواهی پیدا می شود و محدود به روز قدس نمی شود.

,

وی افزود: در شناساندن جریان مقاومت برای مردم کوتاهی شده است و ابعاد جریان مقاومت و جریان سازش که مورد اشاره در صحیفه امام خمینی(ره) نیز است برای مردم به خوبی تبیین نشده است.

,

بزرگ‌ترین مستکبر جهان اسرائیل است

, بزرگ‌ترین مستکبر جهان اسرائیل است,

حجت‌الاسلام مالدار تصریح کرد: کشورهای اسلامی برای جبران عقب ماندگی و پیشرفت دو رویکرد جریان وابستگی به ابرقدرت ها و رویکرد مقاومت را پیش رو داشتند؛ پیشرفت به قیمت از بین رفتن استقلال و قبول بندگی ابرقدرت ها جریان سازش نام دارد و در برابر آن جریانی به نام مقاومت وجود دارد که ادعا دارد مبتنی بر اندیشه اسلامی و مبتنی بر نیروهای مردمی می تواند تبدیل به قدرت دنیا شود.

,

وی افزود: در مسئله فلسطین نیز این دو نگاه وجود دارد و امام(ره) نیز بر این نظر بودند که بایستی هسته های مقاومت در تمام دنیا ایجاد شود و حزب مستضعفین علیه مستکبرین ایجاد شود تا راه پیامبران پی گرفته شود.

,

عضو تشکل طلبگی ربیون مشهد گفت: بزرگ ترین مستکبر جهان، اسرائیل است و امام(ره) نیز در اولین مرحله مستکبر داخلی را از کشور بیرون انداخت و مرحله بعدی نابودی اسرائیل است.

,

, ,

 

,

نگاه تهدیدمحور در موضوع فلسطین باید تبدیل به نگاه فرصت ساز شود

, نگاه تهدیدمحور در موضوع فلسطین باید تبدیل به نگاه فرصت ساز شود,

رضا صنم‌بری، فعال فرهنگی تشکل های مردم نهاد اظهار کرد: پرداختن به وضعیت موجود جامعه در قبال مسئله فلسطین می تواند با کشورهای دیگر مقایسه شود لذا باید از همین ظرفیت عظیم استفاده حداکثری داشت.

,

وی افزود: سوال این است در فلسطین و تحولات جهان اسلام باید با چه مبنایی برای تعامل با نهادها و تشکل ها گام برداشت.

,

این فعال فرهنگی ادامه داد: نگاه تهدیدمحور در موضوع فلسطین باید تبدیل به نگاه فرصت ساز شود.

,

وی افزود: وقتی می توانیم جبهه عظیمی در این زمینه ایجاد کنیم که محوریت را بر مبنای مردم کف جامعه قرار دهیم لذا باید محوریت ظلم ستیزی و نوع دوستی برجسته شود.

,


,
, ,

 

,

ضرورت برجسته‌سازی نگاه مردمی به آرمان فلسطین

, ضرورت برجسته‌سازی نگاه مردمی به آرمان فلسطین,

حسنی نیکو، فعال فرهنگی عرصه بین الملل تصریح کرد: زیرپوست و درک مردم نسبت به جریان غاصب بودن اسرائیل و مظلومیت فلسطین در جامعه بسیار قوی است و در مواقعی که احساسات مردم تحریک می شود نمایان می شود.

,

وی افزود: در زمان شهادت حاج قاسم نیز همین امر را شاهد هستیم که اقشار  و سلایق گوناگون مردمی همراه شدند و علاقه خودشان را نسبت به جریان مقاومت نشان دادند.

,

وی ضمن تأکید بر اینکه با برنامه ریزی فرهنگی می تواند بسیاری از تلقی ها اصلاح شود افزود: همیشه در موضوع فلسطین جریان به صورت سیاسی ارائه شده است و هیچ گاه نگاه مردمی و واقعی از زندگی شان برجسته نشده است.

,

این فرهنگی عرصه بین الملل گفت: در روز قدس جامعه نخبگانی روی پیام امام خمینی(ره) در سال 58 کار نکردند لذا در حوزه فردی باید میزان فعالیت در زمینه فلسطین و تبیین نگاه امامین انقلاب تقویت شود و قطعا بازخوردهای خوبی می توان از آن گرفت.

,

وی افزود: پیوند و متولی مشخصی برای نقش دهی به جایگاه جریان های مردمی فعال در زمینه فلسطین وجود ندارد.

,

نیکو بیان کرد: در بحث دانشگاه ها نیز پیرامون مسئله اول جهان اسلام انقلابیون وظیفه دارند که کنار همه مطالبات خودشان دغدغه های فضای بین المللی و جهان اسلامی نیز داشته باشند.

,

 

,

, ,

اقدامات تشکل‌های مردمی پیرامون فلسطین مقطعی است

, اقدامات تشکل‌های مردمی پیرامون فلسطین مقطعی است,

امیر عامری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: در موضوع آرمان فلسطین مورد تأکید امام خمینی(ره)، نگاه تمدنی دارای اهمیت است.

,

وی افزود: راهبرد مقاومت به عنوان راهبرد اصلی انقلاب اسلامی در برابر راهبرد استعمار بوده است و در تمامی رخدادهای انقلاب اسلامی با این ادبیات پیش رفته‌ایم.

,

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: اقدامات پیرامون فلسطین توسط تشکل های مردمی مقطعی بوده و در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و هنری کمتر شاهد تولید محتوا هستیم.

,

وی افزود: اقدامات در حوزه‌های جهان اسلام نیازمند برنامه‌ریزی کلان است و وظیفه اقشار نخبگانی و مردمی در این راستا حیاتی است.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه