اخبار داغ

کووید 19، تهدیدی که به فرصت تبدیل شد؛

دانش‌بنیان‌ها در بحران، جهش تولید را محقق کردند

دانش‌بنیان‌ها در بحران، جهش تولید را محقق کردند
شرایط کشور بعد از تائید ورود کرونا به ایران به سمتی پیش رفت تا ایران خود را از دنیای ظالم امروز جدا بداند و تلاش کند با توجه به توان داخلی خود و ظرفیت علمی جوانانش پیش برود و مانع این شود که کشور شبیه بسیاری از مدعیان تمدن مدرن برای تأمین مایحتاج بهداشتی به ماسک دزدی و برای تأمین خوراک روزانه کارشان به درگیری فیزیکی بکشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ پس از آن که اواخر بهمن ماه 98 ورود ویروس کرونا به کشور به طور قطع، تائید و اعلام شد، کشور علی‌رغم وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه دشمنان، بحران جدیدی را تجربه کرد که بسیاری ابعاد و اثرات خطرناکی برای آن بر می شمردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

در ادامه ویروس کرونا تبدیل به یک ترازوی معیاری شد تا بسیاری از کلید واژه‌ها، باید و نبایدهای داخلی و بین المللی را به محک بگذارد و به تعبیری دیگر عیار هر یک را دقیق و واضح روشن سازد.

,

کرونا ابتدا با آغاز همه‌گیری‌اش، کلید واژه حقوق بشر را به چالش کشاند و در شرایطی که همه کشورهای دنیا در وضعیت قرمز قرار داشتند اما مدعیان حقوق بشر با پا فشاری بر سیاست‌های ظالمانه خود حتی اندکی از تحریم ها عقب ننشستند و به مسیر غیر انسانی خود ادامه دادند تا جایی که حتی مقامات آمریکایی بر این موضوع تاکید داشتند که شرایط تحریمی ایران در زمان شیوع کرونا منجر به تغییر رفتار نسبت به آنها نخواهد شد.

,

این ویروس منجر به آن شد تا بایدی بنام تکیه به توان داخلی و نبایدی به نام وابستگی به خارج همزمان با نام گذاری رهبر معظم انقلاب بر سال جدید با نام جهش تولید، جلوه ای دوباره داشته باشد اما این بار در شرایطی کاملا عملیاتی که تمام ارگان‌ها، سازمان‌ها و دستگاه های دولتی و غیردولتی و حتی مردم حاضر در کوچه و بازار نیز در این عملیات بزرگ نقش داشته باشند.

,

شرایط کشور بعد از تایید ورود کرونا به ایران به سمتی پیشرفت تا ایران خود را جدای از دنیای ظالم امروز بداند و تلاش کند که با توجه به توان داخلی خود و ظرفیت علمی جوانانش پیش برود و مانع این شود که کشور شبیه بسیاری از مدعیان تمدن مدرن برای تامین مایحتاج بهداشتی به ماسک دزدی و برای تامین خوراک روزانه کارشان به درگیری فیزیکی بکشد.

,

عملیات مبارزه با کرونا تا جایی پیش روی داشت که در شرایطی که دنیا بر سر تامین دستگاه ونتیلاتور مورد نیاز خود در تکاپو و تلاش بود اما دانشمندان و جوانان این مرز و بوم بدون اندک دغدغه ای این محصول تخصصی و پر کاربرد دوران کرونا را تولید کردند و ایران اسلامی را از رقابت در بازارهای زیر ذره بین تحریم، بی نیاز ساختند.

,

, , , ,

در کنار آن علی رغم همه کمبودهای روزهای ابتدایی همه گیری اما در کم تر زمانی تولید ماسک به صورت روزانه 5 برابر شد و در اواخر فرودین ماه به تولید 1 میلیون ماسک در روز رسید. این جدای از ماسک های ان 95 بود که متخصصان ایرانی در تلاش برای افزایش تولید آن بودند.

,

دانش‌بنیان‌ها آن‌چنان هنرمندانه وارد میدان شدند تا اثبات کنند اگر در مرحله عملیاتی قرار گیرند کشور را از آن چه نیازمند است بی نیاز خواهند کرد و در نمونه‌ای از تلاششان به تولید کیت های تشخیص سرولوژی دست یافتند و سطح کیفی آن را تا جایی بالا بردند که حتی کشورهای اروپایی مدعی در پزشکی نیز خواهان خرید این کیت ها شدند. در نمونه ای تعدادی از این کیت های تولیدی در ایران اسلامی به کشورهای ترکیه و آلمان صادر شد و ایران تحریم شده از هر سو را به کشوری صادر کننده در یک محصول تخصصی بدل کرد.

,

دانش‌بنیان ها آن قدر بی مهابا به میدان زدند که حتی ستاری معاون علمی ریاست جمهوری نیز در سخنانی از ریختن ترس دانش بنیان ها گفت و نوید این را داد که این عدم ترس آغازی بر اقدامات بزرگ خواهد بود. حالا نیز پس از صادرات کیت های سرولوژی خبر تولید کیت های مولکولی نیز منتشر شده است که این نیز گامی دیگر در راستای تحقق شعار جهش تولید در میدان عملیاتی مبارزه با کرونا است.

,

, , , ,

در کنار این ها نوآوری‌ها در تولید مواد ضدعفونی کننده و افزایش چند برابری تولید آن، تولید لباس‌های بیمارستانی، تولید و تأمین تجهیزات مورد نیاز آی‌سی‌یوها و سی تی اسکن ها و بسیار اقدامات دیگر نشان داد که اگر بر توان داخلی و ظرفیت علمی جوانانمان تمرکز داشته باشیم و چشم از دستان خارجی ها برداریم مطمئنا در این زمینه پیروز خواهیم بود و می توانیم با ممنوعیت واردات این دست کالاها، به صادرات و ارز آوری بیش از پیش آنها نیز بیندیشیم.

,

, , , ,

عملیات مبارزه با کرونا نشان داد که در راستای تحقق شعار سال و در نتیجه آن برای برداشتن گام رو به جلو در عرصه اقتصادی نیازمند آن هستیم که توجه ویژه تری نسبت به شرکت های دانش بنیان داشته باشیم و با حمایت های دقیق و اصولی و سهل و آسان کردن قوانین مرتبط، فضا را برای رشد هر چه بیشتر آنها آماده کنیم؛ چرا که در دنیای امروز این دانش بنیان‌ها هستند که در عملیات های بزرگ و حساس و در زمانه بحران های فلج کننده می توانند نقش فرشته نجات را بازی کنند.

,

از سویی دیگر باید نیاز سنجی مناسبی چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بازارهای بین المللی صورت گیرد تا توان و ظرفیت دانش بنیان ها به واسطه همین نیاز سنجی ها مدیریت و جهت دهی شود تا علاوه بر رفع نیاز داخلی در فتح بازارهای جهانی نیز موفق باشیم. همانطور که در عملیات مبارزه با کرونا شاهد بودیم اگر محصول تخصصی و مورد نیاز کشورها را تولید کنیم حتی تحریم ها نیز نمی تواند مانع صادرات و در جریان بودن چرخه اقتصادی آنها شود.

,

همچنین باید توجه داشت عملیات مبارزه با کرونا قبل از هر چیز تبدیل به یک گفتمان عمومی شد. مردم هم خود در میدان حاضر بودند و هم نتایج را پیگیری می کردند و زمانیکه این موضوع برای همگان مهم شد خروجی‌های آن نیز اهمیت یافت. پس تولید باید برای جامعه تبدیل به یک گفتمان شود تا هم در سطح مسئولیتی و هم در سطح عموم جامعه دستاوردهای مورد نظر را شاهد باشیم.

,

بدون شک توکل و امید به خدا خود در این مسیر پر فراز و نشیب راه گشا خواهد بود و دیده شد که در ایام مبارزه با کرونا این دست توسل ها چگونه کمک کرد تا کشور از شرایط سخت پیش بینی شده نجات یابد و از بسیاری از مشکلاتی که حتی مدعیان قدرت مادی با آن رو به رو شدند، در امان بماند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه