اخبار داغ

ایزدخواه در گفت و گو با دانا:

در مجلس یازدهم پیشرفت منطقه‌ای را دنبال خواهم کرد/ استان سیستان و بلوچستان مملو از فرصت ها و مزیت ها

در مجلس یازدهم پیشرفت منطقه‌ای را دنبال خواهم کرد/ استان سیستان و بلوچستان مملو از فرصت ها و مزیت ها
منتخب مردم در مجلس یازدهم ضمن اشاره به چالش ها و راهکارهای جهش تولید در استان سیستان و بلوچستان در خصوص برنامه‌های خود برای پیشرفت مناطق مختلف کشور گفت: تصمیم گرفته‌ام که در مجلس یازدهم بحث پیشرفت منطقه‌ای را دنبال کنم تا برنامه ریزی‌ها از رویکرد‌های مرکز محوری و کلان شهر محوری دور شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛روح الله ایزدخواه، منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با دانا درباره ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان برای جهش تولید گفت: استان سیستان و بلوچستان مانند دیگر استان‌های کشور مملو از فرصت‌ها و مزیت‌های اقتصادی است اما متاسفانه مورد غفلت، کم کاری و بعضا خیانت مسئولین قرار گرفته است.
وی افزود: ارتباط من با استان سیستان و بلوچستان از سال 85 برقرار است و حتی یک سال هم در این استان زندگی کرده‌ام و به خوبی با مسائل و مزایای اقتصادی اقصا نقاط این استان آشنا هستم.
بیابان‌های سیستان را برای احیا به مردم بسپارید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,

ایزدخواه خاطر نشان کرد: در شمال سیستان و بلوپستان منابع  طبیعی  فراوانی  وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در اختیار مردم قرار داد، یعنی همین بیابان‌هایی که کانون ریزگرد هستند را بین مردم تقسیم کرد تا مردم آنجا بذر بکارند و ضمن احیا بیابان‌ها، عواید ناشی از بهره برداری زمین‌ها هم به خودشان تعلق گیرد.

,

ایزدخواه ادامه داد: احیا بیابان‌ها به کمک مردم محلی کاری است که در دنیا هم انجام می‌شود و سابق در منطقه سربیشه هم صورت گرفته است و با انجام این کار، استان سیستان و بلوچستان می‌تواند به قطب تولید علوفه کشور تبدیل  شود چرا که در این استان سالی 10 الی 20 دفعه علوفه برداشت می‌شود در حالی که در استان‌های دیگر نهایتا 2 الی 3 دفعه برداشت علوفه صورت می‌گیرد.

,

وی با اشاره به ظرفیت‌های دامی شمال سیستان و بلوچستان گفت: گاو سیستانی که در زابل وجود دارد از لحاظ ژنتیکی  و اقتصادی ارزش بالایی دارد اما متاسفانه در حال انقراض است، این در حالی است که انگلیسی‌ها حدود 1500 گاو سیستانی را برای کارهای ژنیتیکی به کشور خود برده‌اند.
گیاهان دارویی را می‌توان به صنعتی درآمد زا تبدیل نمود

,
,

منتخب مردم در مجلس یازدهم افزود: جنوب استان هم منطقه‌ای چهارفصل، سرسبز، دارای رودخانه‌های دائمی، باران‌های موسمی، خاک مستعد، و اقلیمی مساعد کاشت گیاهان دارویی است، به طوری که اگر عکس‌های این منطقه را به مردم دیگر استان‌های کشور نشان بدهید، باور نمی‌کنند که منطقه‌ای با این زیبایی در استان سیستان و بلوجستان وجود داشته باشد.

,

ایزدخواه در خصوص گیاهان دارویی این استان خاطر نشان کرد: گیاهانی مثل خارشتر و گز روغنی در جنوب این استان بسیار فراوان است و برخی از این گیاهان دارویی آن قدر ارزشمند هستند که از ریشه تا میوه آن‌ها قابل استفاده است.

,

وی با ذکر مثالی افزود: از گیاه استبرق که در این استان می‌روید می‌توان الیاف نسوز و همچنین روغن صنعتی تهیه کرد و آن را به یک صنعت درآمد زا تبدیل نمود اما متاسفانه ظرفیت گیاهان دارویی به حال خود رها شده است.
ایزدخواه با اشاره به سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان گفت: دریای عمان مملو از ذخایر ژنتیکی از جمله جلبک است و  طبق شنیده‌ها ، دوز جلبک این منطقه ظاهرا بیش از ۱۰ برابر مقیاس جهانی است  که می‌توان از این ظرفیت برای تولید بسیاری از محصولات دیگر که پایه جلبکی دارند، استفاده نمود.

,
,

رسانه‌ها باید تصویری درست از سیستان و بلوچستان نشان دهند
 ایزدخواه تاکید کرد: علاوه بر موارد گفته شده، این استان مناطق گردشگری به شدت جذابی در مناطق روستایی و کوهستانی دارد که برخی از این مناطق تاریخی هم هستند اما مردم کشورمان به دلیل شائبه‌های امنیتی از این جذابیت‌ها خبر ندارند.
 

,
,
,

وی خاطر نشان کرد: صدا وسیما در ارائه تصویری درست از سیستان وبلوچستان به شدت کم کاری کرده است و هر جا که می‌خواسته یک تروریست یا حرکت تروریستی را نشان دهند با لباس بلوچی یا زابلی آن را به تصویر کشیده است درحالی که این تصویر واقعیت ندارد و امروزه این استان بسیار امن و مناسب سفر است.

,

 این کارشناس سیاستگذاری اقتصادی با اشاره به کم کاری صورت گرفته از سوی مسئولان استانی در خصوص ارائه تصویری مناسب از سیستان و بلوچستان گفت: هنرمندان کشور و استان باید واقعیت‌های این استان را در قالب فیلم سینمایی یا سریال‌های عاشقانه به مردم کشور نشان دهند تا یک غبارزدایی از تصویر استان سیستان وبلوچستان صورت گیرد.
گروه‌های جهادی باید ظرفیت های مردمی را احیا کنند

,
,

ایزدخواه افزود: خیرین و گروه‌های جهادی به جای اهدای اقلام خیریه باید در راستای احیا ظرفیت مردم و تبدیل مواد خام به محصولات با ارزش افزوده گام بردارند.

,

وی خاطر نشان کرد: نیروهای مردمی باید زنجیره‌های تولیدی را در قالب‌هایی مثل تعاونی های روستایی فعال کنند.

,

منتخب مردم در مجلس یازدهم گفت: استان سیستان و بلوچستان چند صد کیلومتر با پاکستان 200 میلیونی  مرز مشترک دارد و این یک ظرفیت بزرگ برای تولید و ترانزیت استان است اما ما می‌بینیم که پاکستان محصولات پلیمری خود را از عربستان وارد می‌کند در صورتی ایران خودش یکی از تولید کنندگان بزرگ محصولات پلیمری است.

,

ایزدخواه ادامه داد: مسئولین تسهیلات ارزان قیمت یا صفر درصد در اختیار مردم قرار دهند و به مردم آموزش‌های لازم را بدهند آن وقت اشتغال زایی در این استان رونق گرفته و ظرفیت‌های اقتصادی نیز فعال می‌شوند.
سیستان و بلوچستان فقیر نیست بلکه مظلوم است

,
,

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان محروم و فقیر نیست چرا که ظرفیت‌های اقتصادی بسیاری دارد بلکه مظلوم است و عمده کارهایی که دستگاه های مختلف برای این استان کرده‌اند صرفا معیشتی و زیر ساختی بوده است.

,

دبیر اندیشگاه توسعه منطقه‌ای فناوران گفت: انباشت طلا در زاهدان از دیگر مراکز استان کشور بیشتر است یعنی مردم به جای این که سرمایه خود را در بانک ذخیره کنند، آن را صرف خرید ملک و طلا می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد که مردمان این استان فقیر نیستند و می‌توانند با منابع خودشان هم جهش تولید را رقم زد.

,

ایزدخواه خاطر نشان کرد: مسئولان بر طبل محرومیت این استان نکوبند چرا که با نشان دادن محرومیت این استان چیزی حل نمی‌شود. بنابراین مسئولان باید توسعه متوازن شهرستان‌های استان، مردمی سازی اقتصاد و تبدیل مواد خام به منابع ثروت را در دستور کار خود قرار دهند.

,

وی در خصوص وظیفه گروه‌های مطالبه‌گر برای تحقق جهش تولید در این استان گفت: هسته‌های مطالبه‌گری باید نگاه خود را از تهدید محوری به فرصت محوری تغییر دهند و به مسائل قومیتی و امنیتی توجهی نکنند.
منتخب مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: برخی می‌گویند بلوچ‌ها و زابلی‌ها تنبل هستند و اهل کار نیستند اما این موضوع واقعیت ندارد بلکه همین مردم در قصر قند در دمای 60 درجه کار می‌کنند، همچنین  افرادی هم که به دلیل فقدان شغل به قاچاق سوخت مشغول هستند، حداقل ۷ریسک جدی را تحمل می‌کنند که اگر یکی از این ریسک‌ها رخ بدهد ممکن است به مرگ فرد ختم شود.
تصویب نشدن منطقه آزاد سیستان به نفع مردم است

,
,
,

ایزدخواه با اعلام خوش حالی از تصویب نشدن منطقه آزاد سیستان گفت: اگر سیستان منطقه آزاد اعلام می‌شد  جز گرانی و تورم دستاورد دیگری برای مردم نداشت.

,

وی اضافه کرد: وقتی تولید در یک منطقه یا کشوری قوی شد آن موقع می‌توان به تاسیس مناطق آزاد فکر کرد در غیر این صورت تا موقعی که تولید در استان رونق نداشته باشد، تاسیس منطقه آزاد به جای مسیر صادرات صرفا دروازه قاچاق و واردات کالاهای مصرفی و لوکس می‌شود.

,

این منتخب مجلس یازدهم در خصوص برنامه‌های خود برای کمک به مناطق کمتر توسعه یافته کشور گفت: تصمیم گرفته‌ام که در مجلس یازدهم بحث توسعه یا پیشرفت منطقه‌ای را دنبال کنم تا برنامه ریزی‌ها از رویکرد‌های مرکز محوری و کلان شهر محوری دور شود.
نخبگان باید در حکمرانی ورود کنند

,
,

ایزدخواه اضافه کرد: 297 نفر نماینده مجلس حتی اگر همه سالم و نابغه هم باشند نمی‌توانند برای همه مسائل کشورتصمیم بگیرند بنابراین باید متخصصان و فعالان اجتماعی و اقتصادی به کمک نمایندگان آمده و در کار حکمرانی ورود کنند.

,

وی با اشاره به اهمیت سیستان و بلوچستان گفت: برای بنده هر مسئله‌ای که مبتنی بر پیشرفت سیستان و بلوچستان باشد، اهمیت دارد و اگر لازم باشد به این استان هم سفر خواهم کرد تا به همراه نمایندگان و مسئولان بومی به پیشرفت کار‌ها  کمک کنم.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه