اخبار داغ

در بخش دوم میزگرد «روز قدس، روز اسلام» بررسی شد؛

جای خالی اندیشه‌ورزی مسئله فلسطین در حوزه‌های علمیه/ آحاد مردم و دستگاه‌ها در موضوع فلسطین وظیفه دارند

جای خالی اندیشه‌ورزی مسئله فلسطین در حوزه‌های علمیه/ آحاد مردم و دستگاه‌ها در موضوع فلسطین وظیفه دارند
در بخش دوم میزگرد «روز قدس، روز اسلام» به بررسی جای خالی معاونت بین‌الملل در حوزه علمیه برای اندیشه‌ورزی در مسئله فلسطین، تاثیر نهادها و مشارکت با تشکل‌های مردمی بین‌الملل برای تبدیل مسائل مختلف از جمله موضوع فلسطین به یک فرهنگ عمومی پرداخته شد.
[

,

,

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با گذشت چند دهه از اشغال رسمی سرزمین فلسطین توسط صهیونیست ها و محاصره مظلومانه و تدریجی ملت فلسطین، این زخم دیرینه همچنان ملت‌های مسلمان، آزادی‌خواه و حق طلب عالم را  رنج می دهد و موضوع فلسطین را همچنان در صدر مسائل و دغدغه های مهم منطقه‌ای، بین المللی و اسلامی قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

باتوجه به روز جهانی قدس و اهمیت آرمان فلسطین، تقویت روند مردم محور شکل گیری انگیزه، جوشش و خیزش فراگیر و قدرتمند برای رهایی از غده سرطانی اسرائیل و شکل‌گیری منطقه نوین بدون ویروس اسرائیل و میکروب کشنده امریکا دارای اهمیت دوچندان است.

,

ایفای نقش تشکل های مردمی فعال در عرصه بین‌الملل در مهم ترین موضوع جهان اسلام با موانعی روبرو بوده و تا امروز به خوبی جدی گرفته نشده‌اند لذا توجه به برجسته سازی نقش مردم در بازنمایی آرمان فلسطین به مناسبت روز قدس می تواند از عوامل اتحاد و انسجام‌بخشی امت اسلامی در این عرصه باشد.

,

بخش دوم میزگرد بررسی وضعیت تشکل های مردمی در موضوع فلسطین با حضور حسین کمیلی، معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی؛ حجت‌الاسلام سید محمد مالدار، عضو تشکل طلبگی ربیون مشهد؛ احمد حیدرزاده، عضو مؤسسه بین المللی حبل‌الله؛ رضا صنم‌بری، فعال فرهنگی مردمی؛ امیر عامری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و حسنی نیکو، کارشناس بین الملل در پایگاه خبری تحلیلی صبح توس برگزار شد که مشروح آن در متن ذیل آمده است.

, صبح توس,

, ,

حسین کمیلی، معاون بین الملل آستان قدس رضوی ضمن تأکید بر اینکه بدون مطالبه گری مردمی تحقق مسئله فلسطین پیش نخواهد رفت گفت: امروز برای فعالیت مردمی در فضای بین الملل محدودیت های زیادی وجود دارد.

,

وی افزود:  به لحاظ قانونی اختیارات چندانی وجود ندارد لذا تا مطالبه گری جدی توسط تشکل ها و بدنه مردمی درون این گفتمان صورت نگیرد خودشان محدود خواهند شد.

,

آحاد مردم و دستگاه ها در موضوع فلسطین وظیفه دارند

,

کمیلی اظهار کرد: مسئله فلسطین موضوع راهبردی کلان جمهوری اسلامی است و آحاد مردم و همه دستگاه ها در این زمینه وظایفی دارند لذا سوال در برحی نهادهای فرهنگی پیرامون چرایی فعالیت در زمینه فلسطین وجود دارد.

,

وی افزود: پس از گفتگوها و توجیه مسئولان امر در شوراهای بالاتر استانی فعالیت برای فلسطین را محدود به دستگاه های متولی معمول می کنند.

,

تک بعدی شدن نوع نگاه به موضوع فلسطین آسیب است

,

این فعال فرهنگی عرصه بین‌الملل تصریح کرد: تک بعدی شدن نوع نگاه به موضوع فلسطین و محددود شدن به حوزه سیاسی و امنیتی از آسیب های این جریان است در حالیکه برای ارتباط با مردم در موضوع فلسطین به سایر ابعاد از جمله تبلیغ، فرهنگ و هنر نیاز داریم.

,

وی افزود: انحصاری شدن مقوله فلسطین و موانع ارتباط با مرکزیت فلسطین از دیگر چالش ها است لذا چنین آسیب هایی موجب شده که مقوله فلسطین علی رغم داشتن بنیان های معرفتی در جامعه ایرانی به امری سیاسی تبدیل شود.

,

کمیلی خاطرنشان کرد: اگر از چنین مقوله های بین المللی روایت امنیتی و سیاسی کنیم مردم کمترین حس را نسبت به آن پیدا خواهند کرد اما ساده ترین مقولات در عرصه فعالیت بین الملل موانع دارد و نیاز به رفع ده ها چالش و پیچیدگی دارد.

,

وی با بیان اینکه می توان از ظرفیت فضای مجازی بیشترین استفاده را برای فعالیت در عرصه بین الملل کرد افزود: باتوجه به اهمیت مشهد در جهان اسلام و حضور شخصیت های اسلامی در طول سال وضعیت تشکل های مردمی در عرصه بین الملل نامساعد است و ایفای نقش چندانی ندارند.

,

بازنمایی مسئله فلسطین باید با سیاست جدیدی انجام شود

, بازنمایی مسئله فلسطین باید با سیاست جدیدی انجام شود,

معاون بین الملل آستان قدس رضوی گفت: تشکل ها باید دارای سرفصل فرهنگ عمومی باشند و آن را جدی بگیرند چراکه موجب یارگیری از عامه مردم خواهد شد بر همین اساس در افغانستان 400 سازمان مردم نهاد بین المللی فعال است که با تشویق و حمایت مالی دولت ها و بودجه مصوب حکومت ها فعال هستند.

,

وی افزود: یکی از اتفاقات مهم این است که بازنمایی فلسطین باید با سیاست جدیدی انجام شود و باید به بخش های مختلف هنری، فرهنگی و اقتصادی توسعه پیدا کند.

,

کمیلی اظهار کرد: اگر رسانه ها در پیرامون فلسطین کمی از فضای سیاسی فاصله بگیرند و حوزه هنر و ادبیات فلسطین را جدی بگیرند طی سال تأثیرگذاری خواهد داشت و لذا دستگاه های رسانه ای می توانند در چندوجهی شدن مقوله فلسطین بازنمایی جامعی داشته باشند.

,

وی با اشاره به اینکه تولیدات رسانه ای بدون حمایت حکومتی به خوبی دیده نمی شود و در بخش مردمی به کندی پیش می رود تصریح کرد: سیاست های ارتباطات علمی، حوزوی و ادبی و مسجدی در سطح بین المللی باید راه اندازی شود تا فلسطین مسئله نمادین و غیرواقعی نشود، بدنه مردمی که حس واقعی دارند می توانند در این زمینه فعال باشند.

,

این فعال فرهنگی عرصه بین‌الملل ادامه داد: رویکرد مردمی مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی است و اگر در عرصه بین الملل رویکرد مردمی را جدی بگیریم پیروز خواهیم شد.

,

, ,

مقوله فلسطین باید تبدیل به فرهنگ عمومی در کشور شود

, مقوله فلسطین باید تبدیل به فرهنگ عمومی در کشور شود ,

احمد حیدرزاده، عضو مؤسسه بین المللی حبل‌الله اظهار کرد: چرا موضوع فلسطین به عنوان موضوع جاری برای تشکل های مردمی حوزه بین الملل مسئله نمی شود و محدود به ایام نزدیک به روز قدس است.

,

وی افزود: مجموعه‌های بین المللی حداقلی در کشور زمانی که در انجام تصمیمی اراده کرده نتیجه بخش بوده و نهادها نیز پس از آن فعال شدند لذا در مرحله قبل از سنگ اندازی نهادها تصمیم و اراده تشکل های مردمی نیز کمرنگ شده است.

,

عضو مؤسسه بین المللی حبل‌الله تصریح کرد: الان برخی تشکل های مردمی هستند و بودجه هم دارند اما دغدغه فلسطین را ندارند و تولیدات خاصی ندارند.

,

وی افزود: مقوله فلسطین باید تبدیل به فرهنگ عمومی در کشور شود تا نهادهای متولی پای کار باشند.

,

, ,

حجت‌الاسلام سید محمد مالدار، عضو تشکل طلبگی ربیون مشهد گفت: اگر برداشت عمیق نسبت به جریان مقاومت و نقشه امام(ره) برای مردم روشن شود رویکردها تفاوت خواهد کرد که البته نهادها در این راستا دارای مسئولیت هستند.

,

وی افزود: درست است که شاید مردم نگاه عمیقی درباره فلسطین و جریان مقاومت ندارند اما دلبستگی به این جریان ناشی از فرهنگ عاشورا وجود دارد که کاملا ریشه های مردمی دارد.

,

عضو تشکل طلبگی ربیون اظهار کرد: در تشییع جنازه سردار شهید سلیمانی عمق علاقه مردم به جریان مقاومت دیده می شود اما از این ظرفیت فرهنگی در مردم صحیح استفاده و جهت‌دهی نشده است.

,

کارنامه نهادها در پرداختن مؤثر درباره فلسطین بررسی شود

, کارنامه نهادها در پرداختن مؤثر درباره فلسطین بررسی شود,

وی افزود: سوال بعدی این است چرا نهادهای رسمی کشور فعالیت مؤثری را برای مسئله فلسطین برنامه ریزی نمی کنند و مثلا در اموزش و پرورش طی این سال ها برای تبدیل دکترین مقاومت به اولویت اصلی دانش آموزان چه اقداماتی کرده است.

,

حجت‌الاسلام مالدار ضمن اشاره به اینکه باید کارنامه نهادها در این راستا بررسی شود تا مطالبه گری صحیح از انها شکل بگیرد بیان کرد: نیاز است روی وظایف تک تک نهادهای کشور در قبال فلسطین تبادل نظر و ایده پردازی شود و موانعی که این دستگاه ها برای تشکل ها ایجاد می کنند برطرف شود.

,

وی با اشاره به اینکه نگاه نادرست به جمهوریت فقط اختصاص به این مسله ندارد افزود: باید مزاحمت های نهادها برای حضور تشکل های مردمی بررسی شود و ارائه کردن راه های ایجابی می تواند راه‌گشا باشد.

,

این فعال فرهنگی تصریح کرد: آموزش و پرورش اگر قرار باشد دانش آموزی با نگاه جهان اسلامی تربیت کند نیاز به ایده پردازی دارد.

,

وی افزود: جالب است نسبت به معامله قرن از علمای سایر نقاط جهان اظهار نظر داریم اما از علمای مشهد موضع گیری را شاهد نیستیم اگر هم بوده خیلی محدود است.

,

علما نسبت به مسائل جهان اسلام مسئول هستند

, علما نسبت به مسائل جهان اسلام مسئول هستند,

عضو تشکل طلبگی ربیون خاطرنشان کرد: علما نسبت به مسائل جهان اسلام مسئول هستند و به تناسب بزرگی مسئله باید موضع گیری داشته باشند چراکه مردم، دینی بودن موضوع را درک خواهند کرد.

,

وی با بیان اینکه در شیوع موضوع کرونا رسانه ها با علمای مشهد مصاحبه دارند اما چرا در مسئله فلسطین این اقدامات نمی شود افزود: هر روز باید رسانه ها در راستای اعلام موضع پیرامون فلسطین گام بردارد تا کسی به خودش اجازه ندهد در رخدادهای این موضوع سکوت کند و بی تفاوت باشد.

,

هنوز متولی پیگیری و اندیشه‌ورزی موضوعات جهان اسلام نداریم

, هنوز متولی پیگیری و اندیشه‌ورزی موضوعات جهان اسلام نداریم,

حجت‌الاسلام مالدار گفت: حوزه علمیه مشهد در حد و اندازه پاسخگویی در حد جهان اسلام باید باشد معاونت بین الملل در آن نداریم و اگر بخواهیم موضوع فلسطین را در حوزه علمیه مشهد پیگیری کنیم دچار سرگردانی خواهیم شد لذا هنوز متولی پیگیری موضوعات جهان اسلام وجود ندارد که اندیشه ورزی و اقدام کند.

,

وی افزود: رسالت حوزه علمیه تنها تبلیغ دین نیست بلکه اقامه دین و امامت آن در جامعه است و مدارس علمیه دروس اخلاقی دارند اما کمتر شاهد اقدام خاص در زمینه فلسطین هستیم بلکه باید فکر عمیق دینی نسبت به جامعه ایجاد کند .

,

این فعال فرهنگی اظهار کرد: اگر حوزه علمیه در این مقوله اقدام کند و مطالبه جدی انقلابی و رسانه ای داشته باشد مؤثر است و دغدغه عمومی نسبت به شناخت فلسطین ایجاد می شود و در بسیاری از اوقات به دلیل تصور کم اثر بودن اقدام نشده است.

,

وی افزود: البته اتفاقات خوبی نیز در حوزه علمیه افتاده و برخی علما و مرکز مدیریت حوزه موضع گیری کردند و روز قدس امسال فرصت خوبی است که پویشی در رسانه ها راه اندازی شود تا عمق مسئله فلسطین برای مردم روشن شود و نگاه مردم سالاری دینی با مطالبه گری در این مقوله محقق شود.

,

عضو تشکل طلبگی ربیون ادامه داد: دغدغه مندی از سوی علما و فضلا می تواند به مردم نیز سرایت پیدا کند و البته رسانه ها در موج سازی در این زمینه مؤثر هستند چراکه اگر مردم مشاهده کنند تشکلی در زمینه خاص اقدام مؤثر داشته برای فعالیت ترغیب می شوند.

,

وی افزود: خاصیت تشکیل حکومت این است که ساختارها در مسیری قرار داده شوند که مردم حداکثر مشارکت در فرهنگ عمومی را داشته باشند.

,

, ,

رضا صنم‌بری، فعال فرهنگی عرصه بین الملل اظهار کرد: تحولات جهان اسلام در جبهه های مختلف اثرگذار است و قسمتی که باید امامت تحولات را بر عهده بگیرد به دلایلی روحانیت متعهد، دلسوز، انقلابی و مردمی جامعه است.

,

وی افزود: هر جایی روحانیت ورود پیدا کرده موفق بوده و مسیر طی شده است که می توان برای مثال انقلاب اسلامی ایران را ذکر کرد.

,

صنم بری گفت: حوزه و مدارس علمیه نقش جدی در تربیت طلبه هایی با این گفتمان دارند تا این مسیر امامت روحانیت انقلابی تقویت شود و البته رسانه ها در این جریان دارای اهمیت هستند.

,

, ,

گلایه از محدودکردن تشکل های مردمی بین الملل در حوزه فلسطین

, گلایه از محدودکردن تشکل های مردمی بین الملل در حوزه فلسطین,

حسنی نیکو، فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه یک نگاه صرفا سیاسی برای ایران به صورت ناخودآگاه توسط برخی علاقه مندان به انقلاب اسلامی پذیرفته شده که با برنامه ریزی فرهنگی نیازمند اصلاح و توجه است.

,

وی افزود: اقدامات مردمی در حوزه فلسطین باید آتش به اختیار دنبال شود و جوانان در میدان باشند.

,

این فعال فرهنگی گفت: وقتی قرار است اقدامی شود نباید فضای انحصاری ایجاد کرد و قطعا مسئولان باید زمینه ای را برای اقدامات مردمی ترتیب دهند تا فعالان تشکل های مردمی بین الملل احساس مفید بودن داشته باشند و باعث نشود نگاه های آرمانی افول کند.

,

, ,

امیر عامری، مسئو بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیان کرد: مطالبه گری در سطوح مختلف مثلا اقتصادی یا فرهنگی در سطح بین المللی باید تقویت شود که رسانه ها و علما نقش مؤثری در آن دارند.

,

وی افزود: بایستی با نگاه آرمانی امامین انقلاب در راستای برخورد با طرح معامله قرن اقدام پیش دستانه صورت می گرفت لذا این باید موضوع مطالبه گری شود و البته راهبرد تمدن نوین اسلامی نیز نباید در این مسیر فراموش شود.

,

مسئو بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: با اهداف تمدنی نباید نهادها و دستگاه های کشور موجب فاصله گرفتن مردم از نگاه فلسطین شود لذا باید جنس مطالبه گری ما متفاوت باشد.

,

وی افزود: باید تصور داشته باشیم حکومت اسلامی در فلسطین مستقر شده و با این نگاه طرح جامع و برنامه‌ریزی با مبانی اسلامی داشته باشیم.

,

عامری خاطرنشان کرد: حداقلی ترین کار در این زمینه همین است که باتوجه به اینکه سالانه برای اعزام سفرا هزینه هایی می شود می توانیم با ظرفیت سفرا و افراد بین المللی برنامه ریزی فرهنگی داشته باشیم تا در زمان برگشت به کشورهایشان سفیر فرهنگی تفکر انقلاب اسلامی باشد.

,

وی افزود: جنس مطالبه گری با راهبرد امام(ره) برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید باشد و می توان در این راستا در حوزه بین المللی از ظرفیت ها بهره‌مند شویم.

,

برای مطالعه بخش اول این میزگرد « ضرورت پژوهش‌محوری در زمینه فلسطین/ کم کاری نهادهای فرهنگی در معرفی مستمر آرمان فلسطین/ قدس تجلی پیوند معنویت و عدالت‌خواهی در نگاه امام(ره) است» کلیک کنید.

, ضرورت پژوهش‌محوری در زمینه فلسطین/ کم کاری نهادهای فرهنگی در معرفی مستمر آرمان فلسطین/ قدس تجلی پیوند معنویت و عدالت‌خواهی در نگاه امام(ره) است,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,  ,

 

,  ]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه