اخبار داغ

یزد در سودای الگوی جهانی کتابخوانی؛

مسیر طولانی یزد برای تبدیل شدن به پایتخت کتاب جهان

مسیر طولانی یزد برای تبدیل شدن به پایتخت کتاب جهان
یزد برای دستیابی به ‌عنوان پایتخت کتاب ایران تلاش های بسیاری انجام داد اما برای رسیدن به عنوان پایتخت کتاب جهان مسیر طولانی تری در پیش دارد که بدون همراهی همه مسئولین فرهنگی امکان پذیر نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، 4 اسفندماه سال 1397 در آیین اختتامیه پنجمین دوره جشنواره "انتخاب پایتخت کتاب ایران" و "جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب" شهر یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا،,
شهر یزد بعد از شهر‌های اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان به جایگاه پنجمین پایتخت کتاب ایران دست یافت. البته یزد برای رسیدن به این عنوان هم کار ساده‌ای در پیش نداشت و به ‌واسطه فعالیت‌های فرهنگی که در این شهر تاریخی صورت گرفت موفق به کسب این عنوان شد.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
 
,
 
,
یزد برای رسیدن به‌عنوان پایتخت کتاب ایران با شهرهای مهاباد و ارومیه از استان آذربایجان غربی، شهرری از استان تهران، خورموج و برازجان از استان بوشهر، دزفول و رامهرمز از استان خوزستان، سبزوار از استان خراسان رضوی، خرم‌آباد از استان لرستان، خاش از استان سیستان و بلوچستان، رفسنجان، بم، سیرجان از استان کرمان، اسلام‌آباد غرب از استان کرمانشاه، شیراز و اوز و صدرا از استان فارس، بابل از استان مازندران و شهر ابرکوه از استان یزد رقابت داشت.
,
 
,
جذب سرمایه‌های موجود در بخش خصوصی، فرهنگی‌تر کردن فضای بخش‌های مختلف صنعتی، اقتصادی و… کشور، افزایش همکاری و مشارکت نهاد‌های مختلف دولتی و غیردولتی در حوزه کتاب، تمرکززدایی از برنامه‌های حوزه فرهنگ و تقویت عدالت فرهنگی، ترویج کتاب‌خوانی، طراحی برنامه‌های جذاب و مردم‌پسند در حوزه کتاب و ارتقاء جایگاه مدیران فرهنگی در شهرستان‌ها، ترویج غیرمستقیم آینده‌نگری و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ و حمایت از ایده‌های نو و ابتکاری در حوزه کتاب از جمله اهداف برگزاری رویداد معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران است.
,
 
,
پس از انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران برخی از مسئولان استان مانند مدیرکل ارشاد و شهردار یزد چشم‌انداز استان را رسیدن به‌عنوان پایتخت کتاب ایران در سال 2022 اعلام کردند و فعالیت‌های انجام‌گرفته در همین راستا بوده تا بتواند نظر داوران بین‌المللی این بخش را به خود جلب کند.
,
 
,
 
,
 
,
نگاهی آماری به فعالیت‌های یزد در سال «پایتخت کتاب ایران»
, نگاهی آماری به فعالیت‌های یزد در سال «پایتخت کتاب ایران», نگاهی آماری به فعالیت‌های یزد در سال «پایتخت کتاب ایران»,
 
,
مجید جوادیان زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در استان یزد در سال پایتخت کتاب ایران، گفت: سال گذشته که یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد سعی کردیم تا رویکردهای فرهنگی را با پیوست کتاب برگزار و مردم بیشتر با آن انس بگیرند.
,
 
,
 
,
 
,
وی به همکاری بسیار خوب دستگاه‌های استان یزد در سال پایتخت کتاب ایران اشاره و خاطرنشان کرد: این همکاری و همیاری را می‌توان در فعالیت‌های کتاب و کتاب‌خوانی و اثرگذاری آن در سطح استان مشاهده کرد.
,
 
,
جوادیان زاده به برخی کم‌کاری نیز اشاره کرد و اذعان داشت: نمی‌توان گفت در تمام زمینه خوب عمل شد چون در حوزه فضاسازی شهری می‌توانستیم بهتر عمل کنیم ولی این مسئله را در استان شاهد نبودیم.
,
 
,
 
,
 
,
مهر تائید وزارت ارشاد بر پیشرفت یزد درزمینهٔ کتاب و کتاب‌خوانی
, مهر تائید وزارت ارشاد بر پیشرفت یزد درزمینهٔ کتاب و کتاب‌خوانی, مهر تائید وزارت ارشاد بر پیشرفت یزد درزمینهٔ کتاب و کتاب‌خوانی,
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به اثرات اقدامات انجام‌گرفته در سال یزد پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و افزود: طبق اعلام وزارت ارشاد، فعالیت‌های استان یزد درزمینهٔ کتاب و کتاب‌خوانی از اقدامات روبه جلویی محسوب می‌شود که سبب ارتقا در این زمینه در سطح استان شده است.
,
 
,
وی یکی از فعالیت‌های یزد را در سال پایتخت کتاب ایران، اتمام ساخت کتابخانه مرکزی اعلام کرد و گفت: همچنین در این سال شاهد حضور فعال در جشنواره‌های کتاب و کتاب‌خوانی، پیوست کتاب در فعالیت‌های فرهنگی و برگزاری پویش‌های عمومی در حوزه کتاب را بودیم.
,
 
,
جوادیان زاده تعداد باشگاه‌های کتاب‌خوانی در یزد را قریب به 7 هزار باشگاه عنوان کرد و گفت: این تعداد باشگاه کتاب‌خوانی در سطح کشور یک رکورد محسوب می‌شود.
,
 
,
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به ظرفیت‌های خوب استان درزمینهٔ کتاب و کتاب‌خوانی اشاره کرد و اذعان داشت: 10 شهر استان یزد در برنامه پایتخت کتاب ایران شرکت کرده‌اند که یک آمار مطلوب محسوب می شود.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
وی اضافه کرد: 45 مورد پویش با کتاب «در خانه می‌مانیم»، شرکت 69 روستا و عشایر استان در جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب، فعالیت کتاب‌فروشی‌های متعدد در استان و فروش 13 هزار و 452 کتاب به ارزش 211 میلیارد و 343 میلیون و 5 هزار ریال در سال پایتخت کتاب ایران از دیگر فعالیت‌های شهر تاریخی یزد درزمینهٔ ترویج کتاب و کتاب‌خوانی بوده است.
,
 
,
این برنامه‌ها با همکاری دستگاه‌ها در سال گذشته که یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد انجام گرفت و باید دید که این‌گونه فعالیت‌ها می‌تواند داوران بین‌المللی را برای انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت کتاب جهان مجاب کند یا همچنان باید کارهای خلاقانه را در یزد شاهد باشیم تا بتوانیم به این عنوان دست‌یابیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه