اخبار داغ

معاون سابق شهردار مشهد:

سیاست‌های اشتباه دولت باعث گسترش حاشیه‌نشینی شد/ ضرورت ایجاد گفتمان فرهنگی در اسماعیل آباد مشهد

سیاست‌های اشتباه دولت باعث گسترش حاشیه‌نشینی شد/ ضرورت ایجاد گفتمان فرهنگی در اسماعیل آباد مشهد
برادران گفت: سیاست‌های اشتباه دولت باعث گسترش حاشیه نشینی در مشهد شده است لذا دولت باید مهاجرت به کلانشهرها را کنترل و برای افراد در مناطق کمتر برخوردار کشور اشتغال مناسب ایجاد کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدمهدی برادران، معاون سابق شهردار مشهد و کارشناس مدیریت شهری در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: شکاف طبقاتی در سطح کشور افزایش یافته و این امر در مشهد بیشتر از حد میانگین سطح کشور است و اسماعیل آباد یکی از محلات مشهد است که بافت جمعیتی، اقتصادی و فرهنگی آن مناسب نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی ادامه داد: پیش‌ازاین به دلیل مهاجرت گسترده به مشهد، شاهد رشد فزاینده حاشیه نشینی بودیم لذا تصمیم بر آن شد تا با ایجاد منطقه گردشگری در حاشیه اسماعیل آباد، وضعیت نابهنجار ایجاد شده در منطقه بهبود یابد و توازنی در سطح شهر از نظر دسترسی به مراکز تفریحی، تجاری و گردشگری ایجاد شود اما متأسفانه این منطقه نتوانست رشد حاشیه نشینی در منطقه اسماعیل آباد را متوقف و معضلات فرهنگی و اقتصادی آن را بهبود بخشد.

,

برادران با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی چند وقت گذشته که به دنبال کرونا ایجاد شد، باعث تشدید معضلات اجتماعی و بالا رفتن سرقت‌ها شده است، تصریح کرد: علی‌رغم کارهای خوبی در سطح شهر و مناطق حاشیه‌ای مشهد شده است اما در منطقه اسماعیل آباد به دلیل اینکه شاهد مقاومت مردم بومی این منطقه در قبال تغییرات هستیم که این مقاومت‌ها می‌تواند ریشه اعتقادی و فرهنگی نیز داشته باشد، باعث عقب‌ماندگی و حل نشدن مشکلات اسماعیل آباد هستیم.

,

معاون سابق شهردار مشهد یادآور شد: ما باید شکاف‌های فرهنگی را به رسمیت بشناسیم و با اقشار اقلیت وارد یک تعامل شویم زیرا تا زمانی که این شکاف بزرگ و بزرگ‌تر شود و این تعامل شکل نگیرد، شاهد بیشتر شدن معضلات خواهیم بود و سایر اقدامات فرهنگی و اجتماعی توسط گروه‌های مختلف نیز جوابگو نخواهد بود.

,

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده تا از اقصا نقاط کشور بافرهنگ‌های متفاوت به اسماعیل آباد مهاجرت کنند، گفت: طی چند وقت گذشته اقدامات بسیار خوبی برای حمایت از اقشار محروم جامعه با توزیع بسته‌های معیشتی انجام شد اما این اقدامات مقطعی نمی‌تواند به طور کامل معضلات اجتماعی ایجاد شده در اسماعیل آباد و حاشیه شهر مشهد را حل کند لذا نیاز داریم تا تمام ارگان‌ها و مردم جهت حل مشکلات حاشیه شهر که ریشه در فرهنگ و اقتصاد دارد ورود جدی داشته باشند.

,

برادران بیان کرد: مردم ساکن در منطقه اسماعیل آباد ابتدا باید خودشان خواهان تغییر باشند و مخصوصاً نسل جوان آن‌ها باید با تعامل با سایر شهروندان مشهدی، فضای دیگری را برای خودشان رقم بزنند و از ظرفیت‌های فرهنگی موجود در مشهد به بهترین شکل بهره ببرند؛ همچنین گروه‌های جهادی فعال در این مناطق باید به صورت حرفه‌ای‌تر عمل کنند و صرف توزیع بسته‌های غذایی نمی‌تواند آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ایجاد شده را حل کند.

,

کارشناس مدیریت شهری ریشه حاشیه نشینی و معضلات پس از آن را سیاست‌های اقتصادی دولت دانست و بیان کرد: چنانچه دولت بتواند مهاجرت به کلان‌شهرها را کنترل کند و برای افراد در مناطق کمتر برخوردار کشور اشتغال مناسب ایجاد و از کسب‌وکارها در زمان‌های بحرانی حمایت کند دیگر افراد مجبور به مهاجرت نمی‌شوند زیرا این افراد مهاجر اکثراً برای خود مرزهای خود ساخته‌ای ایجاد می‌کنند که حتی این مرزها می‌تواند منجر به تقابل با اقتصاد حاکم بر کلان‌شهرها، تخریب و سرقت شود.

,

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات دیگر اسماعیل آباد اعتیاد و مهاجرت افراد معتاد به این منطقه است که این مشکل نیز به سیاست‌های دولت برای مقابله با اعتیاد بازمی‌گردد که متأسفانه طی سالیان اخیر، اقدامات فرهنگی خاصی که نشان از بهبود وضعیت اعتیاد باشیم، شاهد نبودیم که امیدواریم دولت به موضوع اعتیاد جدی‌تر ورود کند.

,

برادران با اشاره به اینکه اقداماتی برای ایجاد توازن امکانات شهری در شمال و جنوب مشهد انجام‌شده اما کافی نبوده است، گفت: بافت‌های فراوانی در حاشیه شهر مشهد و منطقه اسماعیل آباد وجود دارد که می‌توان با اصلاح این بافت‌ها، این مناطق را به مناطقی امن تبدیل کرد.

,

معاون سابق شهردار مشهد تصریح کرد: ایجاد فضاهای ورزشی و فرهنگی در منطقه اسماعیل آباد می‌تواند در بهبود وضعیت فرهنگی این منطقه نقش مهمی را ایفا کند و بافت را تغییر دهد اما عدم پرداختن به موضوع فرهنگ توسط مدیریت شهری باعث شده تا معضلات اسماعیل آباد پررنگ‌تر و جدی‌تر شود.

,

وی با بیان اینکه توقع ما از شورای شهر و شهرداری مشهد این است که به جای انجام رفتارهای تبلیغاتی به فعالیت‌های زیرساختی و فرهنگی توجه بیشتری کنند، افزود: باید علاوه بر توجه به رشد مراکز فرهنگی و ورزشی به ساماندهی کشف رود نیز توجه شود تا مشکلات زیست‌محیطی منطقه نیز کاهش یابد و یک گفتمان فرهنگی با ساکنان مناطق حاشیه شهر ایجاد شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه