اخبار داغ

یک پژوهشگر مسائل خانواده مطرح کرد؛

تاثیر منفی خرده فرهنگ‌ها بر غنای فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی

تاثیر منفی خرده فرهنگ‌ها بر غنای فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی
طاهره معماری گفت: خرده فرهنگ ها بر فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی تاثیر گذاشته است و با وجود غنای فرهنگ ایرانی اسلامی جامعه اما شاهد این هستیم که سبک زندگی جامعه ایرانی از این فرهنگ اصیل فاصله گرفته است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، طاهره معماری استاد حوزه علمیه خواهران کرمان و پژوهشگر مسائل خانواده در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص سبک زندگی ایرانی اسلامی گفت: تاکید مقام معظم رهبری و فرامین در خصوص اصلاح سبک زندگی ایرانی اسلامی دلیلی شده است تا کارشناسان و پژوهشگران به این موضوع ورود پیدا کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی با بیان این که هر انسانی دارای سبک زندگی خاص خود است، افزود: تجربه و همچنین عدم هم خوانی رفتار افراد با آنچه که علم می گوید سبب شده است تا خیلی از دانش ها به ما انسان ها تذکر دهد که رفتارمان غلط است از این رو باید به فکر تغییر سبک زندگی مان باشیم چرا که شاهد نتیجه غلط از رفتار فعلی خود در طول زندگی هستیم.

,

این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: گاهی اوقات آداب و رسوم باید تغییر می کرد و گاهی باید آداب و رسوم گذشته باقی می ماند، همچنین یکسری آداب و رسوم از گذشته در سبک زندگی انسان ها وجود داشت اما متاسفانه با مرور  زمان مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفت و حذف شدند در حالیکه بسیار خوب و لازم بودند و یا این که برخی آداب و رسوم در سنت های ما بود اما نتایج خوبی نداشت از این رو دانش انسان ها بیان می کند اگر در جایی از سبک زندگی حتی در آداب و رسوم، انسان متضرر شود و شاهد نتایج بدی باشد،  باید آن را تغییر دهد.

,

معماری توضیح داد: سبک زندگی نمی تواند موضوعی ثابت باشد به این معنی که باید در شرایط خاص روش خاصی در زندگی در نظر گرفت، داشتن یک سبک زندگی ثابت مثل این می ماند که بگوییم از ابتدای زندگی سبکی برای زندگی داشتم این سبک را از دوران مجردی تا تاهل می خوام به کار بگیرم و همان روش ها، آداب و سبک را ادامه دهم.

,

وی ادامه داد: همانگونه که بعد از ازدواج نمی توان سبک زندگی گذشته را ادامه داد چرا که جوابگو نخواهد بود و حتما باید تغییر کند از این رو افراد در طول زمان زندگی خود لازم است که سبک زندگی شان را در شرایط خاص تغییر دهند، حال آن که فرهنگ ها نیز بر سبک زندگی انسان تاثیرگذار هستند.

,

استاد حوزه علمیه خواهران کرمان عنوان کرد: به لحاظ باور و عقیده بخواهیم به ترکیب سبک جامعه ایرانی نگاه کنیم، می بینیم که سبک زندگی جامعه ایرانی یک ترکیب اسلامی ایرانی است از این رو باید متاثر از این دو فرهنگ سبک زندگی خود را بیان و تنظیم کرد.

,

این پژوهشگر مسائل خانواده با بیان این که خرده فرهنگ ها بر فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی تاثیر گذاشته است، توضیح داد: با وجود غنای فرهنگی ایرانی اسلامی جامعه و بالا بودن ارزش های فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی اما شاهد این هستیم که سبک زندگی جامعه مان از فرهنگ اصیل مان فاصله گرفته است و سبک زندگی جامعه نه کاملا ایرانی است، نه اسلامی و نه حتی غربی است به عبارتی از هر جایی بخشی برداشت شده و هم اکنون سبک زندگی از چندین فرهنگ مختلف اجرا می شود.

,

معماری تشریح کرد: با نگاه به معماری و چیدمان خانه های ایرانی باید متوجه شویم  که این نوع از خانه ها به کدام سبک از زندگی نزدیک است؛ غربی ، ایرانی و یا اسلامی است اما با یک نگاه ساده دریافت خواهیم کرد که نه معماری خانه ها و نه سبک چیدمان داخلی آن ها در سبک زندگی ایرانی اسلامی رعایت نشده است.

,

استاد حوزه علمیه خواهران کرمان بیان کرد: آشپزخانه های اپن، معماری بیرونی خانه ها، چیدمان داخل خانه، وجود پشتی، نوع مبل های موجود و پرده نشان می دهد که این خانه متعلق به کدام سبک از زندگی است از این رو آنچه که شاهد هستیم حاکمیت فرهنگ های متعدد بر خانه ها و زندگی ایرانی است.

,

وی اظهار کرد: علاوه برظاهر زندگی جامعه ایرانی باطن زندگی آن ها نیز متاثر از سایر فرهنگ ها است، برای مثال یک کتاب غربی را مطالعه می کنیم تا تربیت فرزند ایرانی مسلمان خود را تربیت کنم و طبعا نتیجه مثبتی دریافت نخواهیم چرا که فرزند وقتی با سبک غرب بزرگ می شود بدون توجه به آن چه که در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است دراولین قدم، نگاهش به امکانات بیرون از کشور است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه