اخبار داغ

رئیس پژوهشگاه رویان در گفت وگو با دانا مطرح کرد؛

ایران جزء 10 کشور نخست در دست‌یابی به سلول های بنیادی و ناباروری در دنیا است/ تولد بیش از 25 هزار کودک در رویان

ایران جزء 10 کشور نخست در دست‌یابی به سلول های بنیادی و ناباروری در دنیا است/ تولد بیش از 25 هزار کودک در رویان
رئیس پژوهشگاه رویان گفت: نخستین کودک رویان «سیمین» نام داشت که امروز از نظر سنی در شرایطی است که در دانشگاه تحصیل می‌کند و امروز قصد داریم جشن 25 هزار کودک متولد شده در رویان را برگزار کنیم.
[

دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به تاریخچه و عملکرد پژوشگاه رویان اظهار کرد: این پژوهشگاه مشتمل بر سه پژوهشکده پزشکی تولید مثل،بیولوژی سلول و سلولهای بنیادی و بیوتکنولوژی است که پژوهشکده بیوتکنولوژی در اصفهان مستقر است و فعالیت می‌کند.

وی افزود: رویان یک مرکز تحقیقاتی نیز با موضوع اپیدمیولوژی ناباروری و دیابت را داراست که مشترک بین پژوهشکده سلول‌های بنیادی و بخش تولید مثل کارهای تحقیقاتی خود را انجام می‌دهد. وی افزود: در پژوهشگاه رویان علاوه بر پژوهش، موضوعات درمانی نیز انجام می گیرد به طوری که شرکت سلول‌های بنیادی خون بند ناف و شرکت تولید سلول های بنیادی در زمینه ترمیم و پیوند در بیماری‌های صعب العلاج فعالیت می‌کنند و مرکز فوق تخصصی ناباروری نیز در زمینه باروری فعالیت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,

, ,


رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به زمان و نحوه شکل گیری پژوهشگاه رویان، خاطرنشان کرد: هشتم خردادماه سال 1370 با حضور وزیر بهداشت آن زمان دکتر ملک زاده مجموعه رویان افتتاح و به بهره برداری رسید، این مجموعه پس از اجرای پروژه تحقیقاتی در مجموعه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران شکل گرفت.

,
,

70 مرکز ناباروری در کشور فعالیت می‌کنند
وی به چرایی شکل گیری مجموعه رویان برای درمان بیماران ناباور در کشور اشاره کرد و گفت: در دهه 60 هجری شمسی دومین گروه بیماران ایرانی اعزامی به خارج از کشور، بیماران نابارور بودند و این علاوه بر هزینه های سنگین متحمل شده بر دولت و خانواده‌ها، موجب پدیدار شدن مشکلاتی برای خانواده می‌شد که در این میان اغلب مردمی که دارای وضعیت مالی نسبتا مطلوب و بالایی بودند از این خدمات در خارج از کشور بهره مند می شدند و خانواده های کم درآمد و بی بضاعت نمی توانستند صاحب فرزند شوند. همین شد تا رهبر معظم انقلاب در شکل گیری مجموعه رویان رهنمون هایی را دادند که از آن طریق حمایت های مالی و معنوی صورت گرفت تا بتوانیم هسته نخستین پژوهشگاه رویان را پایه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: امروز در کشور بیش از 70 مرکز ناباروری وجود دارد به طوری که در هر در استانی یک مرکز ناباروری وجود دارد و محدودیت های چندین دهه گذشته  کشور در عرصه ناباروری از بین رفته و به زوجین خدمات رسانی می‌کنند.

, 70 مرکز ناباروری در کشور فعالیت می‌کنند, 70 مرکز ناباروری در کشور فعالیت می‌کنند,
,
,
,

, ,


شاهوردی پیشرفت های مهم کشور در عرصه درمان ناباروری را مهم توصیف کرد و گفت:  پژوهشگاه رویان علاوه بر خدمات رسانی به زوجین داخل کشور توانسته است به مردم دیگر کشورها خدمات رسانی کنند، کشور ما در زمینه علم پزشکی در منطقه خاورمیانه خوش نام بوده و از این رو در عرصه های جدید نیز خوشنامی را حفظ کرده و بیماران بسیاری از کشورهای خارجی را در عرصه ناباروری درمان می کند به طوری که کیفیت خدماتی که در مجموعه رویان به زوجین نابارور ارائه می شود با دیگر کشورهای دنیا برابری می کند.

رئیس پژوهشگاه رویان  با اشاره به تمایز مرکز پژوهشی درمانی رویان با سایر مراکز درمان ناباروری، خاطرنشان کرد: رویان تفاوتی را با دیگر مراکز تخصصی ناباروری دارد و آن رویکرد توجه به مسائل پژوهش و آموزش در کنار درمان بوده است چرا که معتقدیم این علم، دانش روز است و دانش پژوهان بسیاری از مباحث را نمی‌توان در یک دوره آموزشی و کارگاه در خارج از کشور فرابگیرند از این رو تلاش کردیم تا در عرصه پژوهش و آموزش ورود پیدا کنیم و سهم کشور ما در تولید دانش علم ناباروری موقعیت بسیار مطلوبی است به طوری که زمانی نگاهی به این دانش در کشور ما نمی شد اما امروز بسیاری از کرسی های علمی وجایگاه ها به ایرانی ها تعلق دارد.

,
,
,
,

مراجعه بیماران خارجی برای درمان ناباروری به کشور

وی یادآور شد: دانشجویان بسیاری پایان نامه هایی را در این زمینه انجام داده اند و رشته های مرتبط با دانش ناباروری در کشور شکل گرفته و امروز دوره دکترای تخصصی بیولوژی تولید مثل برای تربیت نیروهای آزمایشگاهی را ایجاد کرده ایم و فلوشیب های ناباروری برای متخصصان زنان و مردان راه اندازی شده که این افراد در کشور تربیت می‌شوند و خداوند را شاکریم که رویان نیز در مسیر آموزش نیروهای متخصص همراهی داشته است.

شاهوردی ادامه داد: امروز بیش از 5 مجله تخصصی در زمینه علم باروری و ناباروری و تولید سلول در کشور چاپ می شود که این نشریات سهم بسزایی در سهم ایران در تولید دانش در دنیا را ایفا کرده اند رویان نیز 2 مجله علمی در زمینه های سلول یا یاخته و ناباروری مقالاتی را منتشر می کند، این مجلات اعتبارات خوبی را در دنیا برای ایران کسب کرده اند و مقالات محققان خارج از کشور نیز به این پژوهشگاه ارسال و در این مجله ها  منتشر می شوند. این بیانگر موثر بودن نقش محققان کشور در سطح دنیا است.
وی به پیشرفت های پژشکی ناباروری پس از پیروزی انقلاب اسلامی  اشاره و عنوان کرد: درعلم ناباروری تلاش های مطلوبی در عرصه تحقیق، آموزش و خدمات تخصصی شکل گرفته و افزایش تعداد مراکز درمان ناباروری اتفاق مبارکی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد پیدا کرده و اعتماد بین اللملی را به دست آورده است که از این رو مراجعه بیماران خارجی برای درمان ناباروری به کشور ما را می توان بزرگترین ارمغان برای کشور دانست.

, مراجعه بیماران خارجی برای درمان ناباروری به کشور, مراجعه بیماران خارجی برای درمان ناباروری به کشور,
,
,
,
,
,

, ,



رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی  تجربه موفق تحقیق درباره سلول های بنیادی را حاصل دانش علم باوری دانست و تصریح کرد: ورود پژوهشگاه رویان به موضوع سلول های بنیادی برگرفته از تجربه علم ناباروری در رویان است، اگر تجربه محققان ما در آزمایشگاه جنین شناسی، در ژنتیک و ناباروری نبود شاید جسارت پیدا نمی کردند تا در عرصه پژوهش سلول های بنیادی گام بردارند.

,
,
,

تکمیل پژوهش برای افزایش تولیدات دامی کشور

وی اضافه کرد: امروز ایران اسلامی در عرصه علم سلول های بنیادی و ناباروری جز 10 کشور صاحب این دانش در دنیا است و در منطقه خاورمیانه رتبه نخست را داریم و این مدیون حمایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی از این دانش و تلاش محققان است.

وی به یکی از کارکردهای پژوهشگاه رویان اشاره و بیان کرد: بیوتکنولوژی یکی دیگر از کارکردهای پژوهشگاه رویان است، در این روش دام‌ها و حیوانات با پتانسیل های ژنتیکی خاص شناسایی و پرورش و تکثیر می شوند، در این عرصه توانسته ایم با انجام تحقیقات گوناگون میزان بازدهی شیر دام های پرورش یافته را افزایش دهیم تا در آینده نزدیک نیاز شیر کشور را تأمین کنند و این در عرصه گوشت هم می تواند توسعه یابد.

, تکمیل پژوهش برای افزایش تولیدات دامی کشور, تکمیل پژوهش برای افزایش تولیدات دامی کشور,
,
,
,
,

, ,


دکتر شاهوردی بیان کرد: در این عرصه محققان توانسته اند حیوانات با نژادهای مطلوب خارجی را شناسایی و تکثیر کنند، در این روش با تکنیک لقاح خارج از رحم توانسته ایم تکثیر حیوانات را به مرحله اجرایی برسانیم و یک عرصه اقتصادی جدید در دام را باز کنیم. در واقع شرکتهای دانش بینان شکل گرفته تا با به صورت حرفه ای و با استقلال بیشتر زیر چتر علمی رویان دنبال شود تا بتوانند به صنعت نزدیکتر شوند.

,
,

 

,

, ,


وی تأکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در تربیت نیروی انسانی و ایجاد زیرساختهای بنیاد علمی تحرکات خوبی شکل گرفته و افراد در دانش های روز دنیا تخصصی شده و مسیرهای علمی خود را پیدا کرده اند و گام های مطلوبی را بردارند.

رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با اعلام آمار رسمی نوزادان متولد شده در پژوهشگاه رویان، خاطرنشان کرد:  نخستین کودک رویان «سیمین» نام داشت که امروز از نظر سنی در شرایطی است که در دانشگاه تحصیل می کند، سال 1380 جشنی را برای هزارمین کودک این پژوهشگاه برگزار کردیم که امروز قصد داریم جشن 25 هزار کودک متولد شده در رویان را برگزار کنیم که به دلایل شرایط حاکم برجامعه به دنبال اپیدمی کرونا نتوانسته به مرحله اجرایی برسد.

گفت‌وگو: مهدی امیری پور

,
,
,
,
,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه