اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزه خبر داد؛

توجه کشاورزان فیروزه به پرورش کرم ابریشم

توجه کشاورزان فیروزه به پرورش کرم ابریشم
کلیدری گفت: با توجه به استفاده از نخ ابریشم در مصارف پزشکی، کشاورزان شهرستان فیروزه به پرورش این محصول روی آورده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامحسن کلیدری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزه در گفت‌وگو با صبح توس گفت: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری ۳۰ درصد افزایش تولید غلات را در شهرستان فیروزه داشته باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

کلیدری افزود: با توجه به افزایش سطح زیر کشت دیم امسال، یک‌میلیون لیتر به سهمیه سوخت ماشین‌آلات کشاورزی شهرستان اضافه‌شده و برای تأمین سوخت کمباین‌ها هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

,

وی با اشاره به خروج گندم از شهرستان فیروزه بیان داشت: از نیروی انتظامی درخواست کنترل خروج گندم تحویلی به شهرستان‌های مجاور و تقاضای همکاری در صدور بارنامه‌های حمل گندم تحویلی به سیلو را داریم.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزه تأکید کرد: امروزه تمام کشورها به دنبال استفاده از فنّاوری جدید و کشاورزی دقیق هستند که یکی از این فنّاوری‌ها، سم‌پاشی با پهباد هست.

,

کلیدری ادامه داد: مزایای استفاده از پهباد، صرفه‌جویی 95 درصد در میزان آب و 30 درصد در مقدار سم است و در این نوع سم‌پاشی از فضای بالای مزرعه استفاده می‌شود و مانند سم‌پاشی با تراکتور، سم‌پاش به داخل مزرعه تردد نمی‌کند و در اثر تردد مقداری از محصول از بین نمی‌رود.

,

وی اظهار داشت: در این روش می‌توان کیفیت آب سم‌پاشی را لحاظ میزان PH کنترل کرد و علاوه بر آن زمان سم‌پاشی بسیار کوتاه و هر هکتار 15 دقیقه طول می‌کشد.

,

مدیر جهاد کشاورزی فیروزه گفت: این نوع سم‌پاشی توسط بخش خصوصی به‌صورت خدماتی در شهرستان فیروزه راه‌اندازی شده است.

,

کلیدری همچنین با اشاره به اهمیت پلاک گذاری ماشین‌آلات کشاورزی بیان داشت: در شهرستان فیروزه 978 دستگاه انواع تراکتور و ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد که از این تعداد 885 دستگاه تا سال 99 پلاک گذاری شده و تعداد 93 دستگاه آماده بازدید کارشناس راهنمایی و رانندگی هست.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزه تأکید کرد: با توجه به اینکه تحویل سوخت ماشین‌آلات کشاورزی منوط به پلاک گذاری هست، از مالکین ماشین‌آلات کشاورزی می‌خواهیم در اسرع وقت نسبت به تکمیل پرونده نزد نماینده نظام‌مهندسی کشاورزی شهرستان اقدام نمایند تا برای تحویل سوخت دچار مشکل نشوند.

,

وی با اشاره به حرکت مردم شهرستان فیروزه به سمت پرورش کرم ابریشم با توجه به درآمد خوب آن گفت: با توجه به درآمدزایی خوب نوغانداری و افزایش متقاضیان پرورش کرم ابریشم، در سال جاری 70 جعبه تخم نوغان سهمیه شهرستان بوده که با تلاش کارشناسان در بخش امور دام و کارشناسان پهنه تعداد 85 جعبه تخم نوغان جذب شده است.

,

کلیدری اظهار داشت: در گذشته از نخ ابریشم در بافت قالی ابریشم استفاده می‌شد ولی در حال حاضر این محصول استفاده پزشکی نیز دارد به همین جهت دارای ارزش قیمتی بالاتری شده است.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزه با اشاره به زمان دقیق مبارزه با آفات و اهمیت آن در کشاورزی خاطر نشان کرد: با توجه به بازدیدهای انجام شده از سطح مزارع غلات شهرستان، زمان مبارزه با سن مادری غلات به پایان رسیده است.

,

کلیدری عنوان کرد: کارشناسان باید به‌طور مستمر از مزارع بازدید کنند و زمان مبارزه با آفات و امراض را به کشاورزان اعلام نمایند.

,

وی تصریح کرد: به‌طور مثال زمان مبارزه با علف‌های هرز، اسفندماه است و اگر در این زمان عملیات مبارزه انجام نشود، در فروردین‌ماه به خاطر بارندگی‌های بهاره فرصت مبارزه داده نمی‌شود و در زمان کوتاهی علف‌های هرز به مزارع خسارت جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد.

,

کلیدری عنوان کرد: با توجه به مشاهده دسته‌ها تخم سن غلات در مزارع، تمهیدات لازم جهت کنترل پوره سن در زمان مناسب در مزارع آلوده انجام داده‌اند.

,

وی اظهار داشت: تاکنون 942 هکتار علیه سن مادری، دو هزار و 737 هکتار علیه علف‌های هرز پهن‌برگ و باریک برگ، هزار و 608 هکتار علیه شته روسی و 238 هکتار علیه بیماری‌های برگی در شهرستان فیروزه مبارزه شیمیایی انجام شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه