اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

نوشداروی ممیزی بعد از پخش!/ آقای لاریجانی به من گفت اصلا این‌ها را پخش نکنید که قبیح است!

نوشداروی ممیزی بعد از پخش!/ آقای لاریجانی به من گفت اصلا این‌ها را پخش نکنید که قبیح است!
حال و روز شبکه نمایش خانگی این روزها خیلی وخیم است، اما وخیم‌تر از آن، رویکرد و نگاه مدیران این بخش به ماجراست. خاطره پژمانفر، عضو سابق کمیسون فرهنگی مجلس از داستان وی او دی ها و سوال از وزیر در حضور رئیس مجلس تامل برانگیز است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدتی است که برخی محتواهای پخش شده در VODها و «شبکه نمایش خانگی» باعث نگرانی کارشناسان و اصحاب فرهنگ در کشور شده است؛ می‌گوییم اصحاب فرهنگ، نه مسئولان فرهنگی! زیرا بنظر می رسد که مسئولان و مدیران فرهنگی چندان دغدغه‌ای در رابطه با این موضوع ندارند، این در حالی است که این گونه محتواها امروزه بیش از تولیدات آثار تلویزیونی و سینمایی در دسترس عموم مردم به ویژه نوجوان‌ها قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, VOD,

هادی زجاجی مدیرکل دفتر نظارت و تطبیق سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر یا همان «ساترا» معتقد است: «باید تعهد را در خود سرویس‌ها زنده کرد. باید به آن‌ها آموزش داد و از طرفی فرهنگ مخاطب و کاربر نیز آموزش داده شود تا هر محتوایی را نبیند و یا اگر می‌بیند گزارش دهد؛ چون نمی‌خواهیم نظارت پلیسی داشته باشیم».

,

این نوع تفکر ناخوادآگاه ذهن را به سمت تفکر اقتصاد بازار آزاد می‌برد، بازاری که در آن تنها عرضه و تقاضا است که بازار را تعیین می کند، نظارتی نباشد و بازار خودش، خودش را کنترل کند و نتیجه آن همان می شود که در دو سال اخیر در بازار مسکن و خودرو دیده‌ایم!

,

در بُعد فرهنگی و شبکه‌های نمایش خانگی هم قطعا همین است، تفکری که حداقل نظارت را می پسندد و معتقد است که باید همه چیز را همه گونه در دسترس قرار داد و منتظر ماند و دید که برای کدام یک تقاضای بیشتری وجود دارد، نتیجه‌اش از همین اول مشخص است؛ بسازید، پخش کنید، اگر کسی محتوا را دید و صدایش درآمد، آن زمان ما هم می بینیم و نظر می دهیم!

,

این تفکر را می توان در پاسخ هادی زجاجی به مصاحبه‌ای که به تازگی از وی منتشر شده، دریافت که گفته است؛ «در بخش تولیدی‌ها، خروجی کار مورد نظارت قرار می‌گیرد و بعد از انتشار محتوا، نظارت انجام می‌شود. بخشی از این نظارت هم بر مبنای گزارش‌های مردمی است؛ مانند بحث خشونت و مواردی از این دست»!

,

حالا سوال این است که نوشدارو پس از مرگ سهراب چه دردی را دوا خواهد کرد؟ آن هم با گزارش‌های مردمی؟! بهتر است آقای زجاجی آدرسی واضح تر بدهد که مردم به کجا گزارش بدهند و تا چه حد گزارش هایشان در تولیدات بعدی ملاک و معیار قرار می گیرد؟

,

آمار نداریم!

, آمار نداریم!,

از طرفی این مدیر اجرایی در همین مصاحبه به این موضوع اشاره کرده‌ است که «از آنجایی که سرویس‌های وی‌اودی برای برنامه‌های زنده حتماً باید مجوز داشته باشند، طبیعتاً آماری از این برنامه‌ها وجود دارد، به ویژه که لازم است برای هر برنامه زنده حتماً ناظر هم وجود داشته باشد اما نسبت به برنامه‌های تولیدی این آمار موجود نیست».

,

نهاد یا ارگان مسئولی که حتی آماری از برنامه‌های تولیدی خود ندارد چگونه می تواند آمار مناسبی در مورد رضایت و نارضایتی مردم ارائه دهد و آن را معیاری برای بقیه مسیر و راه خود در نظر بگیرد؟

,

دیروز، شبکه‌های نمایش خانگی فاصله دار با سبک ایرانی، امروز برنامه‌های زنده اینترنتی با حواشی‌های فراوان و فردا خدا می داند که قرار است بدون این نظارت‌های مسئولانه، چه بر سر فرهنگی بیاید که ریشه‌ای در تمدن هزار ساله‌ این مرز و بوم دارد؟!

,

یک پیشنهاد به مدیران فرهنگی

, یک پیشنهاد به مدیران فرهنگی,

حجت الاسلام پژمانفر عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با «راه دانا» در رابطه با این نوع تهاجم فرهنگی و کوتاهی در نظارت بر محتواهای وی او دی ها بیان داشته است که؛ «من یکبار برخی از این صحنه‌های VOD را داشتم آماده می‌کردم تا برای سوال از وزیر در صحن مجلس پخش بشود، آقای لاریجانی به من گفت اصلا این‌ها را پخش نکنید که قبیح است! من به ایشان گفتم، چطور اشاره به بخشی از این‌ها آنهم در صحن مجلس زشت است، اما بچه‌های مردم در خانه‌ها نشسته‌اند و این‌ها را آزادانه تماشا می‌کنند؟!!»

, VOD , !,

حالا ما باید از آقای زجاجی و دیگر مدیران اجرایی و فرهنگی این سوال پیشنهادگونه را مطرح کنیم آیا خود آنها هم حاضرند با خانواده خود ابتدا محتواهای منتشر شده را ببینند و بعد بر روی آن ممیزی و اصلاح کنند؟ یا فقط برای مردم نسخه نظارت بعد از پخش را می پسندند؟

,

نسیم اسدپور

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه