اخبار داغ

در گفتگو با اهالی بخش مهمانشر مطرح شد؛

چَرای دام‌های اهالی زیرکوه کیلومترها دورتر از خانه/ منابع طبیعی ورود کند

چَرای دام‌های اهالی زیرکوه کیلومترها دورتر از خانه/ منابع طبیعی ورود کند
برخی اهالی مهمانشهر شهرستان زیرکوه از این که بعد از 23 سال مجبور هستند دام هایشان را از منطقه خارج کنند، گلایه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، برخی اهالی مهمانشهر شهرستان زیرکوه در تماس با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان از این که برخی افراد از چرای دام هایشان در منطقه جلوگیری می کنند و اقدامی از سوی مسئولان صورت نمی گیرد، گلایه کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

یکی از اهالی به خبرنگار ما گفت: سال 1376 زلزله ای در شهرستان زیرکوه اتفاق افتاد که موجب تخریب منازل مردم به خصوص در روستاها شد که بعد از مدتی اردوگاهی برای اسکان مردم مناطق آسیب دیده توسط دولت وقت احداث شد که بعدها مهمانشهر نام گرفت.

,

وی افزود: در همان زمان به فرمانداری و منابع طبیعی اعلام کردیم مردم منطقه گوسفندان زیادی دارند که لازم است محل چرای دام ها نیز مشخص باشد که تعداد بیش از 1800 گوسفند در اسناد ذکر شده است.

,

بعد از 23 سال می گویند از منطقه بروید

, بعد از 23 سال می گویند از منطقه بروید, بعد از 23 سال می گویند از منطقه بروید,

این فرد اظهار کرد: بیش از 23 سال است که در مهمانشهر سکونت داریم اما در سال جاری به ما اعلام کردند شما حق استفاده از چراگاه های این منطقه را ندارید و باید از این منطقه خارج شوید که مجبور شدیم دام های خود را به مناطق دور ببریم.

,

وی تصریح کرد: مهمانشهر را آسیب دیدگان از زلزله زیرکوه تشکیل دادند و افرادی که در آن ساکن هستند، بعد از زلزله به طور همزمان از مناطق مختلف به این جا مهاجرت کردند اما امسال مطرح می کنند این منطقه در تصاحب عده ای خاص است.

,

این فرد اظهار کرد: در سال های ابتدایی افرادی برای خودشان از مراتع سند درست کردند اما برای سایر افراد که همزمان با آن ها، ساکن شدند، سندی درست نشده است.

,

نوروزی نژاد افزود: آن ها در روزهای اخیر به دادگاه گفتند افراد جدیدی به منطقه آمدند اما ما با حضور در دادگاه گفتیم جدیدالورود نیستیم بلکه با همان افراد و از 23 سال پیش در منطقه ساکن هستیم.

,

وی گفت: در این خصوص با بخشداری، فرمانداری، استانداری و دادستانی نامه نگاری و حتی حضوری مسئله را بیان کردیم اما تاکنون اقدامی برای حل موضوع صورت نگرفته است.

,

ما را فریب دادند

, ما را فریب دادند, ما را فریب دادند,

یکی دیگر از اهالی مهمانشهر نیز در گفت و گو با خاورستان گفت: بعد از زلزله و زمانی که دولت ما را به مهمانشهر منتقل می کرد، گفتیم کار اصلی ما دام داری است و نیاز به مرتع برای چرای دام داریم که گفتند مرتع می دهیم اما بعد از مدتی ما را فریب دادند و گفتند مرتع برای چه می خواهید؟ دام هایتان را با سایر مهاجران به منطقه ادغام کنید تا از علوفه مراتع استفاده کنند.

,

وی افزود: تمام افراد ساکن در مهمانشهر به صورت همزمان در آن ساکن شدند اما برخی افراد از مراتع سند دارند و ما نداریم.

,

وی اظهار کرد: به ما گفتند برای حل موضوع فعلا برای مدتی دام هایتان را از منطقه خارج کنید و ما مجبور شدیم دام هایمان را به فاصله حدود 25 کیلومتر دورتر ببریم.

,

عرب با بیان این که قصد دارند حرف زور را بر ما تحمیل کنند گفت: امسال به ما گفتند باید به طور کامل از این منطقه خارج شوید.

,

همگی همزمان به منطقه مهاجرت کردیم اما فقط به برخی افراد از مراتع سند دادند

, همگی همزمان به منطقه مهاجرت کردیم اما فقط به برخی افراد از مراتع سند دادند, همگی همزمان به منطقه مهاجرت کردیم اما فقط به برخی افراد از مراتع سند دادند,

یکی دیگر از اهالی مهمانشهر نیز به خبرنگار ما گفت: مشخص نیست چرا ما را اخراج می کنند چراکه تمام ساکنان در مهمانشهر به طور همزمان در آن ساکن شدند.

,

وی افزود: مراتع به نام افراد است و ما از مراتع سند نداریم و این در صورتی است که همگی در یک زمان به این منطقه مهاجرت کردیم.

,

اسماعیلی اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده مسئولان منابع طبیعی قول دادند جهت بررسی و حل موضوع بعد از عید فطر در منطقه حضور پیدا کنند.

,

متقاضیان پروانه مرتع داری ندارند/ جلسه ای جهت بررسی موضوع و کمک به متقاضیان برگزار می شود

, متقاضیان پروانه مرتع داری ندارند/ جلسه ای جهت بررسی موضوع و کمک به متقاضیان برگزار می شود, متقاضیان پروانه مرتع داری ندارند/ جلسه ای جهت بررسی موضوع و کمک به متقاضیان برگزار می شود,

علیرضا نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفت و گو با خاورستان در این خصوص گفت: افرادی که متقاضی استفاده از مراتع هستند، پروانه ندارند و جزو پروانه مرتع داری و دامداران رسمی آن جا نیستند و دام دارانی که از مراتع ذینفع هستند، از قدیم در منطقه بودند.

,

وی در پاسخ به این سؤال که طبق گفته اهالی تمام ساکنان مهمانشهر به طور همزمان به منطقه مهاجرت کردند اظهار کرد: اسناد پروانه های چَرا مشخص است و ملاک ثبت در دفترخانه ها است و منظور از سوابق مرتع، اسناد بالای 40 سال است که دام داران سنتی حاضر در منطقه این گونه هستند.

,

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: پیگیر هستیم بعد از ماه رمضان جلسه ای برگزار کنیم که در صورت رضایت افراد ذینفع از مراتع، توافق و پروانه را اصلاح کنند و افراد متقاضی جایگزین شوند یا از سایر مراتع در اختیارشان قرار گیرد.

,

نصرآبادی تصریح کرد: در جلسه ی روزهای آینده، موضوع بررسی می شود تا به افراد متقاضی کمک کنیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه