اخبار داغ

آسیب شناسی مجلس دهم-1

سلفی نمایندگان با خانم موگرینی کار ناشیانه ای بود/ نمی توانستیم اجازه استیضاح وزیر کشور را بدهیم

سلفی نمایندگان با خانم موگرینی کار ناشیانه ای بود/ نمی توانستیم اجازه استیضاح وزیر کشور را بدهیم
عضو هیئت رئیسه مجلس دهم گفت: در شرایطی که کشور بعد از افزایش قیمت بنزین دچار ناآرامی بود و وزیر کشور درگیر تنش های اجتماعی و کنترل آن بود برخی نمایندگان طرح استیضاح وزیر کشور را مطرح کردند ما در هیئت رئیسه نمی توانستیم اجازه این کار را بدهیم.
[

اسدالله عباسی نماینده ادوار مجلس و عضو هیئت رئیسه مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در جریان آسیب شناسی مجلس دهم به اثرگذاری فراکسیون امید در مجلس و حتی هیئت رئیسه اشاره کرد و این اثرگذاری را عامل از دست دادن شان نظارتی مجلس عنوان کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی درباره دو شان قانون گذاری و نظارت مجلس و ارزیابی عملکرد مجلس دهم در این دو بعد عنوان کرد: در مجلس دهم سمت و سوی احزاب و طیف های سیاسی قوت داشت یعنی رقابتی بین فراکسیون امید که گرایش به سیاست های دولت داشت با فراکسیون مستقلین وجود داشت که اکثر اعضای آن هم گرایش به دولت داشتند اما گاهی به نعل و گاهی به میخ می زدند.

,

عباسی با بیان اینکه در سالهای ابتدایی مجلس این فراکسیون ها چشم بسته از طرح هایی که دولت داشت حمایت می کردند افزود: در مسئله استیضاح وزار سوگیری های نمایندگان به سمت دولت بود. اینگونه نبود که در این زمینه واقع بینانه عمل کنند وصرفا چون نظر دولت بر عدم اسیضاح بود نمایندگان هم برهمین اساس عمل می کردند.

,

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس ادامه داد: این رویه باعث شد که مجلس از جایگاه نظارت واقع بینانه خارج شده و بیشتر تصمیمات سیاسی باشد.

,

وی با بیان اینکه فراکسیون اقلیت مجلس قادر نبود در برخی زمینه ها نظر خود را اعمال کند افزود: در مسئله FATF و طرح های مشابه شاهد بودیم که فراکسیون امید حتی در هیئت رئیسه هم تاثیر گذاشته بودند تا اینکه به سمتی رفتیم که بخشی از فراکسیون به عملکرد دولت منتقد شد این باعث شد که مجلس شان نظارت خود را به دست گرفته و وظیفه ذاتی خود در امر نظارت را انجام دهد.

,

مجلس دهم در سال آخر کاری خود برای قانون گذاری و نظارت منسجم شد

, مجلس دهم در سال آخر کاری خود برای قانون گذاری و نظارت منسجم شد, مجلس دهم در سال آخر کاری خود برای قانون گذاری و نظارت منسجم شد,

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم با اشاره به عملکرد مجلس در زمینه قانون گذاری گفت: مجلس دهم حدود 200 قانون مهم و باارزش را که خلاء آن در کشور احساس می شد را تصویب کرد.

,

عباسی با اشاره به اینکه عمده این قوانین در حوزه اقتصادی بود تصریح کرد: قوانین خوبی در زمینه مالیات برارزش افزوده و قوانین حوزه تجارت و نیز قوانین حوزه تولید که شعار سال نیز به آن اختصاص داشت در مجلس دهم مصوب شد.

,

وی گفت: کمیسیون های تخصصی مجلس با در نظر گرفتن تاکیدات مقام معظم رهبری بر مقوله حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی به طور ویژه جلساتی را برگزار کردند و تلاش کردند تا در این زمینه دستاورد مطلوبی داشته باشند.

,

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: مجلس دهم در سال پایانی خود خوب کارد کرد و تلاش شد بعد از تحریم های سخت و فروش نرفتن نفت و شرایط دشوار صادرات به انسجام مناسبی دست پیدا کرده و به دور ازگرایش های سیاسی در بعد قانون گذاری و نظارت عمل کند که انصافا هم خوب عمل کرد.

,

وی گفت: در این مدت حدود 60 جلسه غیر علنی داشتیم که در این جلسات از مسئولان رد بالای اجرایی، امنیتی و قضایی توضیح خواستیم تا بتوانیم با تصویب قوانین مناسب در امر اداره کشور کمک شایانی داشته باشیم. این جلسات غیر علنی مجلس در بعد نظارت برگزار می شد.

,

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم گفت: بخش های مختلف کشور از جمله کشاورزی، کسب و کار های نوآورانه، بیمه ها و فضای مجازی را دسته بندی کرده بودیم و برای نظارت به این بخش ها مسئولان مختلف را بازخواست می کردیم که همه این اقدامات در حوزه وظیفه نظارتی مجلس بود.

,

می خواستیم برای رد افزایش قیمت سوخت طرح سه فوریتی بدهیم

, می خواستیم برای رد افزایش قیمت سوخت طرح سه فوریتی بدهیم, می خواستیم برای رد افزایش قیمت سوخت طرح سه فوریتی بدهیم,

وی درخصوص ماجرا افزایش قیمت سوخت و حواشی ایجاد شده برای آن در کشور گفت: براساس برنامه توسعه پنج ساله و قانون بودجه سالانه اختیار افزایش قیمت سوخت از سوی مجلس به دولت واگذار شده است تا دولت سالانه براساس تورم و شرایط اقتصادی کشور به تدریج قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد تا هم منابع داخلی کشور را برای خدمت بیشتر به مردم تامین کند و در حراست از حامل های انرژی برای نسل های آینده گام مهمی بردارد.

,

عباسی با بیان اینکه در زمانی که کشور فروش نفت داشت دولت به مقوله قیمت حامل های انرژی اهمیت زیادی نمی داد افزود: دولت به بهانه های مختلف از جمله انتخابات ها مقوله حامل های انرژی ها به تعویق می انداخت.

,

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم با بیان اینکه در ماجرای اخیر افزایش سوخت مجلس قصد داشت فردای همان روز طرح سه فوریتی در صحن علنی ارائه کرده و این اقدام را نقض کند گفت: در اولین جلسه مجلس بعد از افزایش قیمت سوخت، مجلس جلسه غیر تشکیل داد و در آن جلسه مشخص شد که شورای عالی امنیت ملی مصوبه سران قوا را تایید کرده است این باعث سکوت مجلس شد.

,

وی گفت: رئیس جمهور دروغ گفت که از این ماجرا خبر نداشت این ادعا بیشتر به طنز شبیه بود چون عامل اصلی مصوب کردن این قیمت ها خود رئیس جمهور بود منتها اینکه گفته بود خبر نداشتم غیر واقع بود.

,

عباسی ادامه داد: مجلس به رئیس جمهور در این زمینه اختیار قانونی داده بود ضمن اینکه آقای روحانی در شورای عالی امنیت ملی برای این مقوله مصوبه گرفته بود بنابراین مجلس نمی تواست ورود داشته باشد.

,

سلفی گیرندگان با موگرینی می خواستند از دستاورد برجام یادگاری داشته باشند

, سلفی گیرندگان با موگرینی می خواستند از دستاورد برجام یادگاری داشته باشند, سلفی گیرندگان با موگرینی می خواستند از دستاورد برجام یادگاری داشته باشند,

نماینده ادوار مجلس درباره دستاوردهای مجلس دهم در حوزه سیاست خارجی و اینکه سلفی با خانم موگرینی خود یکی از دستاوردهای مجلس در حوزه بود گفت: سلفی نمایندگان با خانم موگرینی کار ناشیانه ای بود. 

,

وی گفت: در آن مقطع زمانی نمایندگان فراکسیون امید تصور می کردند که چون خانم موگرینی با تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان همکاری دارد پس باید عکس یادگاری با او داشته باشند.

,

عباسی با بیان اینکه نمایندگانی که با خانم موگرینی عکس یادکاری گرفتند از فراکسیون امید بودند تصریح کرد: اینها حامیان دولت بودند، ذوق زده شده بودند از اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای در حال انجام کارهای مثبتی است و از برجام دست آوردی می گیرد که باید آنها هم یادگاری از این مسئله داشته باشند.

,

وی ادامه داد: بعد از این اقدام هیئت نظارت بر نمایندگان بر سلفی گیرندگان تذکر داد که این اقدام در شان یک نماینده جمهوری اسلامی ایران نبود.

,

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم گفت: در این مجلس مصوبات فراوانی در زمینه ارتباط با کشورهای مختلف در قالب کنوانسیون داشتیم. همچنین در زمینه مقابله با استکبار جهانی و حادثه ترور سردار حاج قاسم سلیمانی طرحی سه فوریتی داشتیم و نیز طرح دوفوریتی در زمینه مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی در این مجلس به تصویب رسید.

,

عباسی گفت: زمانی که سپاه مورد تحریم آمریکا قرار گرفت همه نمایندگان در دفاع از سپاه لباس این عزیزان را به تن کرده و در صحن علنی حاضر شدند. ضمن اینکه برای حمایت از مقاومت اقدامات فراوانی انجام شد.

,

وی تصریح کرد: در جریان کرونا گروه های دوستی پارلمانی بسیار فعال عمل کردند تا در شرایط تحریم با کشورهایی که دوست و هم پیمان ارتباط برقرار کرده و کمک هایی در این زمینه صورت گیرد.

,

آقای لاریجانی از هیچ کاری ممانعت نکرد فقط مدیریت کرد

, آقای لاریجانی از هیچ کاری ممانعت نکرد فقط مدیریت کرد, آقای لاریجانی از هیچ کاری ممانعت نکرد فقط مدیریت کرد,

نماینده ادوار مجلس درباره عملکرد هیئت رئیسه مجلس و اینکه برخی معتقد هستند رئیس مجلس بیش از اختیارات قانونی بر نمایندگان تسلط داشته و همین باعث شده سخن از کاهش اختیارات رئیس مجلس مطرح شود، گفت: همه تصمیمات هیئت رئیسه مجلس در چارچوب آئین نامه داخلی مجلس است.

,

وی افزود: براساس قانون همکاران نماینده می توانند اخطار قانون اساسی دهند که رئیس مجلس اخطار را به رای می گذاشت و اگر رای می آورد اخطار وارد دانسته می شد.

,

عباسی با بیان اینکه براساس آئین نامه داخلی مجلس نمایندگان خودشان به رئیس اختیار دادند و رئیس مجلس براساس اختیارات داده شده تصمیم گیری می کند افزود: نمایندگان می توانند براساس قانون اختیارات رئیس مجلس را کم کنند.

,

وی با بیان اینکه موردی را ندیدم که آقای لاریجانی خارج از حیطه اختیارات خود عمل کند تصریح کرد: سوال و استیضاح ها هم به هیئت رئیسه می آمد و بعد و بحث و بررسی و در نظر گرفتن مصالح کشور درباره آن تصمیم گیری می شد.

,

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم گفت: در شرایطی که کشور بعد از افزایش قیمت بنزین دچار ناآرامی بود و وزیر کشور درگیر تنش های اجتماعی و کنترل آن بود برخی نمایندگان طرح استیضاح وزیر کشور را مطرح کردند ما نمی توانستیم اجازه این کار را بدهیم.

,

عباسی ادامه داد: درباره وزیر کشاورزی هم همین طور بود شرایط کشور اجازه نمی داد که استیضاح ها در شرایط خاص اتفاق بیفتد و آقای لاریجانی از اختیارات خودش استفاده می کرد تا فضا را مدیریت کند نه اینکه ممانعت کند.

,

نماینده ادوار مجلس گفت: اینگونه نبود که  از کاری ممانعت کرده و یا جلوی وظیفه نمایندگی بایستد آقای لاریجانی تلاش می کرد فضای مجلس را به سمتی مدیریت کند که در شرایط خاص اقتصادی موجود در کشور کمترین آسیب متوجه مردم شود.

,

وی ادامه داد: من خودم در مسئله قیمت گوشت و مرغ از وزیر جهاد کشاورزی سوال داشتم اما اقتضاء آن زمان ایجاب می کرد که به جزئیات و مستندات وارد نشوم. شرایط  اقتصاد کشاورزی و گوشتی و دامی در کشور خاص بود و ممکن بود حرف های من و پاسخ های وزیر تاثیر منفی در کنترل بازار داشته باشد. 

,

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم با بیان اینکه باید با توجه به شرایط کشور تصمیم گیری ها در این زمینه صورت گیرد تصریح کرد: در سال 97 و 98 اقتصاد کشور در شرایط سخت اداره شد و مجلس نمی توانست در تقابل و تنش با دولت کار را دنبال کند. سعی می کردیم با توجه به منابع موجود در خزانه مدیریت کنیم و به گونه ای عمل کنیم که مردم کمتر آسیب ببینند.

,

عباسی گفت: اگر مجلس غیر از این عمل می کرد شاید امروز شاهد اختلال بیشتری در زندگی و معیشت مردم بودیم.

,

نماینده مردم رودسر و املش تاکید کرد با توجه به شرایط بین المللی، نوسانات ارز، صادرات و وضعیت اقتصادی موجود مجلس تلاش کرد از وظیفه قانون گذاری خود استفاده کند.

,

وی گفت: تحقیق و تفحص هایی که در مجلس انجام شد نشان داد که مجلس بعد نظارتی خود را هم دنبال می کند که از جمله آن تحقیق و تفحص از گمرک، صندوق ذخیره فرهنگیان و امور مالیاتی بود و از بین 6 استیضاح 2 مورد مجلس رای به عدم اعتماد داد.

,

رسانه ملی بین مجلس دهم با دولت و قوه قضائیه تبعیض قائل شد

, رسانه ملی بین مجلس دهم با دولت و قوه قضائیه تبعیض قائل شد, رسانه ملی بین مجلس دهم با دولت و قوه قضائیه تبعیض قائل شد,

عباسی با بیان اینکه در بهبهه انتخابات مجلس تلاش شد عملکرد مجلس یازدهم ضعیف و ناکارآمد جلوه داده شود گفت: انتظار داریم رسانه ملی درست عمل کند، صدا و سیما در حق مجلس دهم اجحاف کرد.

,

وی افزود: سخنگوی قوه قضائیه کاملا شفاف و روشن عملکرد این دستگاه را در رسانه ملی اعلام می کند و به صدر اخبار تبدیل می شود، برنامه های سخنگوی دولت هم مستقیم از رسانه ملی پخش شده و به عنوان خبر اول رسانه ملی نمایش داده می شود اما عملکرد مجلس را منعکس نمی کردند و در این زمینه تبعیض قائل می شد.

,

عباسی گفت: حتی حرف های نامناسب به مجلس از سوی مجریان صدا و سیما زده می شد. صدا و سیما باعث شد فضای اذهان مردم در خصوص مجلس دهم منفی باشد.

,

 سخنگوی هیئت رئیسه مجلس دهم با بیان اینکه عملکرد مجلس دهم را مثبت ارزیابی می کنم تصریح کرد: از آنجا که سابقه حضور در مجلس هفتم و هشتم را هم دارم باید بگویم در مجلس دهم با وجود همه اتفاقات از جمله اوضاع منطقه، حمله تروریستی، کرونا و اوضاع اقتصادی نامناسب خوب عمل کرد.

,

وی با بیان اینکه به مجلس دهم نقدهایی هم وارد است خاطرنشان کرد: اینکه یک نماینده در مجلس دهم استیضاح شد و رای مجدد مجلس به او بیشتر از زمانی بود که رای اعتماد گرفت نقدی است که مجلس دهم وارد است.

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه