اخبار داغ

داناگزارش می دهد؛

اولویت با کدام ایده است احداث آسمان خراش یا صادرات گاز

اولویت با کدام ایده است احداث آسمان خراش یا صادرات گاز
درحالی وزیر نفت در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرده است ایده احداث آسمان خراش شرکت ملی گاز مربوط به دولت دهم است که دولت دهم ایده صادرات گاز به سوریه و لبنان را نیز داشت اما متاسفانه هنوز بعد از گذشت سالها مسکوت مانده است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها خبر احداث آسمان خراش شرکت ملی گاز ایران در رسانه های مختلف در حالی بازتاب های گوناگون داشته است که وزیر نفت در یک مصاحبه خبری رسما اعلام کرده ساخت این آسمان خراش ایده ای بود که در دولت دهم مطرح شد و در حال حاضر دولت پولی برای ساخت آسمان خراش ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این مسئله موجب شد تا نوک پیکان اتهام زنی دوباره به سمت دولت دهم نشانه رود. هرچند که باید در پاسخ به بیژن زنگنه گفت دولت دهم ایده های خوبی برای اجرا داشت تا درآمد های کشور افزایش یابد چرا این ایده ها اجرا نشد و به سراغ اجرایی کردن ایده ای رفتید که هیچ منفعتی برای اقتصاد کشور ندارد که یکی از از این ایده ها موضوع صادرات گاز ایران با خط لوله به عراق، سوریه و لبنان موسوم به خط لوله اتحاد اسلامی است.

,

هرچند که جناب وزیر نفت اخیرا در گفتوگوی خود اعلام کرده اند طرحی برای صادرات گاز ایران از عراق به سوریه وجود نداشته و فقط در حد یک ایده است.

,

این گزارش حاکی است وزیران نفت ایران، عراق و سوریه، سوم مرداد سال 1390  تفاهمنامه انتقال گاز ایران به اروپا از مسیر عراق، سوریه و لبنان و از آنجا به اروپا را امضا کردند و افقنامه اصولی سه جانبه این طرح در بیستم اسفند ماه 1391 به تایید نهایی وزرای نفت ایران و عراق رسید که البته برای تایید از سوی مقام های سوریه ارسال شد.

,
تامین مالی احداث خط لوله انتقال گاز ایران برای صادرات گاز به اروپا از مسیر عراق، سوریه و لبنان، به شیوه بی.او.او اعلام شد و سه کشور پیش بینی کرده بودند بهره برداری از این خط لوله، سال های ٢٠١٣ تا ٢٠١٤ آغاز شود.
,

بر این اساس، یک خط لوله انتقال گاز 56 اینچ به طول 4 هزار و 900 کیلومتر، گازایران را از طریق عراق، سوریه و دریای مدیترانه به یونان و ایتالیا و بقیه اروپا انتقال می داد. 

,

اما تغییر دولت در ایران و موضوع برجام و تغییر اولویت های وزارت نفت این طرح یا بهتر است بگوییم ایده از دستور کار خارج شد و دیگر در دستور کار بازنگشت.

,

به گزارش خبرنگار راه دانا پروژه اصلی این طرح شامل 1500 کیلومتر خط لوله انتقال گاز با ظرفیت 110 میلیون متر مکعب در روز و سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری  بود که گاز را از مبدا عسلویه و  عبور از خاک عراق به دمشق و سپس به بیروت منتقل می کرد اما از این طرح فقط صادرات گاز به عراق اجرایی شد و دیگر خبری از ادامه انتقال گاز به سوریه و لبنان نبود هرچند که باید گفت مسئله داعش و ناامنی های سوریه و عراق در این مسئله بی تقصیر نیست اما اکنون که شرایط منطقه مساعد شده است به نظر می رسد فرصت مانسب است که دوباره این ایده مطرح شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه