اخبار داغ

وقتی بازی سیاست موج بیکاری را در جنوب کشور طوفانی‌تر می‌کند؛

پروژه‌هایی که کلید می‌خورد اما افتتاح نمی‌شود/ گَرد فراموشی بر بزرگترین طرح صنعتی شرق هرمزگان

پروژه‌هایی که کلید می‌خورد اما افتتاح نمی‌شود/ گَرد فراموشی بر بزرگترین طرح صنعتی شرق هرمزگان
تراژدی غم انگیز پروژه های راکد در شرق هرمزگان قصه ای بی پایان به شمار می رود کهکارخانه فولاد آنامیس بندزرک؛ مصوبه غم انگیز دولت نهم در شرق هرمزگان بوده که تنها کلنگ آن زده شده و خبری از ساخت و راه اندازی آن نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ در دومین دور سفر هیات دولت نهم به هرمزگان که با آخرین روزهای دولت وقت مصادف بود، شرق هرمزگان برای نخستین بار رنگ مصوبات صنعتی را به خود دید و کارخانه فولاد نورد آنامیس به اضافه کارخانه پودر آلومینا با هدف ایجاد توازن در توسعه هرمزگان در شهرستان میناب با توجه به ظرفیت های موجود تصویب شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

این مصوبات که در حقیقت به عنوان کلید نجات منطقه از رکود و بیکاری محسوب می‌شد در صورت عملیاتی شدن می توانست فراهم آور فرصت‌های متعدد اشتغال پایدار و پایان بخش مشاغل کاذب بی شمار در شهرستان میناب و شهرستان های شرق هرمزگان باشد.

,

البته در همان روزهای نخست بخش اعظمی از کار که حضور سرمایه‌گذار و واگذاری زمین مورد نیاز جهت احداث کارخانه بود با تلاش مدیران وقت تعیین شد اما سختی راه بخش دوم و البته مهم کار بود که با انتقال خط لوله گاز از بندرعباس به میناب و همچنین ایجاد ریل‌آهن برای تسهیل در حمل و نقل مواد اولیه و جابجایی تولیدات این صنعت مورد نیار بود.

,

مشکلات ذکر شده پروژه مذکور را سال به سال و دولت به دولت دست به دست گرداند تا نهایتا در آذرماه سال ۹۳ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت فعلی که برای بازدید از شهرک صنعتی مشترک ایران و چین در جاسک سفر می‌کرد کلنگ خورد تا بار دیگر پرونده این صنعت نجات بخش برای مردم شرق هرمزگان به گردش درآید.

,

فولاد نورد آنامیس به عنوان یکی از ۲ مصوبه صنعتی شرق هرمزگان (میناب) در چند سال اخیر بارها مورد بحث و اظهار نظر قرار گرفت اما  سرنوشت کارخانه پودر آلومینا همچنان در پرده ابهام قرار دارد و اطلاع‌رسانی دقیقی از این مصوبه قدیمی در بین رسانه ها صورت نپذیرفته و حتی رجال سیاسی هم نامی از این صنعت و پیگیری عملیاتی کردن آن نمی برند.

,

قرارداد این مجتمع عظیم که با آغاز فعالیت می تواند به صورت مستقیم بیش از هزارو ۵۰ نفر را شاغل کند و موجب تحولی عظیم در شرق هرمزگان شود،  در هفته‌های اخیر با حضور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت هرمزگان و نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی در تهران با مجموعه شرکت های .SMS و KOCH H&K از کشور آلمان منعقد شد.

,

, ,

بهره مردم شرق هرمزگان به خصوص شهرستان میناب از مشاغل صنعتی حدودا صفر است

, بهره مردم شرق هرمزگان به خصوص شهرستان میناب از مشاغل صنعتی حدودا صفر است,

حسین رئیسی فرماندار اسبق شهرستان میناب که تصویب کارخانه فولاد آنامیس و پودر آلومینا در زمان مدیریت وی رقم خورد اظهار داشت: این مصوبات قبل ازآنکه ملعبه سیاسیون قرار بگیرد یک مطالبه جدی برای مردم منطقه به حساب می‌آید.

,

وی در ادامه بیان داشت: اجرایی شدن این مصوبات نیازمند نگاه ویژه به منطقه است و باید به گونه‌ای حرکت توسعه زیرساخت‌ها و عملیات اجرایی این پروژه عظیم در موازات یکدیگر حرکت کند تا در یک افق روشن مهار بیکاری را در شرق هرمزگان شاهد باشیم.

,

رئیسی تصریح کرد: هرچه از غرب استان به سمت شرق حرکت می‌کنیم نرخ بیکاری نیز افزایش می‌یابد به گونه‌ای که بهره مردم شرق هرمزگان به خصوص شهرستان میناب از مشاغل صنعتی حدودا صفر است.

,

فرماندار اسبق میناب با تاکید بر این موضوع که مطرح کردن این پروژه در این زمان بوی سیاسی می‌دهد افزود: از زمان کلنگ خوردن پروژه تا کنون تنها اظهار نظرهای شفاهی مطرح شده که با این تفاسیر به زمان وعده داده شده خوشبین نیستیم.

,

وی ادامه داد: البته نباید زمان را از دست داد و لازم است در یک بازده زمانی معقول بدون فرصت سوزی، حتی اگر با انگیزه سیاسی در این پروژه تحرکی شکل بگیرد  و سبب از بین رفتن بیکاری شود در منطقه شود حرکت قابل تحسین است.

,

رئیسی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مسائل مورد بحث در خصوص آلایندگی صنایع غرب بندرعباس و بندها و قوانین حمایتی این صنایع برای نیروهای بومی منطقه تاکید کرد: از امروز باید برای تامین نیرو انسانی متخصص مورد نیاز در این پروژه عظیم برنامه‌ریزی داشت، چراکه استفاده از نیروهای بومی منطقه هم کاهش نرخ بیکاری را درپی خواهد داشت و هم اینکه نهایتا به رفع و رجوع معضلات و مشکلات اجتماعی و ضد امنیتی خواهد انجامید.

,

بنابر این گزارش علیرغم گذشت شش سال از کلنگ زنی کارخانه فولاد بندزرک در عم دولت نهم و نامنویسی هزاران نفری افراد به بهانه رونق اشتغال در شهرستان میناب در دوره مجلس دهم باز هم این پروژه یکی از معدود کلنگ زنی های نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس نهم بوده که همچنان راکد و بلاتکلیف مانده است.

,

اگر مسئولان وعده می دهند باید به وعده های خود عمل کنند، بسیار پروژه هایی در میناب وجود دارد که کلنگ زده شده اما بلاتکلیف رها شده و اگر مسئولان تلاش کنند شاهد ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار و تحقق جهش تولید در شرق هرمزگان با راه اندازی و احیاء این قبیل پروژه های راکد در شهرستان میناب خواهیم شد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه