اخبار داغ

وقتی مسئولان آتش کشیدن باغات مریض را تنها راه حل می‌دانند؛

تعطیلی بزرگترین کارخانه تامین آبلیموی خاورمیانه در جنوب کشور!

تعطیلی بزرگترین کارخانه تامین آبلیموی خاورمیانه در جنوب کشور!
وجود باغ‌های سرسبز و افزایش تولید لیموترش در شهرستان میناب تا جایی پیش رفت که مسئولان را به فکر راه اندازی کارخانه آبلیموگیری در این شهرستان انداخت اما با خشکسالی های پی درپی و بیماری این کارخانه رونق خودش را از دست داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ شهرستان میناب به واسطه داشتن شرایط اقلیمی مناسب و منحصر به فرد بیش از ۷۰ درصد صادرات لیموترش ایران را به کشورهای آسیایی، اروپایی و حتی آمریکایی اختصاص می داد و ۳ درصد از لیموی دنیا از این شهرستان تامین می شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

میناب به عنوان قطب کشاورزی در ۹۰کیلومتری شرق هرمزگان قرار دارد ، دارای شاخص‌هایی شامل، ۴۱هزارهکتار معادل ۴۴۸ هزارتن تولید محصولات زراعی و ۲۲ هزارهکتار معادل ۱۵۷ هزارتن محصول باغی به طور سالیانه است.

,

لیمو بعنوان یک میوه گرمسیری دارای خواص سرشار و ویتامین های شاخص بوده که لیموی مکزیکین، لیسبون، پرشین و خارگل یکی از پرطرفدارترین لیموی شهرستان میناب بشمار می رود..

,

وجود باغ های سرسبز و افزایش تولید لیموترش در شهرستان میناب تا جایی پیش رفت که مسئولان را به فکر راه اندازی کارخانه آبلیموگیری در این شهرستان انداخت، در ابتدای شروع این کارخانه بیش از ۱۰۰ نفر از بومیان این شهرستان بکارگیری شدند.

,

موضوعی که باعث رونق اشتغال و بالا گرفتن کسب و کار در شهرستان میناب شد و تولید کنندگان لیموترش به راحتی بدون پا در میانی دلالان محصول خود را به کارخانه آبلیموگیری میناب می آوردند و به فروش می رساندند.

,

ولی در سال های ۸۱ و ۸۲ به دلیل ورود بیماری جاروی جادوگر و همچنین خشکسالی چندین ساله بسیاری از باغات میناب و هرمزگان را از بین برد تا جایی که باغداران این شهرستان به جای فروش محصوصل لیمو مجبور به فروش چوب درختان لیمو در باغ های خود شدند.

,

موضوعی که برخی از فعالان محیط زیست شهرستان میناب، عدم مدیریت مسئولین، آفات و بیماریهای درختان ؛عدم جایگزینی کشت مکانیزه به جای کشت سنتی ؛ عدم استفاده از ارقام بومی و مقاوم ؛ بروز خشکسالی ؛ کم آبی و قطع حقابه باغات را تنها عامل تشدید خشکسالی و افزایش تلفات لیمو ترش این منطقه دانستند.

,

گفتنی است تا قبل از شیوع آفت جاروک جادوگر هشت هزار و ۵۰۰هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان میناب به لیموترش اختصاص داشت که  اکنون با حذف درختان آلوده این میزان به بیش از سه هزار هکتار کاهش یافته است

,

خسارت کشاورزان و باغداران میناب با افزایش خشکسالی شدت گرفت و مینابی که بعنوان قطب لیموترش ایران در خاورمیانه مطرح بود اینک برای مصرف شهروندانش چشم به لیموی وارداتی دوخته است، اینجا کشاورزان و باغداران مینابی هر چه از مشکلات و رنج هایی که بر آنها وارد می شود، فریاد بزنند باز هم  صدای آنها به گوش مسئولان نمی رسد.

,

عباس رحیمی نیا شهواری،فعال محیط زیست و منابع طبیعی میناب در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: در استان هرمزگان بجای تحقیق و آزمایش و بدست آوردن راه حل درمان بیماری درختان لیموترش، حکم بر نابودی مریض می دهند، فکر می کنند که با ریشه کن کردن و سوزاندن درختان لیمو ترش با بیماری جاروی جادوگر مقابله و آنرا کنترل کرده اند.

,

وی تصریح کرد: با نابودی درختان لیموترش،باغداران و کشاورزانی که حیات و ممات آنها به همین درختان بستگی دارد را هم نابود کرده اند و نمی دانند که با این اقدام، باغداران ما را هم ریشه کن و نابود کرده اند.

,

, ,

, ,

بحران آب و قاچاق لیمو دو عامل از بین برنده لیموی میناب است

, بحران آب و قاچاق لیمو دو عامل از بین برنده لیموی میناب است,

حجت‌الاسلام سید مصطفی ذوالقدر نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی سال گذشته در آیین پایانی ششمین جشنواره شکرگزاری انبه و یاسمین گل با بیان خواص میوه انبه و لیموترش، گفت: وجود باغات انبه و لیموترش در میناب عنایت خداوند به مردم این منطقه است که باید شکرگزار این نعمات بود.

,

وی بحران آب و قاچاق لیمو را دو عامل از بین برنده لیموی میناب دانست و افزود: متأسفانه لیموی قاچاق هم در مجلس و هم در نهادهای دولتی وجود دارد.

,

ذوالقدر ادامه داد: وقتی انبه مرغوب در میناب وجود دارد چه لزومی دارد که دولت این محصول را از کشورهایی نظیر پاکستان و بنگلادش وارد کند.

,

, ,

, ,

تنها کارخانه آبلیموگیری شهرستان غیرفعال و ورشکسته شده است

, تنها کارخانه آبلیموگیری شهرستان غیرفعال و ورشکسته شده است,

پیش از این در آبان ماه ۱۳۹۰حجت الاسلام حسین معتمدی فر امام جمعه اسبق شهرستان میناب در جلسه شورای اداری شهرستان میناب، بیان داشت: مردم شهرستان میناب به خصوص جوانان این شهرستان، سالهاست چشم انتظار ایجاد صنایع بزرگ در منطقه هستند که این موضوع توجه بیشتر مسئولان را می طلبد.

,

وی با بیان اینکه بیکاری جوانان موجب روی آوردن این قشر به طرف شغلهای کاذب و پر خطر کرده، افزود: علل اصلی قاچاق سوخت، کالا و گرایش جوانان به سمت مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی بیکاری است.

,

امام جمعه میناب با اشاره به اینکه شهرستان میناب با جمعیتی بالغ بر ۲۶۰هزارنفر دومین شهرستان استان است، بیان داشت: این شهرستان به واسطه وجود اراضی حاصلخیز کشاورزی و واقع شدن در کنار ساحل طولانی دریا، از پتانسیل و توانمندیهای بسزایی برخوردار است که نیاز به برنامه ریزی و جذب سرمایه گزاران برای صنایع تبدیلی کشاورزی و دریایی دارد.

,

وی اظهار داشت: این شهرستان بزرگترین تولیدکننده خرما و مرکبات در استان است اما کارخانه عصاره گیری خرما در استان فارس واقع شده وتنها کارخانه آبلیموگیری شهرستان نیز به صورت غیرفعال و ورشکسته شده است.

,

معتمدی فر افزود: تحصیل، یافتن کار، مسکن، ازدواج و تفریحات سالم از موضوعات پیش روی جوانان مینابی است که با حمایت و برنامه ریزی مسئولان از نابودی و تباهی سرنوشت جوانان میناب جلوگیری به عمل خواهد آمد.

,

, ,

, ,

برداشت ۵۰۰تن لیمو از باغات میناب

, برداشت ۵۰۰تن لیمو از باغات میناب,

مدیر جهادکشاورزی میناب پیش‌بینی کرد: امسال ۵۰۰ تن لیموترش از سطح باغ‌های این شهرستان برداشت‌ شود

,

عباس مویدی افزود: فصل برداشت لیموترش در باغ‌های میناب از خردادماه آغاز و تا پایان شهریورماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

,

وی ادامه داد: پرشین لایم، خارگل، لیسبون و مکزیکین لایم از انواع لیموی نوبرانه در شهرستان میناب به شمار می‌رود.

,

بهسازی چاه‌ها به ۷۰هکتار از زمین‌های زراعی میناب جانی دوباره بخشید

, بهسازی چاه‌ها به ۷۰هکتار از زمین‌های زراعی میناب جانی دوباره بخشید,

مدیر جهادکشاورزی میناب اظهار کرد: همچنین با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان، مرمت و بهسازی چهاه‌ها در منطقه سرنی میناب به ۷۰هکتار از زمین‌های زراعی این شهرستان جانی دوباره بخشید.

,

مویدی یاد آور شد: با احیاء ۴قنات که شامل ۲۱ چاهک رسوب گرفته بر اثر بارندگی‌ها می‌شود، برای ۱۵۰نفر شغل تثبیت و ایجاد شده است.

,

وی تصریح کرد: در شهرستان میناب ۵قنات وجود دارد که یکی از آن‌ها برای استفاده شرب و بقیه نیز به منظور آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود.

,

در سال‌های اخیر کاهش تولید لیموترش  در شهرستان میناب منجر به افزایش قیمت این محصول شده تا جایی که سه رقم لیموی محلی ، پرشین لایم و لیسبون در میناب به ازای هر کیلو ۱۴ الی ۱۶ هزار تومان به فروش می رسد.

,

بر اساس آمار سال ۸۸ معادل هشت هزار هکتار از باغات در هرمزگان به دلیل بیماری نابود شد و تنها ۱۲ هکتار مانده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه