اخبار داغ

دام واسطه برای بادام سامان؛

لزوم برندسازی برای قطب تولیدات بادام کشور

لزوم برندسازی برای قطب تولیدات بادام کشور
سامان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید بادام کشور که در سال‌های گذشته توانسته است رتبه نخست تولید بادام آبی کشور را به خود اختصاص دهد، این روزها به‌علت عدم معرفی درست این محصول و وجود برخی از واسطه‌ها آن‌گونه که باید جایگاه خود را در بازارهای جهانی پیدا نکرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ سامان یکی از شهرهای شهرستان‌ سامان است که در فاصله 22 کیلومتری شمال شرقی شهرکرد قرار دارد، این شهر به سبب قرارگیری در حاشیه زاینده‌رود، بستر مناسبی برای کشاورزی و باغداری بوده که وضعیت خاص جغرافیایی آن زمینه تولید محصولاتی چون بادام و گردو را فراهم ساخته است و بادام این شهرستان نه‌تنها در کشور که در دنیا شهرت و طرفداران بسیاری دارد.
 
توسعه باغات در سامان در سال‌های گذشته وضعیت اقتصادی مردم این شهرستان را بهبود بخشیده است اما نبود آب و خشکسالی‌های پی در پی میزان محصول این تولیدکنندگان را کاهش داده است.
 
بادام شهرستان سامان در ارقام مامایی، ربیع، سفید و انواع بادام سنگی تولید می‌شود که مغز درجه یک بادام مامایی سامان به‌عنوان گران‌ترین ارقام آجیلی کشور است و استقبال خوبی از انواع بادام تولیدی در سامان از سوی خریداران داخلی و خارجی می‌شود.
 
متاسفانه بادام تولیدی در این شهرستان به‌صورت فله‌ای فروخته شده و برند خاصی برای آن وجود ندارد.

نگرانی از بروز سرمازدگی و تامین بازار برای فروش، مشکل عمده برای باغ‌داران است

مرادی یکی از باغ‌داران سامانی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: باغ‌داری شغل آبا و اجدادی ما است و چون پدرانمان در این شغل کار می‌کردند ما هم به این سمت آمدیم.

وی با بیان اینکه در باغم گردو و بادام کشت می‌کنم افزود: باغ‌داران با مشکلات بسیاری مواجهه هستند اما مهم‌ترین آن‌ها سرمازدگی محصولات و بازاریابی سازمان‌یافته است.

این باغ‌دار ادامه داد: در سال‌های اخیر محصولاتمان را برای صادرات به هند به فروش می‌رسانیم و فروشمان کمی بهتر و به‌صورت عمده‌ای شده است، اما هنوز هم برخی مجبور به خرده‌فورشی هستند که هم سختی بسیاری دارد و هم باعث ضرر به باغ‌داران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته که آبیاری باغ‌ها به‌صورت سنتی بود میزان تولید محصولمان پایین بود اما با اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای مشکلات آبیاری غرقابی و سختی‌های آن برطرف شده است و میزان تولید محصول هم بالا رفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
, نگرانی از بروز سرمازدگی و تامین بازار برای فروش، مشکل عمده برای باغ‌داران است, نگرانی از بروز سرمازدگی و تامین بازار برای فروش، مشکل عمده برای باغ‌داران است,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,



 

,
, ,
,

نبود بازار هدفی غیر از هندوستان نقصی بزرگ است 

, نبود بازار هدفی غیر از هندوستان نقصی بزرگ است ,


ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: درحال‌حاضر و براساس آمار سال 97 حدود 14 هزار و 800 هکتار سطح زیر کشت بادام در این استان است.
 
وی با اشاره به اینکه 10 هزار هکتار از اراضی تحت کشت بادام این استان متعلق به شهرستان سامان می‌باشد افزود: این بدان معناست که بیشترین سطح باغات بادام مربوط به این شهرستان است.
 
شیرانی رقم‌های مامایی، ربیع، سفید و سنگی را از مهم‌ترین ارقام بادام کشت شده در سامان عنوان و یادآورشد: میزان تولید بادام در سال 97 حدود 23 هزار و 500 تا 24 هزار تن بود اما سال گذشته میزان تولید به زیر 15 هزار تن رسید.
 
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری علت کاهش محصول در سال 98 را سرمازدگی عنوان و اضافه کرد: این استان یک دهه است که رتبه اول کشوری را در بحث تولید بادام آبی به خود اختصاص داده، این درحالی است که برخی از ارقام بادام، برند این استان می‌باشد.
 
وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات بادام به کشور هندوستان است ادامه داد: صادرات به کشورهای دیگر هم وجود دارد اما بسیار محدود بوده که نبود بازار هدفی غیر از هندوستان خود یک نقص در این زمینه است.
 
شیرانی بیان داشت: اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با شرکت شهرک‌ بادام کلید خورد و باتوجه به اینکه کارگاه‌های این شرکت در خارج از استان است محصول بادام بعد از تجمیع ارسال و بحث فرآوری و بسته‌بندی انجام شده و کار صادرات صورت می‌گیرد.

,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,



 

,
, ,
,

وی با بیان اینکه صادرکننده واقعی در این استان وجود ندارد خاطرنشان کرد: بیشتر افرادی که اقدام به خرید محصول باغ‌داران می‌کنند واسطه هستند و صادرکننده اصلی خود قیمت را تعیین می‌کند، اما جهاد کشاورزی برای حل این مشکل رایزنی‌هایی با اداره تعاون صورت داده است تا درصورت امکان تشکل‌ها ورود کنند و مشکل را تا حدودی حل نمایند.
 
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری سرمازدگی را یکی از مهم‌‎ترین مشکلات در بحث تولید بادام عنوان و تاکید کرد: برای مقابله با این مشکل به رقم‌های مقاوم به سرمازدگی روی آوردیم اما مشکلی که وجود دارد بحث بازار خرید و فروش این ارقام است.
 
وی سامانه‌های آبیاری اکثر باغات در شهرستان سامان را تحت فشار عنوان و بیان داشت: برای مدرن کردن سیستم آبیاری باغاتی که از طریق سنتی آبیاری می‌شود نیز از سوی مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی پیگیری درحال انجام و یارانه‌هایی برای اجرای شبکه و بهره‌وری از منابع آب درحال پرداخت است.
 
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در سال 97 خشکسالی شدیدی داشتیم و باغ‌داران مجبور شدند درخت‌ها را به‌منظور زنده ماندن هرس کنند، اما در دو سال گذشته با وجود بارش‌های خوب و با توجه به اینکه درخت بادام مقاوم به کم‌آبی است، وضعیت از این لحاظ مطلوب بوده، همچنین باغ‌داران در بحث اصلاح و احیای باغ‌ها اقدام به استفاده از مالچ و کودهای دامی که در حفظ رطوبت دخیل است نموده و این موضوع در کمیت و کیفیت محصول موثر بوده است.
 
برندسازی بادام اولویت برنامه‌ریزی جهت صادرات بین‌المللی قرار گیرد

ذبیح‌الله غریب رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: برندسازی محصولات کشاورزی استان به‌ویژه بادام باید در اولویت برنامه‌ریزی جهت صادرات بین‌المللی قرار گیرد.

وی ادامه داد: لازم است با برندسازی محصول بادام و شناخت بازارهای هدف داخلی و خارجی از مزیت‌های تولید این محصول در زمینه‌های مختلف جهت صادرات و ارزآوری سود برد.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
, برندسازی بادام اولویت برنامه‌ریزی جهت صادرات بین‌المللی قرار گیرد, برندسازی بادام اولویت برنامه‌ریزی جهت صادرات بین‌المللی قرار گیرد,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,

, ,


رئیس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با تولید ۲۰ درصد تولید بادام ایران، رتبه اول تولید این محصول را دارد و سالانه بیش از ۲۴ هزار تن انواع مختلف بادام، در چهارمحال و بختیاری، قطب بادام کشور، تولید که بخش عمده‌ای از رقم "مامایی"، به کشور هند صادر می‌شود.

غریب اضافه کرد: بیشترین باغات بادام چهارمحال و بختیاری، در شهرستان سامان وجود دارد و این شهرستان مهم‌ترین شهرستان تولیدکننده بادام کشور به شمار می‌رود.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ بازاریابی و معرفی محصول از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اقدامات  جهت فروش محصولات باغی است و می‌تواند تاثیر بسزایی در رونق کسب و کار در این زمینه داشته باشد، همچنین حذف واسطه‌ها نیز باید در این زمینه صورت بگیرد تا باغ‌داران بتوانند محصول خود را به قیمت حقیقی به فروش برسانند بنابراین برای استانی که سهم بسیاری در تولید بادام کشوری دارد و در بازارهای جهانی نیز می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد، نیاز است این مشکلات رفع و مرتفع گردد.
 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه