اخبار داغ

نقش تاثیرگذار قمی ها در آزادی خرمشهر؛

تنها یگانی که در عملیات بیت‌المقدس به خط اهواز رسید گردان مالک قم بود/شهادت 160 رزمنده قمی در آزاد سازی خرمشهر

تنها یگانی که در عملیات بیت‌المقدس به خط اهواز رسید گردان مالک قم بود/شهادت 160 رزمنده قمی در آزاد سازی خرمشهر
رزمندگان دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه در آزادسازی خرمشهر 160رزمنده قمی شهید شدند، افزودند: ماموریت گردان مالک قم در عملیات آزاد سازی خرمشهر این بود که توپخانه دشمن را بگیرد، و تنها گردان و تنها یگانی از یگان های نظام جمهوری اسلامی که در عملیات الی بیت المقدس به خط اهواز رسید گردان مالک قم بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   قم فردا، بعد از شروع جنگ تحمیلی و اشغال برخی از مناطق جنوبی کشور توسط رژیم بعث عراق مردم ایران از نقاط مختلف کشور و از قومیت و زبان های مختلف به سمت جنوب ایران حرکت کردند تا نگذارند دشمن به خاک ایران تجاوز کند در این میان قمی ها به عنوان پرچم‌دار انقلاب همواره نشان دادند که در هر بحران و حادثه ای جلودار هستند و در خط مقدم حضور دارند در عملیات آزاد سازی خرمشهر نیز حضور پررنگی داشتند.

علی حاجی‌زاده از رزمندگان قمی حاضر در عملیات الی بیت‌المقدس (آزادسازی خرمشهر) در گفتگو با خبرنگار قم فردا  اظهار داشت: سال 61 گردان مالک قم(300 نفر)  به تیپ 27 محمد(ص)اعزام شد و یک گردان از قم به لشکر 7 ولیعصر (عج)رفت،  فرمانده گردان مالک قم شهید احمد بابایی بود ، 3 گروهان تشکیل داده شد و حاج غلامرضا جعفری که در حال حاضر در قید حیات هستند فرمانده یکی از گروهان ها ، آقای بکا که  نمی‌دانم در قید حیات هستند یا خیر فرمانده گروهان دیگر و  فرمانده گروهان سوم هم شهید ناصر شهریاری بود.

گردان مالک قم به انرژی اتمی نزدیک آبادان که خط مقدم بود اعزام شد ، در انرژی اتمی 40 روز آموزشی فراگرفتم دوره‌های سختی را گذراندیم  زیرا به ما گفته بودند که شما باید خط را بشکنید خط های  آبادان، خرمشهر و اهواز را باید در شب اول بگیریم ، 20 کیلومتر با خط دشمن فاصله داشتیم و در شب عملیات گردان مالک را با قایق ها و بلم ها کنار کارون منتقل کردند و ساعت 10 الی 11 شب به خط دشمن رسیدیم که عملیات شروع شد. من آن زمان کمک آرپیچی زن شهید ابراهیم جنابان بودم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , قم فردا،,
,
, قم فردا,
,
,



رزمنده دفاع مقدس گفت: یک نیروی پیش رو داشتیم که من و شهید جنابان جز نیروهای پیشرو شدیم اولین درگیری که از آن گردان شد من و شهید جنابان بودیم عملیات انجام شد تا به جاده اهواز خرمشهر رسیدیم وقتی صبح به جاده اهواز خرمشهر رسیدیم چند کیلومتری آن طرف جاده رفتم و غنائمی را دیدیم و نابود کردیم و تنها گردان و تنها یگانی از یگان های نظام جمهوری اسلامی که در عملیات الی بیت المقدس به خط اهواز رسید  گردان مالک قم بود.

شهادت 160 رزمنده قم در آزاد سازی خرمشهر

جایی که در یک فیلم ویدئویی  جاوید الاثر احمد متوسلیان صحبت می کند و از مظلومیت بچه ها می گوید در توصیف رزمندگان گردان مالک قم هستند.

رزمنده قمی حاضر در عملیات آزاد سازی خرمشهر گفت: ماموریت گردان مالک قم در عملیات آزاد سازی خرمشهر این بود که توپخانه دشمن را بگیرد، پس به سمت خرمشهر حرکت کردیم، گردان مالک بهترین عملیات را انجام داد و توپخانه دشمن را گرفت بعد از آن از مرز حرکت کردیم به سمت خرمشهر و در 5 کیلومتری خرمشهر پدافند کردیم که بسیار سخت بود. فکر می کنم در آزاد سازی خرمشهر بالای 160نفر از رزمندگان قم شهید شدند بعدها از گردان مالک به غیر از چند نفر بقیه شهید شدند.

, ,
,
,
,
, شهادت 160 رزمنده قم در آزاد سازی خرمشهر,
,
,
,
,


داوود مولایی جانباز ۷۰ درصد قمی و رزمنده حاضر در عملیات آزاد سازی خرمشهر در این زمینه اظهار کرد: برای حضور در عملیات بیت‌المقدس، از استان قم تنها یک گردان ازجمله شهید امجدی و بیطرفان به فرماندهی شهید محمد بنیادی به مناطق عملیاتی اعزام شد که هم‌زمان با آغاز عملیات و بعد از ادغام با یک گردان ارتشی، شبانه، در دهم اردیبهشت‌ماه، خط را شکستیم و پس از هدایت به سمت جاده خرمشهر، با حملات و درگیری‌های سخت و سنگینی مواجه بودیم.

, ,
,

وی افزود: دو روز پس از شروع عملیات نزدیک جاده خرمشهر گروهی با خودروها و نفربرها در پشت سرمان به‌ پیش می‌رفتند و ما هم با فکر نیروهای خودی و غافل از آنکه گروه نیروهای عراقی هستند به سمت آن‌ها رفته و دراین ‌بین شهید امجدی همکار و هم‌رزم من، دبیر ورزش و از جوانان سرآمد و یکی از قهرمانان استان مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.

حبیب الله مردای رزمنده قم حاضر در عملیات الی بیت المقدس نیز در این زمینه اظهار کرد: در حالی که تانک‌های دشمن به ردیف در مقابل یکدیگر قرار داشتند ناگهان چشمانمان به دو سرباز عراقی افتاد که برای سرکشی به بیرون سنگر آمده بودند و سوار بر یکی از تانک‌ها با یکدیگر صحبت می‌کردند و تنها شاید ۲۰ متر با ما فاصله داشتند و ما صدای صحبت آن‌ها را می‌شنیدیم. در حالی که گردان در حال عبور از بین تانک‌ها بود گاهی برخی از وسایل همراه رزمندگان ایجاد سرو صدا می‌کرد و عراقی‌ها نیز پشت سرهم با منور فضا را روشن می‌کردند اما این معجزه خداوند بود که آن‌ها نتوانستد ما را ببینند و ما با موفقیت از میان تانک‌ها عبور کردیم.
 
وی ادامه داد: بعد از عبور ما از جاده خرمشهر اهواز نیز باران شروع به باریدن گرفت و ما تصور کردیم که بارش باران عملیات را دچار تأخیر می‌کند اما در‌‌ همان موقع بود که بسیاری از سربازان عراقی به داخل سنگر‌ها رفتند و ما توانستیم به راحتی از میان آن‌ها عبور کنیم و این باران نیز یکی از امداد‌های الهی بود.

وی با بیان اینکه پس از رسیدن بچه‌ها به شلمچه دشمن با تمام قوا و به عبارتی دیگر در حال شخم زدن شلمچه بود بیان داشت: من خود در یکی از صحنه‌ها از نزدیک شاهد بودم که آرپیچی دشمن به یکی از خاکریز‌ها اثابت کرد و در‌‌ همان لحظه ۱۶ نفر از رزمندگان در دم به شهادت رسیدند که شهید احمد بابایی که فرمانده گردان ما بود نیز به شهادت رسید.

عملیات بیت المقدس از۱۰ اردیبهشت سال۱۳۶۱ آغاز و در سوم خرداد ماه ۱۳۶۱ با آزاد سازی خرمشهر به پایان رسید، در این عملیات که یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین عملیات‌ها در دوران جنگ تحمیلی بود، حدود ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع از خاک کشور که در جنوب استان خوزستان به اشغال صدامیان درآمده بود، آزاد شد.
 
مزار شهدای قمی عملیات الی بیت المقدس در گلزار شهدای سوم خرداد و گلزار شهدای شیخان قم واقع شده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,




انتهای پیام/

, ,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه