شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان سیستان و بلوچستان
ساعت: 07:16 منتشر شده در مورخ: 1399/03/05 شناسه خبر: 1612470
یک کارشناس خودرو مطرح کرد؛

سرکرمی مردم؛ تنها هدف اجرای طرح پیش فروش خودرو/تولیداتی که به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد

سرکرمی مردم؛ تنها هدف اجرای طرح پیش فروش خودرو/تولیداتی که به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد
امیرحسن کاکایی گفت: طراحان پیش فروش خودرو، بازی بسیار نامناسبی را شروع کرده اند که فقط مردم را سرگرم می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ این روزها طرح پیش فروش خودرو توسط دو شرکت بزرگ خودرو ساز، سرتیتر برخی رسانه های استانی و کشوری را به خود اختصاص داده است، طرحی که به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو، به واسطه آن خودروسازان قبل از قرعه کشی چند هزار میلیارد به بهانه ثبت نام اخذ می کنند.


روشی که به واسطه آن این تولیدکنندگان، سود هنگفتی به جیب می زنند و نقدینگی خود را از جیب مردم تامین کنند. 

طرحی که با شروطی چون ارائه چک نیز همراه است و از آنجایی که شرایط جدیدی همچون قرعه کشی بعد از ثبت نام و پرداخت پول در این دوره اضافه شده است، جهت بررسی مزایا و معایب این موضوع با یکی از کارشناسان خودرو گفت و گویی انجام شده است.

امیرحسن کاکایی، یکی از کارشناسان خودرو  در گفت و گو با خبرنگار ما در این خصوص بیان کرد: به هم ریختگی بازار خودرو از یکسری عوامل نشات گرفته که ارتباطی به بازار ندارد، اصل ماجرا این است که در تحریم قرار گرفتیم و تولید افت کرده است.
 
وی ادامه داد: به جای این که به تولید کمک شود، با این فرضیه که اگر قیمت خودرو را در خودرو سازی ثبات بخشند، می توانند قیمت را در بازار ثابت نگه دارند دو سال مسیر غلطی را جلو رفتند که نتیجه آن وارد شدن بالای 40 میلیارد تومان خسارت به دو خودروساز اصلی و بازاری کاملا آشفته بود، بازاری که مخصوص سرمایه گذاری است و برای مصرف نیست.
 
این کارشناس تصریح کرد: به جای حل این مشکل و این که به فکر جهش تولید باشیم، اشتباه دیگری صورت گرفت و آن این که قیمت گذاری تعیین شد که زیان دهی خودروها را زیاد خواهد کرد.
 
کاکایی اضافه کرد: از طرفی در دو ماه اخیر مشکلات جدی ارزی برای خودروسازان و قطعه سازان به وجود آمد و چون زیان سنگینی دیدند، با بی پولی شدیدی مواجه شدند به گونه ای که برای سرمایه گذاری و توسعه تولید قطعات که قبلا از خارج می آمد، پول ندارند و روز به روز وضعیت از نظر توان تولید بدتر می شود.
 
وی گفت: آدم هایی که این تئوری را دو سال پیش ارائه دادند که با کنترل قیمت خودرو ساز می توان بازار را کنترل کرد، در این چند روز اصرار دارند کار اضافه هم انجام دهند و آن چیزی به نام قرعه کشی است و این گونه استدلال می کنند که می خواهند خودرو دست مصرف کننده حقیقی برسد.
 
این کارشناس خودرو افزود: در حالی که قرعه کشی با این قیمت ها به این معنی است که اگر بتوانیم ثبت نام کنیم و برنده شویم در حقیقت سود هنگفتی بردیم و نتیجه این که مردم سعی می کنند شانس خود را امتحان کنند و این مانند جایزه بزرگ لاتاری است.
 
کاکایی اذعان کرد: آن ها با این قرعه کشی به مردم اعلام می کنند که می خواهیم جایزه ای را بین شما تقسیم کنیم، در این قرعه کشی شرکت کنید و در نتیجه اگر قبلا 5 میلیون نفر برای ثبت نام مراجعه می کردند در این شرایط 50 میلیون نفر ثبت نام می کنند، چراکه می خواهند شانسشان را امتحان کنند.

وی با بیان این که در نهایت 5 میلیون نفر همیشه پای بازی هستند افزود: این یکبازی است و حتی اگر لازم شود برخی فرش زیر پایشان را می فروشند چراکه اگر برنده شوند سود زیادی برایشان دارد.
 
این کارشناس گفت: در خصوص مسکن هم وضعیت این گونه است که البته پول همه به مسکن نمی رسد ولی خیلی ها می توانند خودرو بخرند و در نهایت اگر هم پول نداشته باشند، قرض می گیرند با این تفکر اگر برنده شوند آن را پس می دهند.
 
کاکایی تصریح کرد: بنابراین کاری بسیار سود آور خواهد بود البته در نهایت یک میلیون جمعیت، این روش باعث می شود که شانس رسیدن خودرو به دست مصرف کننده واقعی کم می شود چراکه تعداد بیشتری ثبت نام می کنند، درست بر عکس آن چه اعلام می کنند که به دست مصرف کننده واقعی می رسد اما احتمال آن خیلی پایین است.
 
وی گفت: این بازی شروع می شود و پایان ندارد، چراکه این خودروسازها هر دو هفته یکبار پیش فروش دارند و فرد می خواهد در طرح بعدی هم شرکت کند و لذا می شود بازی لاتاری، پرداخت پول هم قبل از قرعه  کشی فاجعه است، زیرا جمعیت زیادی اقدام به پرداخت پول می کنند که سود آن به جیب بانک یا خودرو ساز می رود.
 
این کارشناس اذعان کرد: بازی بسیار نامناسبی را طراحان این طرح شروع کردند که فقط مردم را سرگرم می کنند، دو مشکل اصلی داریم این که قیمت خودرو در بازار نا به سامان است و دست مصرف کننده واقعی به این خودروی ارزان نمی رسد.
 
کاکایی با بیان این که  با این کارها خودرو ساز روز به روز زیان می کند و اجرای این روش جای تعجب دارد، گفت: این طرح هیچ کدام از ادعاهای آقایان را پاسخ نمی دهد و این قرعه کشی مزیتی را ایجاد نمی کند بلکه بر عکس از نظر اجتماعی و اقتصادی تبعاتی دارد که باید به آن پاسخ داد.

انتهای پیام/
https://www.dana.ir/1612470
ارسال نظر
نظرات