اخبار داغ

پس از گذشت 10 سال مطرح شد؛

تجمیع املاک بافت‌های فرسوده تربت حیدریه توسط شهرداری

تجمیع املاک بافت‌های فرسوده تربت حیدریه توسط شهرداری
پس از گذشت 10 سال از تخریب بافت فرسوده شهر تربت حیدریه، حالا شهردار از تجمیع املاک بافت فرسوده طی روزهای اخیر خبر داده و گفت: شرکت زعفرانیه تعیین تکلیف شده و در حال حاضر حدود 30 هزار متر اراضی بافت فرسوده در اختیار شهرداری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ یکی از فعالیت های مهم شهرداری ها بخصوص در کلان شهرها و شهرهای با جمعیت متوسط نوسازی و یا بهسازی مناطق فرسوده است، حال آنکه این مناطق در مراکز شهرها واقع شده باشد مدیریت شهری را مجاب می کند تا با ارائه یک برنامه مدون و حساب شده بافت فرسوده را نوسازی کرده و به منبع درآمدی برای شهرداری تبدیل کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

شهر 130 هزار نفری تربت حیدریه بعد از مشهد، سبزوار و نیشابور بعنوان چهارمین شهر بزرگ خراسان رضوی به لحاظ وسعت و جمعیت از این قاعده مستثنی نیست و در برخی مناطق شهری با چنین بناهای قدیمی و بافت فرسوده مواجه است و اگر مدیریتی هوشمند و حساب شده برای آن برنامه ریزی می کرد امروز شاهد تغییر مبلمان شهری در تربت حیدریه بودیم.

,

بافت فرسوده  واقع در خیابان آیت الله طالقانی یکی از مناطق قدیمی در محدوده میدان مرکزی واقع شده که طبق مصوبه شورای شهر سوم، عملیات اجرایی پروژه تخریب و نوسازی فاز نخست آن در حدود 10 هکتار با خرید و تملک اراضی در سال 1389 آغاز شد.

,

مساحت بافت فرسوده دارای طرح در فاز نخست حدود 10 هکتار است که 3 هکتار آن تاکنون توسط شهرداری، شرکت زعفرانیه و شرکت مادر تخصصی شرق تملک شده است.

,

 

,

, ,

بافت فرسوده تربت حیدریه از فرسودگی خارج می شود!

,

بعد از گذشت 10 سال از تخریب بافت فرسوده شهر تربت حیدریه، حالا محمد صادق مجتهدی، شهردار تربت حیدریه از یکپارچه سازی بافت فرسوده طی روزهای اخیر خبر داده و می افزاید: شرکت زعفرانیه و مادر تخصصی تعیین تکلیف شده و در حال حاضر حدود 30 هزار متر اراضی بافت فرسوده در اختیار شهرداری است.

,

شهردار تربت حیدریه در این خصوص اظهار داشت: دو کار بزرگ طی ماه گذشته به سرانجام رسید که می توان از آنها بعنوان دو امر زیربنایی در شهر تربت حیدریه یاد کرد، به گونه ای که در بافت فرسوده طی دو سال گذشته 5800 متر مربع از املاک و اراضی شرکت مادر تخصصی و حدود 8500 متر مربع از املاک شرکت زعفرانیه را به تملک شهرداری درآوردیم تا گامی اساسی در جهت رونق بافت فرسوده برداریم.

,

ریشه عقب ماندگی در سیاست وزارت مسکن وقت و عدم دخالت مردم بود

,

 

,

, ,

مجتهدی خاطر نشان می کند: تفاوت این قسمت از بافت فرسوده تربت حیدریه در این است که این نقطه طرح تفصیلی ویژه دارد که این نمونه طرح ها سیاست وزارت مسکن و شهرسازی وقت در دهه 80 بود.

,

وی بیان کرد: مبنای طرح این بود که با ویژگی های خاصی اصطلاحا کف تراشی شود و از صفر تا 100 آن جابجایی معابر و ساخت و سازها و نوع آن تغییر می کرده و این مهمترین و اساسی ترین ریشه های شکست طرح های این چنینی است، زیرا طرح هایی که با حذف مردم سیاست گذاری می شود معمولا مقاومت های دارد و با شکست مواجه می شود.

,

شهردار تربت حیدریه گفت: این سیاست غلط در شهر تربت حیدریه بعنوان نخستین شهر غیر مرکز استان در کشور اجرا شد و در آن طرح تفصیلی اجرا شده، به انتخاب مدیریت شهری انجام گرفته و برای استفاده از سیاست های کلان در سطح ملی بود.

,

مجتهدی می افزاید: اکنون سیاست بافت های فرسوده امروز دقیقا در مقابل سیاست های گذشته است و باز آفرینی را تعریف کرده اند و کاملا مخالف چنین طرح هایی است و می گویند باید بافت زنده موجود و فرهنگ آن را حفظ کرد و مطلوب هم همین است.

,

وی گفت: در حال حاضر نه سیاست کلان دولت وقت است که بخواهد ورود کند و نه بودجه ای کلان در شهرداری موجود است که این معضل برطرف شود و این در حالی است که در این طرح تفصیلی قرار بود مانند پروژه شرکت رعفرانیه  10 پروژه دیگر در ابعاد بزرگتر نیز اجرا شود.

,

مجتهدی بیان کرد: با ورود به شهرداری در حدود 31 ماه گذشته به دنبال حل اساسی آسیب های این بافت فرسوده بودیم چرا که نمی شد سطحی دل را به دریا زد و کار غیر حرفه ای را ادامه داد.

,

شهردار تربت حیدریه اضافه کرد: سه کار را بعنوان سیاست گذاری شروع کردیم که در وهله نخست پراکندگی تملک ها از یک طرف و تنوع مالکیت ها از طرف دیگر کار را سخت کرده بود، از این 7.2 هکتار تقریبا 60 درصد تخریب شده و آزاد است که 1.1 هکتار معابر در اختیار شهرداری است و حدود 16 هزار متر مربع تملک شهرداری و 5800 متر مربع تملک شرکت مادر تخصصی وقت که اکنون شرکت بازآفرینی شهری است و پول آن را دولت داده و 8600 متر مربع متعلق به شرکت زعفرانیه است.

,

وی افزود: شرکت زعفرانیه کارگزار شهرداری برای احیای این بافت بود که با منابع مالی خودش یک سری تملکات را انجام داده، لذا این اراضی پراکنده بود و باید این تملک ها یک کاسه و یا بنوعی یک کلیده می شد تا بتوان برای آن پروژه تعریف کنیم.

,

مجتهدی ابراز داشت: در حال حاضر 5800 متر دولت را تملک و به شهرداری منتقل شده است، این تملکات به گونه ای انجام شده که 19 واحد اداری در این پروژه واگذار نشده داشتیم و از طرفی در شهر تربت حیدریه واحد اداری جایی ندارد، این واحدها را حدود 3.3 میلیارد تومان با دولت معاوضه کردیم.

,

شهردار تربت حیدریه می افزاید: این تعاملات در شرایطی انجام گرفته که ما 3.2 میلیارد تومان اراضی دولت را در سال 97 تملک کردیم و اکنون این تملکات حدود 16 تا 20 میلیارد تومان بر آورد شده است.

,

وی بیان کرد: سیاست دوم ما باز کردن نفوذی از بازار از خیابان فردوسی جنوبی به داخل بافت فرسوده است که تا شش ماه پیش این مرکز بسته بود و طی دو سال گذشته 7 ملک تملک شد تا نفوذ بازار اصلی به داخل بافت باز شود.

,

مجتمع زعفرانیه لکه ننگ بافت فرسوده شده است

,

 

,

, ,

شهردار تربت حیدریه در خصوص تعطیلی پروژه زعفرانیه گفت: از روز نخست اعلام کردیم پروژه پول می خواهد که باید از منابع تعریف شده ای باشد و نمی توان پروزه این چنینی را با منابع شهرداری زنده نگه داشت، لذا تصمیم گرفتیم تعطیل کنیم تا تکلیف آن مشخص شود.

,

مجتهدی بیان داشت: این پروژه در سال 88 گودبرداری شد و در حالی که 300 میلیون تومان هزینه سازه نگهبان داشت، ان را به 70 میلیون تومان اجرا کردیم.

,

وی افزود: در این خصوص دو مصوبه از شورا گرفتیم که در مرحله نخست از این املاک در قبال اتمام پروؤه تهاتر کنیم و مجموع ملکی که مانده از طبقه منفی یک بوده و در واقع ملک آنچنانی هم وجود نداشت.

,

شهردار می افزاید: با سازمان شهرداری ها ورود پیدا کردیم و اوایل سال 98 ورود کردیم و در ابان ماه بازدید انجام گرفت و در نهایت مصوبات تسهیلات ارزان قیمت را گرفتیم.

,

تسهیلات سازمان شهرداری ها 4 درصد است و سقف این تسهیلات حداکثر سه میلیارد بوده که توانستیم 4 میلیارد مصوب کنیم که 21 اسفند پارسال نامه آن به شهرداری ارسال شده و پایان خرداد امسال نوبت تسهیلات می شود که با این اعتبار می توان حداقل 50 درصد پروژه  راه اندازی شود.

,

اشتهای سیری ناپذیرِ سود تسهیلات بانکی، درآمد شهرداری تربت حیدریه را می بلعد

,

 

,

, ,

برای اجرای این پروژه شورای شهر و شهرداری وقت 500 میلیارد ریال اوراق مشارکت را از بانک شهر خریداری کرده و پس از طی جلسات مختلف و رایزنی ها انجام گرفته مجدد این 500 میلیارد را در بانک سرمایه گذاری کردند و به استناد آن تسهیلات بانکی دریافت کردند.

,

قصه پر غصه بافت فرسوده شهر تربت حیدریه وقتی جالب تر می شود که بدانیم اعضای شورای سوم بجای مدیریت در اوراق و تسهیلات بانکی و پرداخت بدهی پیرامون اجرای پروژه، به دلیل سوء مدیریت، بدهی حدود 176 میلیارد تومانی(یعنی سه برابر) را تاکنون برای شهر به ارمغان آوردند.

,

مجتهدی خاطر نشان می کند: منطقی ترین راه حل موضوع این است که باید بررسی کنیم که با چه ظرفیت قانونی می توان ورود کرد، لذا بررسی کردیم و  فقط بودجه سنواتی کشور است که بند و تبصره 5 بودجه به شهرداری ها اجازه داده  از محل مطالباتشان با دولت بدهی ها خود با بانک ها تهاتر کنند.

,

وی بیان کرد: تا این لحظه از دو دستگاه 76 میلیارد تومان ثبت کردیم که پیش از این از 9 دستگاه 5.7 میلیارد ثبت شده بود و هنوز نیز این ظرفیت ها وجود دارد و در حال حاضر این  76 میلیارد تومان ثبت سامانه شده، هرچند  پروسه طولانی داشت.

,

مجتهدی گفت: این ظرفیت قانونی درحالی است که بانک شهر می بایستی بدهی به بانک مرکزی داشته باشد تا از آن استفاده شود که متاسفانه بانک شهر از بانک هایی است که به بانک مرکزی بدهی نداشته است.

,

وی خاطر نشان کرد: با فشار نمایندگان مجلس برای سالهای آتی بانک شهر 1570 میلیارد تومان بدهی ایجاد شده که 6 هزار میلیارد تومان  شهرداری های کشور به بانک شهر بدهکارند و این رقابت بین مراکز استانهایی که هیئت مدیره دارند سخت و نفس گیر بود.

,

مجتهدی گفت: در این رقابت به سختی توانستیم از 76 میلیارد تومان ثبت سامانه 30 میلیارد تومان آن را مجوز بگیریم که این مصوبه به سازمان برنامه بودجه رفته و باید این سازمان تخصیص بدهد تا اوراق صادر شود که باز هم متاسفانه از اسفند ماه داستان تغییر کرده و به غیر از دو شهرداری به هیچ شهری اختصاص ندادند.

,

شهردار تربت حیدریه گفت: در نهایت ریاست جمهوری در نشستی با شهرداران کلانشهر به سازمان برنامه و  بودجه دستور دادند مشکل شهرداری ها را با تهاتر بانک شهر حل کنند و امیدواریم در سال جاری این مصوبه اجرایی شود و اگر بتوانیم موضوع اوراق را به جایی برسانیم و ظرفیت بانک شهر ایجاد شود تقریبا 130 میلیارد دیگر از بدهی باقی می ماند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه