اخبار داغ

راه اندازی کارخانه « چمن گل » کُردستان بعد از 20 سال تعطیلی

راه اندازی کارخانه « چمن گل » کُردستان بعد از 20 سال تعطیلی
تعطیلی کارخانه ها تنها محدود به واحدهای صنعتی نبوده بلکه واحدهای تولید مواد غذایی نیز این روزها از گردونه مشکلات اقتصادی به دور نمانده اند به گونه ای که دست و پنجه نرم کردن بسیاری از این واحدها با بی پولی ، کارگران آنان را بیکار کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، در چند سال اخیر به علت رکود اقتصادی برخی کارخانجات تعطیل شده و تعطیلی کارخانجات تعدیل نیروی کارگری را به دنبال داشته است که امنیت شغلی کارگران در معرض تهدید قرار گرفت و تعداد زیادی از آنها بیکار شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

 زنگ بحران اقتصادی با تعطیلی واحدهای تولیدی و فروش کارخانه ها به صدا درآمده و همزمان با اوج گیری مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری سیل تعطیلی کارخانه ها و فروش واحدهای تولیدی به راه افتاده که پیامدها و تبعات آن بیش از بیکاری صرف است.

,

 یکی از اصلی ترین راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی، توجه به تولید داخل و تقویت کارنجات و تولید کنندگان داخل کشور است که این امر می تواند مجموعه داخلی را از کالاهای وارداتی بی نیاز ساخته و در نتیجه، یک اقتصاد درون زا را شامل شود.

,

 با وجود حرف و شعارهای بسیار برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور سیر صعودی تعطیلی کارخانه ها و کوچک تر شدن سفره کارگران ملموس است از این رو باید سیاستی زودبازده برای بهبود این وضعیت در دستور کار قرار بگیرد.

,

 متاسفانه کارگران با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو بوده و حقوق آنها مکفی و کافی نبوده و نیازهای روزمره آنها را رفع نمی کند.

,

 با توجه به اینکه دستمزد در نظر گرفته برای کارگران ناچیز بوده و متناسب با نرخ تورم نیست، بسیاری از کارگران مستاجر بوده و توان پرداخت اجاره در شرایط فعلی را ندارند.

,

 در سال های اخیر بیش از نیمی از کارخانه ها تعطیل یا به صورت نیمه تعطیل و با حداقل ظرفیت تولید به حیات خود ادامه می دهند

,

  تحریم ها و عدم حمایت از تولید ملی و همچنین عدم پرداخت یارانه تولید که پس از اجرایی شدن فاز اول هدفمندی یارانه ها به وقوع پیوست مشکلات واحد های تولیدی و صنعتی کشور را تا تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از آنان پیش برد.  

,

 تعطیلی کارخانه ها تنها محدود به واحدهای صنعتی نبوده بلکه واحدهای تولید مواد غذایی ولوازم بهداشتی نیز این روزها از گردونه مشکلات اقتصادی به دور نمانده اند به گونه ای که دست و پنجه نرم کردن بسیاری از این واحدها با بی پولی کارگران آنان را بیکار کرده است

,

 در این راستا با توجه به مشکلات مالی واقتصادی اکثر کارخانجات شهرک صنعتی دهگلان یا تعطیلی هستند و یا با ظرفیت 10 الی 15 درصد در حال فعالیت هستند هر چند ورشکستگی و تعطیلی کارخانجات بیانگر کم توجهی به تولید در کشور است.

,

  کارخانه چمن گل تولید مواد غذایی که در 3 خط تولید رب، خیار شور و مربا فعالیت داشته به دلیلی مشکلات مالی از سال 81 تاکنون تعطیل و کارگران نیز از کار بیکار شده اند این کارخانه قبل از تعطیلی روزانه قادر به تولید 250 تن رب گوجه فرنگی با 170 تن رب خالص وصادر به خارج از کشور بوده است.

,

 حسامی مدیر کارخانه در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: با توجه به بحث مالی و بازپرداخت بهره بانکی با 19 درصد و فشار مالی دیگر انگیزه کار و تولید از ما سلب شد ومجبور به تعطیلی کارخانه شدیم.

,

 وی افزود: با توجه به اینکه بعد از 20 سال ما از لحاط مالی مشکل نداریم وبا توجه به شعارجهش تولید درصدد احیای کارخانه و راه اندازی آن برای تولید هستیم

,

 حسامی با بیان اینکه ما غیر از راه اندازی کارخانه در فکر توسعه آن هستیم گفت: در بحث تولید اگر از تولید کننده حمایت نشود ادامه امکان تولید برای تولیدی کننده وجود ندارد و آلان ما برای راه اندازی نیاز به آب، برق، گاز وهزینه راه اندازی داریم که منجر به هزینه بسیار بالا می شود و پرداخت هزینه با درآمد تولید جوابگو نیست.

,

  فرزادا شمس سرپرست فرمانداری دهگلان با اشاره به دغدغه تولید کنندگان شهرستان گفت: برای تولید و ایجاد اشتغال افراد بیکار، باید واحد های تولیدی غیر فعال سریع فعال شوند و شهرستان هم در این راستا حامی تولید کنندگان خواهد بود.

,

 حسامی گفت: در این کارخانه در صورت راه اندازی برای 60 نفر به صورت مستقیم و بیش از 300 نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد.

,

 وی با بیان اینکه باید برای راه اندازی وتست آن به گاز نیاز داریم خواستار رفع این مشکل شد که فرماندار دهگلان از رئیس شرکت گاز شهرستان خواست در سریعترین زمان ممکن این مشکل برطرف شود

,

  غلامی رئیس منابع آب شهرستان نیز با اشاره به درخواست احیای مجدد چاه آب کارخانه گفت: باتوجه به اینکه چاه متروکه شده و امکان احیای چاه وجود ندارد باید از صنعت و معدن درخواست مجوز شود که با تخصیص اخذ مجوز اقدام به احیای چاه آب شود و با توجه به اینکه این کارخانه در راستای اشتغال و تولید فعالیت دارد آب مورد نیاز آن حتما تامین خواهد شد.

,

 فرماندار دهگلان هم ضمن تشکر و قدردانی از مدیر کارخانه در بازپرداخت بدیهی تسهیلات  بانکی گفت: این کارخانه می تواند روی پای خود بایستد و هر آنچه که در توان شهرستان باشد در راستای رفع مشکلات تلاش خواهد شد.

,

شمس اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که با همه ظرفیتمان در جهت رونق تولید تلاش کنیم، به هیچ عنوان اجازه داده نخواهد شد کارخانه تعطیل شود.

,

متاسفانه وضعیت تولید در کشور هنوز در شرایط نامساعدی قرار دارد و با وجود بهبود شاخص های اقتصادی همچنان اخباری از تعطیلی کارخانه های بزرگ و کوچک صنعتی و تولیدی به گوش می رسد که این ناقوس بیکاری را می نوازد.

,

 بحران تولید، بیکاری، تعطیلی کارخانه ها و سخت شدن شرایط معیشتی این روزها تاب و تحمل مردم را کاهش داده است در حالی که مردم هر روز در انتظار اتفاق نو و تازه ای هستند که زندگی آن ها را تحت شعاع قرار دهد اما هر روز شرایط زندگی سخت تر شده و مشکلات بسیاری را پیش روی آنان می گذارد.

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه