اخبار داغ

زهیر اصفهانی در گفت و گو با دانا؛

شبکه های برون مرزی باید آرامش حاکم بر ایران را به تصویر کشند

شبکه های برون مرزی باید آرامش حاکم بر ایران را به تصویر کشند
یک کارشناس رسانه عنوان کرد: شبکه های برون مرزی ایران باید دوربین های خود را در محیط های عمومی کشورمان ببرند و این آرامش حاکم بر بازار را به تصویر بکشند و وضعیت آرامش روانی جامعه ما را با آنچه در غرب جریان دارد، مقایسه کنند.
[

زهیر اصفهانی فعال رسانه و کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با توجه به اینکه شبکه های غربی در ادامه فعالیت های فتنه جویانه خود قصد دارند ایران را کشور قحطی زده و دچار بحران اقتصادی شدید معرفی کنند، درباره راهکارهای مقابله ای رسانه های برون مرزی در برایر این اقدمات، گفت: بهترین کار آگاه کردن دنیا است، این که ما بیاییم وضعیت داخل خودمان را خیلی راحت به صورت مقایسه ای با کشورهای غربی به صورت مداوم بیان و اطلاع رسانی کنیم، اینکه ما بتوانیم لحظه به لحظه یا ساعت به ساعت اخباری بدهیم که از آن به عنوان اخبار کپسولی نام می برم؛ یعنی اخبار را به صورت متناوب و مداوم در شبکه های خودمان به اطلاع مردم دنیا برسانیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی گفت: شبکه های برون مرزی کشورمان باید دوربین های خود را به محیط های عمومی ایران ببرند و این آرامش حاکم بر بازار را به تصویر بکشند و وضعیت آرامش روانی جامعه ما را مقایسه کنند با آنچه در غرب جریان دارد، این نکته خیلی مهم است شاید ما جزو کشورهای پر تلفات در زمینه کرونا باشیم اما در کناش می توانیم فداکاری های کادر درمان را به تصویر بکشیم. سیستم توزیع مواد غذایی را که به خوبی عمل کرده است نیز می توان به تصویر کشید.

,

اصفهانی درباره طرح ریزی اقدامات مقابله ای شبکه های برون مرزی در مقابل شبکه های معاند، گفت: در درجه اول جلب بصری مخاطب مهم است. شبکه های برون مرزی ما باید شبکه های شاد و سرگرم کننده برای مخاطب باشند. پرس تی وی باید از رنگ های گرم تری استفاده کند، ما باید سعی کنیم در این شبکه ها از مسائل بصری بسیار خوب استفاده کنیم، ولی از همه مهم تر ابزار کار و نیروی انسانی با سواد بسیار مهم است. شبکه پرس تی وی، هیسپان تی وی و العالم از نظر کادر رسانه ای قوی هستند، اما بخش های خبری و گزارشی باید بیشتر شود، باید سعی کنند از ابزار روز استفاده کنند و ایجاد تنوع گرافیکی و عناصر بصری هر چند وقت یک بار نسبت به دکورها، لوکیشن های تصویری - خبری و نوع خبررسانی بسیار مهم است.

,

وی در همین باره افزود: ایرادی ندارد ما بتوانیم از موفقیت های بعضی رسانه های دیگر استفاده کنیم، یا از همه مهم تر شبکه های ما باید در خصوص خبرنگارهای اعزامی اهتمام بیشتری داشته باشند. باید از پتانسیل های آن ها بهتر استفاده کنند، به روز بودن و لحظه ای بودن اخبار در جلب اعتماد مخاطب بسیار با اهمیت است. گاهی اوقات بعضی خبرها دیر به اطلاع مردم می رسد الان دنیا دنیای لحظه ها است. از همان نکاتی که شبکه های معاند دارند بر علیه ما استفاده می کنند ما هم می توانیم بر علیه خودشان استفاده کنیم. یک نکته بسیار مهم این است که ما از حالت پدافندی و دفاعی خارج شویم؛چرا ما حتما باید بایستیم و جواب این سوالات ما که تهدیدات آن ها بر علیه ما به وجود می آید جواب دهیم؟ بعضی مواقع هم خوب می توانیم وارد عمل شویم ما  هم می توانیم حالت آفندی داشته باشیم در نقاط ضعف و منفی آن ها یا  در نقاط مثبت خودمان بمباران تبلیغات راه بیاندازیم، این ها مسائل مختلفی است که باید به آن پرداخته شود.

,

این کارشناس رسانه درباره فاکتورهایی که شبکه های برون مرزی صداوسیما همچون العالم، سحر، الکوثر و ... برای حضور در عرصه بین الملل باید رعایت کنند، گفت: مهم ترین فاکتور به روز بودن است، استفاده از افراد نخبه و اهل این کار در رسانه است. ما در صدا و سیما مرکز تحقیقات داریم  و می توانیم نظر سنجی کنیم، به خصوص در کشورهای مختلف این خیلی مهم است، در جوامع هدف که بیشتر کشور های اروپایی است در بعضی از کشور های جنوب شرق آسیا و آن منطقه باید شبکه های برون مرزی نظرسنجی  کنند و خواسته های مخاطب را برآورد کنند. بهتر بگویم ذائقه های مخاطب هر کشور متفاوت است، هر کدام از کشورها با توجه به آداب و اخلاق و روحیاتی که دارند یک رگ خواب جداگانه ای دارند. می توان بسیار خوب از این مسائل استفاده کرد تا بتوانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

,

وی در پایان گفت: بنده بیشتر از آنکه از کمیت اطلاع داشته باشم، در زمینه شبکه های خبری به کیفیت معتقدم، اگر بخواهیم این شبکه ها در آینده بتوانند مخاطب بیشتری را جذب کنند با توجه به اینکه ما نابرابری و تبعیض رسانه ای بسیار شدیدی در دنیا نسبت به رسانه های داخلی و خارجی داریم، به خصوص در برخورد با رسانه های وابسته به استعمار باید بسیار قوی و حساب شده تر عمل کنیم. باید به تقویت و آموزش نیروهای خبره در این شبکه بپردازیم ولی اگر بتوانیم نحوه خبررسانی مان را در شبکه های خبری مقداری جذاب تر کنیم، موفق خواهیم شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه