اخبار داغ

یادگار هشت سال دفاع مقدس:

قدس به خرمشهری دیگر تبدیل خواهد شد/ تغییر جریان جنگ با آزادسازی خرمشهر

قدس به خرمشهری دیگر تبدیل خواهد شد/ تغییر جریان جنگ با آزادسازی خرمشهر
سردار فرهنگ دوست با اشاره به اینکه جریان جنگ با آزادسازی خرمشهر به نفع ایران تغییر کرد، گفت: ان‌شاءالله در آینده نزدیک قدس به خرمشهری دیگر تبدیل خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، چهارم آبان ماه سال ۵۹ و تنها پس از ۳۵ روز از هجوم ناجوانمردانه رژیم بعثی عراق به کشور ما، شهر خرمشهر که تا آن روز توانسته بود با ابتدایی‌ترین سلاح‌های جنگی در برابر دشمن تا بن مسلحی که با استفاده از مجهزترین سلاح‌های جنگی آن زمان به کشور ما یورش آورده بود ایستادی و مقاومت کند، سقوط و به اشغال عراق درآمد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

تصور خام دشمن بعثی آن بود که با حمله ناگهانی به ایران و اشغال برخی مناطق حساس و سوق‌الجیشی مانند خرمشهر بتواند ظرف مدت چند هفته خود را به تهران برساند و با این کار به آمال و آرزوهای خیال‌انگیز خود برسد در حالی که به جز تصرف ناتمام خرمشهر، به هیچ یک از اهداف از پیش تعیین شده خود دست نیافت تا جایی که به خاطر رشادت و فداکاری نیروهای رزمنده و مردمی ما، در مناطق تحت اشغال خود از جمله بیابان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام زمین‌گیر شد و ادامه جنگ به کابوسی برای صدام و حامیان آن تبدیل شد که آرزوی پایان هرچه زودتر آن را داشتند.

,

یکی از ویژگی‌های مهم عملیات بیت‌المقدس، انجام آن در زمینی به وسعت ۵۴۰۰ کیلومتر مربع و حدود ۱۰ برابر عملیات فتح ‌المبین بود که به لحاظ نظامی و استراتژیکی حائز اهمیت بود و ویژگی دیگر، مداومت در عملیات بود که ۲۵ روز به طول انجامید.

,

 

,

, ,

یکی از ویژگی‌ها و توانمندی‌هایی که در عملیات نظامی همواره مطرح بوده و این مسئله حیاتی، یعنی مداومت در عملیات توسط نیروی نظامی یک کشور برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده بسیار حائز اهمیت است.

,

به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر سایت خبری تحلیلی یزدرسا در گفتگویی با سردار مهدی فرهنگ دوست یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس در استان یزد به موضوع عملیات آزادسازی این شهر می‌پردازیم.

, یزدرسا ,

 

,

در خصوص عملیات بیت‌المقدس، ویژگی و دستاوردهای آن توضیح دهید

, در خصوص عملیات بیت‌المقدس، ویژگی و دستاوردهای آن توضیح دهید, در خصوص عملیات بیت‌المقدس، ویژگی و دستاوردهای آن توضیح دهید,

آزادسازی خرمشهر یکی از نقاط عطف دفاع مقدس است که با آن 90 درصد از خاک ارزشمند جمهوری اسلامی از دست اشغالگران آزاد شد. خرمشهر شهری بود که قبل از انقلاب اسلامی چندین بار مورد اشغال قرار گرفت و در هر بار هم با یکسری معادلات سیاسی و دادن امتیازاتی به دشمن باز پس گرفته شد و به جز عملیات دوران دفاع مقدس هیچ‌گاه با عملیات نظامی خرمشهر آزاد نشد.

,

یکی از آرزوهای رزمندگان در دوران دفاع مقدس آزادی خرمشهر بود و برای این خواسته، رزمندگان با برگزاری چندین عملیات بزرگ که عمدتاً بعد از برکناری و عزل بنی‌صدر خائن صورت گرفت به هدف نهایی خود دست یافتند. در عملیات ثامن‌الائمه محاصره آبادان شکسته شد، عملیات طریق‌القدس بستان آزاد شد، عملیات فتح المبین منطقه وسیعی از خاک ایران اسلامی آزاد شد و در نهایت هم عملیات بیت‌المقدس بود که زمینه‌ساز آزادسازی خرمشهر را فراهم آورد.

,

 

,

, ,

در عملیات آزادسازی خرمشهر خیلی تلاش و زحمات زیادی کشیده شد و دشمن هم هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد رزمندگان یک ماه بعد از عملیات گسترده فتح المبین که 16 هزار نفر از نیروهای عراقی را اسیر کردند بازهم دست به یک عملیات بزرگ بزنند و بخواهند خرمشهر را آزاد کنند.

,

صدام و عراقی‌ها به خرمشهر بسیار امید داشتند و هیچ‌گاه تصور آزادسازی آن را هم نمی‌کردند. دشمن در این منطقه هرگونه عملیاتی نیاز بود انجام داد و با کمک مستشاران کشورهای دیگر به شکلی برنامه‌ریزی کرد تا خیالش از خرمشهر آسوده باشد. عراقی‌ها آن‌قدر خیالشان از خرمشهر آسوده بود که بر دیوارهای شهر شعارهای مختلفی را مانند "جئنا لنبقی: ما آمده‌ایم تا بمانیم " نوشته بودند.

,

عملیات آزادسازی خرمشهر در چهار مرحله انجام و نیروهایی فعال برای عملیات اصلی تعدادشان بسیار کمتر از اسرای عراقی بود که ما به اسارت گرفتیم. خرمشهر وقتی آزاد شد از 19 هزار اسیر عراقی 13 هزار نفر در عملیات آزادسازی این شهر توسط رزمندگان اسیر و یکی از عملیاتی‌هایی بود که تعداد کشته‌های بعثی‌ها به‌مراتب کمتر از اسیر بود چون در این عملیات شش هزار بعثی به هلاکت رسیدند ولی 19 هزار نفر اسیر شدند.

,

 

,

آیا آزادسازی خرمشهر بر جریان جنگ تأثیر گذاشت؟

, آیا آزادسازی خرمشهر بر جریان جنگ تأثیر گذاشت؟, آیا آزادسازی خرمشهر بر جریان جنگ تأثیر گذاشت؟,

بله. آزادسازی خرمشهر سبب تغییر جریان جنگ شد زیرا تا قبل از این آزادسازی به‌واسطه قول‌ها و وعده‌های بعثی‌ها برای حفظ خرمشهر، موضع کشورهای دیگر نسبت به ایران متفاوت از زمان آزادی این شهر بود. کشورهای خارجی بعد از سقوط رژیم منحوس پهلوی در این تفکر بودند که ایران دیگر توان نظامی خاصی ندارد تا بتواند عملیات‌های بزرگی انجام دهد ولی وقتی خرمشهر آزاد شد، نگاه دنیا نسبت به ایران عوض و سازمان ملل و شورای امنیت متوجه قدرت ایران شدند.

,

بعد از آزادسازی خرمشهر دشمن به شدت منزوی شد و این آزادسازی یکی از نقاط عطفی بود که سبب تغییر جریان جنگ به نفع ایران اسلامی شد.

,

 

,

, ,

شباهت قدس و خرمشهر از منظر شما چیست؟

, شباهت قدس و خرمشهر از منظر شما چیست؟, شباهت قدس و خرمشهر از منظر شما چیست؟,

طرح درج شده در سایت رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه "قدس، خرمشهر جدید است " به این مسئله اشاره دارد که بعد از سختی‌ها آماده‌باشید تا مجدداً خرمشهر جدید تکرار شود و اکنون هم هدف نهایی آزادسازی قدس شریف است.

,

بعد از عملیات بیت‌المقدس یکسری در منطقه لبنان حضور پیدا کردیم و حاج احمد متوسلیان هم در این منطقه توسط دشمن به اسارت گرفت شد و در همان‌جا بود که حضرت امام اعلام کردند "راه قدس از کربلا می‌گذرد ". الان رژیم صهیونیستی به شدت توسط نیروهای جبهه مقاومت تهدید و به نزدیکی آن‌ها رسیده است و با به ثمر نشستن خون شهید حاج قاسم سلیمانی و حضور فعال نیروهای جبهه مقاومت در مناطق مختلف دست‌به‌دست خواهیم داد تا به هدف نهایی که همان آزادسازی قدس برسیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه