اخبار داغ

یک کارشناس خودرو در گفتگو با دانا:

پیش فروش فوق‎ العاده خودرو همان لاتاری است/ افزایش سوداگری با سیاست‌های جدید فروش خودرو

پیش فروش فوق‎ العاده خودرو همان لاتاری است/ افزایش سوداگری با سیاست‌های جدید فروش خودرو
یک کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه نیاز به پیش فروش و قرعه کشی خودرو نیست و خودروسازان باید تعهدات قبلی خود را انجام دهند؛ گفت: این روش‌ها جز ایجاد انگیزه سوداگر و لاتاری بازاری چیزی نیست و باعث بیدار شدن تقاضای خفته بازار خواهد شد.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بازار خودرو حدود در دو سال اخیر وضعیت نابسامانی داشته و شاهد افزایش قیمت‌های پی در پی بودیم. از سوی دیگر خودروسازان وطنی با مشکلات زیادی روبرو هستند و می‌نالند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

خودروسازان در سال جدید درخواست افزایش قیمت خود را به دولت ارائه دادند و دولت آن را به شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده واگذار کرد.

,

شورای رقابت پس از چند جلسه مجوز افزایش 10درصدی برای خودروهای سایپا و 23درصدی را برای تولیدات ایران خودرو را صادر کرد و قیمت خودرو در بازار آزاد هم با حاشیه سود 10درصدی نسبت به قیمت‌کارخانه‌ای تعیین شد.

,

شورای رقابت برای فروش و پیش فروش خودرو شرایطی مانند قرعه کشی را پیش پای خودروسازان قرار داد و وزارت صمت هم برنامه چهار طرح فروش فوق العاده تا پایان سال را برنامه ریز کرد که نخستین آن به مناسبت عید سعید فطر اجرایی شده و هم اکنون در حال ثبت نام است اما این تصمیمات مورد نقدکارشناسان قرار گرفته است که نه‌تنها مشکل را حل نخواهد کرد بلکه بر آن می‎افزاید.

,

 

,

مشکل بازار خودرو؛ انگیزه سوداگری است نه سوداگر

, مشکل بازار خودرو؛ انگیزه سوداگری است نه سوداگر, مشکل بازار خودرو؛ انگیزه سوداگری است نه سوداگر,

در همین راستا سید مرتضی مصطفوی کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد تصمیمات شورای رقابت و سازمان حمایت و فروش فوق العاده خودرو، اظهار کرد: مشکل اصلی بازار خودرو، عرضه محصولات نیست؛ بلکه بحث تقاضا است؛ یعنی شاهد رشد روزافزون تقاضا هستیم که بخش اعظم آن تقاضای سرمایه‌ای و غیرمصرفی است و با صف‌های خرید مواجه‌ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: مسئولان وزارت صنعت تاکید بر عرضه خودرو دارند و با تصمیمات هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد؛ زیرا ظرفیت و میزان تولید توسط خودروساز مشخص است لذا فشار روی خودروساز برای عرضه بیشتر جز تولید خودروهای بی‌کیفیت و مرجوعی حاصلی ندارد.

,

این کارشناس خودرو در مورد راهکارهای ساماندهی بازار خودرو گفت: مشکل تقاضا در بازار خودرو، بحث سوداگری است نه سوداگر. باید با انگیزه دلالی در بازار مقابله شود نه دلال، تا بتوان هجوم نقدینگی در بازار خودرو را مدیریت کرد؛ زیرا همه می‌توانند دلال باشند.

,

 

,

سامانه جامع اطلاعاتی خودرو ایجاد شود

, سامانه جامع اطلاعاتی خودرو ایجاد شود, سامانه جامع اطلاعاتی خودرو ایجاد شود,

مصطفوی با بیان اینکه بازار خودرو باید شفاف شود؛ گفت: دولت و وزارت صنعت می‌بایست سامانه و بانک اطلاعاتی از خرید و فروش خودرو ایجاد کنند که چه کسانی خریدار و فروشنده هستند و به این سامانه نیاز داریم و می‌توان در کمتر از یک ماه آن را ایجاد کرد.

,

وی ادامه داد: با ساماندهی اطلاعات مرکز پلاک پلیس، دفاتر اسناد رسمی و بنگاه‌های معاملاتی می‌توان به راحتی بانک اطلاعاتی شکل بگیرد که دستگاه‌های سیاستگذار مانند وزارت صنعت و اقتصاد به ویژه سازمان امور مالیاتی می‌توانند مدیریت کند که مثلا با فلان کدملی چند خودرو با چه قیمتی و چه نوع خودرویی خرید و فروش شده است و می‌توان محدودیت‌هایی تعیین کرد.

,

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: موضوع پیش فروش فوق العاده خودرو براساس قرعه کشی که نوعی لاتاری است، به نظرم خنده دارترین سیاست‌ها است زیرا هیچ تضمینی نیست که در این روش مصرف کننده واقعی (اصلی) بتواند خودرو بخرد؛ موضوع دوم به باعث تحریک تقاضا خفته در بازار شده لذا به جای مدیریت تقاضا، آن را افزایش می‌دهند.

, موضوع پیش فروش فوق العاده خودرو براساس قرعه کشی که نوعی لاتاری است، به نظرم خنده دارترین سیاست‌ها است زیرا هیچ تضمینی نیست که در این روش مصرف کننده واقعی (اصلی) بتواند خودرو بخرد؛ موضوع دوم به باعث تحریک تقاضا خفته در بازار شده لذا به جای مدیریت تقاضا، آن را افزایش می‌دهند., موضوع پیش فروش فوق العاده خودرو براساس قرعه کشی که نوعی لاتاری است، به نظرم خنده دارترین سیاست‌ها است زیرا هیچ تضمینی نیست که در این روش مصرف کننده واقعی (اصلی) بتواند خودرو بخرد؛ موضوع دوم به باعث تحریک تقاضا خفته در بازار شده لذا به جای مدیریت تقاضا، آن را افزایش می‌دهند.,

 

,

هیچ کشوری صف خرید خودرو ندارد

, هیچ کشوری صف خرید خودرو ندارد, هیچ کشوری صف خرید خودرو ندارد,

مصطفوی با بیان اینکه در دنیا صف‌های خرید خودرو نداریم، تصریح کرد: خودروسازان در کشورهای با اپشن‌های مختلف التماس می‌کنند تا مردم خودروهای آنها را خریداری کنند اما در کشور ما برعکس است.

,

وی گفت: اصلا نیازی به فروش فوق العاده و پیش فروش خودرو نیست زیرا امروز خودروسازان بیش از 10برابر این 25 هزار خودرو تعهدات دارند و اگر می‌تواند خودرو تولید کند بهتر است تعهدات قبلی خود را انجام دهد.

,

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: موضوع پیش فروش خودرو فقط به تامین نقدینگی و حل مشکل مالی خودروسازان از جیب مردم کمک می‌کند و برای تامین مالی خود پول جمع می‌کند وگرنه هیچ کمکی به کنترل قیمت و سامان دادن به بازار نخواهد کرد.

,

مصطفوی در پایان گفت: لازم است از سیاست‌های مالیاتی برای ساماندهی بازار خودرو استفاده شود مثلا افرادی که در یک سال چند خودرو خرید و فروش کردند و یا دارندگاه بیش از یک خودرو مالیات پرداخت کنند، می‌تواند به ساماندهی بازار خودرو کمک خیلی زیاد کند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه