اخبار داغ

تراژدی غم‌انگیز مرگ بلوط‌ها تکرار شد؛

تاخت و تاز زبانه‌های آتش در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد/ کمبود امکانات و تجهیزات؛ دودی که به چشم بلوط‌های زاگرس می‌رود+تصاویر

تاخت و تاز زبانه‌های آتش در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد/ کمبود امکانات و تجهیزات؛ دودی که به چشم بلوط‌های زاگرس می‌رود+تصاویر
حکایت آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد تراژدی غم‌انگیزی است که هرساله تکرار می‌شود، در حالیکه بخش قابل توجهی از آن به ویژه عامل انسانی، قابل پیش‌بینی و پیشگیری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب جنوب، هرساله با شروع فصل گرما عرصه‌های طبیعی، مراتع و جنگل‌ها در کهگیلویه و بویراحمد خود را برای سوختن و خاکستر شدن آماده می‌کنند و رسانه‌ها نیز با تیترهای مختلف و متنوع، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را اطلاع‌رسانی می‌کنند اما چیزی که در سال‌های اخیر تاکنون تکرار می شود، همین آتش‌سوزی است و بس.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب جنوب,

وجود بافت کوهستانی و سخت‌گذر بودن مهمترین عامل افزایش خسارت ناشی از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های این استان است، اگرچه بیش از 80 درصد آتش‌سوزی‌های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سخت‌گذر این استان رخ می‌دهد که تا رسیدن نیروهای امدادی بخش وسیعی از جنگل‌ها و مراتع نیز از بین رفته است.

,

, ,

منابع طبیعی با ارزش

, منابع طبیعی با ارزش,

به گفته کارشناسان، بخشی از مراتع و جنگل های سرزمین کهگیلویه و بویراحمد از منابع طبیعی با ارزش کشورمان به شمار می روند که همه ساله بنابر دخالت عواملی نظیر جرقه های حاصل از افزایش دما، وزش بادهای گرم و عوامل انسانی؛ در شعله های آتش نابود می شوند. 

,

 امسال نیز شاهد آتش سوزی های گسترده در سطح جنگل ها، مراتع و علفزارهای مناطق وسیعی از استانمان بوده ایم که به گفته مسئولان سهم عامل انسانی در وقوع این آتش سوزی ها کمتر از دیگر عوامل نبوده است.

,

با این وجود آتش سوزی در مراتع و جنگل های سرزمین کهگیلویه و بویراحمد تراژدی غم انگیزی است که همه ساله تکرار می شود، با اینکه بخش قابل توجهی از آن به ویژه در مواردی که عامل انسانی در آن دخیل است، قابلیت پیش بینی و پیشگیری نیز وجود دارد.

,

, ,

رنج از کمبود امکانات

, رنج از کمبود امکانات, رنج از کمبود امکانات,

این در حالی که مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد پیشتر در گفتگو با رسانه ها و با انتقاد از کمبود امکانات اطفای حریق در این استان گفته بود که مرتبا در نقاط مختلف این استان شاهد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع هستیم که به دلیل کوهستانی و سخت‌گذر بودن ، اطفای حریق با دستان خالی ، بدون امکانات و تجهیزات مدرن و مورد نیاز به سختی انجام می‌شود.

,

محمدی تبار گفت: بسیاری از آتش سوزی‌ها با کمک نیروهای مردمی مهار می‌شود که در واقع بعد از خدا، مردم و بعد کارکنان دولتی و نهادها و دستگاه های اجرایی در این زمینه نقش ایفا می‌کنند.

,

با این تفاسیر نزدیک به 10روز است که آتش‌سوزی گسترده ای در مناطق حفاظت شده (کوه خامی،کوه دیل و کوه خاییز) کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است که با وجود تلاش‌های فراوان برای اطفای حریق، آتش‌سوزی در برخی از این مناطق(دیل و خاییز) همچنان ادامه دارد.

,

, ,

آتش سوزی ارتفاعات گچساران

, آتش سوزی ارتفاعات گچساران, آتش سوزی ارتفاعات گچساران,

با این وجود عصر روز جمعه دوم خرداد ماه بود که خبری مبنی بر آتش سوزی گسترده جنگل‌های ارتفاعات شمال گچساران(منطقه حفاظت شده خامی) بر روی خروجی پایگاه های خبری قرار گرفت که در همان دقایق اولیه دستگاه‌های متولی خبر از اعزام نیروهای اطفای حریق به منطقه دادند.

,

توپوگرافی منطقه،سرعت وزش باد،سخت گذربودن و گسترش سریع آتش سوزی نشان از یک ماموریت سخت پیش روی نیروهای امدادی را می داد، بنابراین نیروهای بسیج،منابع طبیعی،محیط زیست،نیروی های بومی منطقه و نیز دوستداران محیط زیست درکناردیگر نیروهای دستگاه‌های اجرایی وارد منطقه شده و بخشی از آتش سوزی را مهار کردند.

,

اما این در حالی بود که تاخت و تاز آتش بر دستان خالی مهار کنندگان می‌چربید و لحظه به لحظه بر حجم آتش سوزی ها در مناطق مختلفی از خُنگ بنار،بی بی جون،گناوه لری و آبریگون افزوده می‌شد،اگر چه در ابتدای امر بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران با هلی برن نیروها اقدامات قابل توجهی در این خصوص انجام داد.

,

, ,

اعزام بالگردها به دستور سرلشکرسلامی

, اعزام بالگردها به دستور سرلشکرسلامی, اعزام بالگردها به دستور سرلشکرسلامی,

با توجه به حجم آتش سوزی و نیاز نیرو‌های امدادی برای پایان بخشیدن به عملیات کامل مهار آتش سوزی و جلوگیری از گسترش و یا شعله ور شدن مجدد آتش، به دستور سردار سرلشکر "حسین سلامی" فرمانده کل سپاه پاسداران دو فروند بالگرد آب پاش (هوافضا و هوانیروز) سپاه به گچساران اعزام شد تا در کنار بالگردهای "هوانیروز ارتش" کار هلی برن و نیز عملیات مهارآتش سوزی را به سرانجام برسانند که این مهم در ساعات پایانی شب ششم خردادماه جاری نیزمحقق شد.

,

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه بازدید از ارتفاعات منطقه حفاظت شده کوه خامی گفت: علت این آتش سوزی باید مورد بررسی قرار گیرد، چرا که این گونه آتش سوزی ها خسارت جبران ناپذیری به عرصه های منابع طبیعی وارد کرده است، دستگاه‌های مسئول  این گونه موارد آتش سوزی را رصد و با خاطیان برخورد قاطع انجام دهند.

,

سنگ تمام مدیریت بحران

, سنگ تمام مدیریت بحران, سنگ تمام مدیریت بحران,

کلانتری درادامه افزود: با توجه به وسعت آتش سوزی مهار آن به تبع با مشکل مواجه شد، اما مدیریت بحران در این چند روز برای مهار آتش سنگ تمام گذاشتند و متاسفانه  در این چند روز بیش از 200 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان گچساران نیز طعمه حریق شد.

,

, ,

اما مهار آتش سوزی گچساران  پایان خوش آتش سوزی ها در کهگیلویه و بویراحمد نبود و دو روز پس از آتش سوزی جنگل های کوه خامی، منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه  نیزمورد هجوم زبانه های آتش قرار گرفت و روز بعد این ماجرا منطقه حفاظت شده کوه دیل گچساران هم طعمه حریق می شود.

,

آتش سوزی کوه دیل

, آتش سوزی کوه دیل, آتش سوزی کوه دیل,

این درحالی است که رئیس منابع طبیعی گچساران درخصوص آخرین وضعیت آتش سوزی کوه دیل این شهرستان گفت: در منطقه حفاظت شده کوه دیل، آتش در حال شعله ور شدن است و جنگل ها همچنان در حال سوختن هستند، از هر چهار طرف منطقه نیروهای امدادی در حال تلاش برای مهار آتش سوزی هستند ،در این خصوص با هلی برن نیروها توسط بالگردها (شرکت نفت و گاز گچساران و هلال احمر) چه از راه زمینی و چه هوایی به مقابله با آتش رفته ایم

, ,

سپاه و بسیج در میدان نبرد با آتش

, سپاه و بسیج در میدان نبرد با آتش, سپاه و بسیج در میدان نبرد با آتش,

نظری درادامه تصریح کرد: در حال حاضر نهادی که با جدیت و جهادی پای کار است، سپاه ناحیه گچساران است که "سرهنگ نورایی" و نیروهای تحت امرشان همچون همیشه به صورت جهادی وسط میدان قرار دارند و همچنین نیروهای تلاشگر تیپ 48فتح که در مهار آتش سوزی ما را یاری می دهند.

,

, ,

وی افزود: احتمال اینکه آتش سوزی تا پایان امروز مهار شود دور از ذهن نخواهد بود،با این وجود کمبود امکانات همان مشکل همیشگی است هرچند تعدادی از دستگاه های "دمنده"(آتش خاموش کن) بخاطر استفاده زیاد از کار افتاده اند و از مردم خوب شهرستان گچساران تقاضا داریم که به صحنه بیایند چرا که منابع طبیعی متعلق به همه مردم است.

,

این درحالی است که منطقه حفاظت شده ارتفاعات دیل گچساران  با ۱۰ هزار هکتار مساحت در ۳۵ کیلومتری شمال غربی گچساران واقع شده ودرختان بلوط، ارزن و بادام کوهی از مهمترین پوشش گیاهی این منطقه به شمار می روند.

,

جولان آتش در کوه خاییز

, جولان آتش در کوه خاییز, جولان آتش در کوه خاییز,

اما آتش سوزی گسترده  منطقه حفاظت شده کوه خاییز در شهرستان کهگیلویه پای بسیاری از دولتمردان را به عرصه مقابله با مهار این آتش سوزی کشاند به گونه ای که روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد‌ در جریان آخرین وضعیت آتش سوزی در جنگل‌های این استان و مناطق حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه و عملیات اطفاء حریق در این منطقه قرار گرفت.

,

, ,

ورود جهانگیری به موضوع آتش سوزی

, ورود جهانگیری به موضوع آتش سوزی, ورود جهانگیری به موضوع آتش سوزی,

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از استاندار گهگیلویه و بویراحمد خواست از طریق هماهنگی مستمر با امیرحاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیز اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور، امکانات و تجهیزات اطفاء حریق از جمله بالگردهای آبپاش را به منطقه اعزام کنند تا هرچه سریعتر شاهد مهار آتش سوزی و جلوگیری از گسترش حریق در جنگل‌های مرز استانهای خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

,

اگرچه استاندار کهگیلویه و بویر احمد نیز در این تماس تلفنی گزارشی از آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل ها و منطقه حفاظت شده خائیز در این استان ارائه کرد و از بسیج امکانات استان و تلاش برای اعزام تجهیزات برای مهار کامل آتش سوزی خبر داد.

,

اما این همه ماجرا نبود و روز گذشته رئیس دفتر رئیس‌جمهور بر استفاده از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای مهار آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه و بویر احمد نیز تاکید می کند.

,

, ,

تاکید رئیس دفتر رئیس جمهور برمهار آتش سوزی

, تاکید رئیس دفتر رئیس جمهور برمهار آتش سوزی, تاکید رئیس دفتر رئیس جمهور برمهار آتش سوزی,

محمود واعظی در تماس های تلفنی جداگانه  با استاندار کهگیلویه و بویر احمد  و همچنین رئیس ستاد بحران کشور ضمن بررسی اقدامات انجام شده از سوی مدیریت استان برای مهار آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز، تاکید  کرد که با استفاده از همه امکانات و ظرفیت ها در استان و انجام سریع اقدمات لازم  آتش سوزی به سرعت مهار شود.

,

بنابراین استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پی آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه برای تامین تجهیزات مورد نیاز با رایزنی با معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، وزارت دفاع و فرمانده نیروی زمین ارتش و سپاه پاسداران به نوعی تجهیزات مورد نیاز اطفای حریق در منطقه خائیز کهگیلویه را تامین می کند.

,

روزهای پرکار استاندار کهگیلویه و بویراحمد

, روزهای پرکار استاندار کهگیلویه و بویراحمد, روزهای پرکار استاندار کهگیلویه و بویراحمد,

حسین کلانتری روز گذشته با ورود به شهرستان کهگیلویه و با حضور در عملیات اطفای حریق منطقه  فرماندهی عملیات را دردست می گیرد و در یک روز پرکار برنامه ریزی لازم تا اطفای صدرصدی حریق را برای دستگاه های مختلف مشخص می کند.

,

, ,

وی در این راستا گفت: از همان ساعات اولیه با توجه به حساسیت موضوع و گسترش دامنه آتش وضعیت آتش سوزی برای امداد رسانی بهتر با تماس با معاون رئیس جمهور تشریح شدوبا توجه به اینکه امکانات و تجهیزات استان جوابگوی شعله های آتش نبود در ادامه با تماس با رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیر دفاع و فرمانده نیروی زمینی ارتش رایزنی های لازم برای کمک رسانی و تامین تجهیزات لازم انجام شد.

,

حضور بالگرد های سپاه و ارتش در منطقه

, حضور بالگرد های سپاه و ارتش در منطقه, حضور بالگرد های سپاه و ارتش در منطقه,

کلانتری درادامه اظهارکرد: با همکاری مسئولان کشوری در کمترین زمان ممکن چهارفروند بالگرد امدادی و ترابری برای خدمات رسانی و امدادرسانی سریع و به موقع وارد شهرستان کهگیلویه شد که با رایزنی های انجام شده نیز چهار فروند بالگرد آب پاش بر فراز کوه خاییز برای اطفای حریق بزودی عملیات خود را آغاز خواهند کرد.

,

استاندار با اشاره به اینکه بخشی از این آتش سوزی وسیع با کمک نیروهای امدادی، دولتی و مردم مهار شد، بیان کرد: پیش بینی می شود این آتش سوزی به زودی و بصورت کامل مهار شود.

,

 کلانتری در دستور ویژه خود معاون سیاسی، امنیتی  خود را به عنوان فرمانده عملیات اطفای حریق انتخاب کرده و از وی خواسته تا پایان عملیات اطفای حریق در منطقه مستقر باشد.

,

, ,

مهار بخشی از آتش خاییز

, مهار بخشی از آتش خاییز, مهار بخشی از آتش خاییز,

این درحالی است که رئیس محیط زیست شهرستان کهگیلویه در خصوص آخرین وضعیت آتش سوزی کوه خاییز نیز گفته است که بیشتر آتش سوزی جنگلهای مناطق حفاظت شده خائیز مهار شده و تنها در دو نقطه همچنان ادامه دارد و نیروها در حال تلاش برای مهار آتش سوزی هستند.

,

مرگ برخی از وحوش منطقه

, مرگ برخی از وحوش منطقه, مرگ برخی از وحوش منطقه,

روح الله عزیزی نیز در ادامه با اشاره به وضعیت حیات وحش منطقه حفاظت شده خاییز افزود: به حیات وحش منطقه خساراتی وارد شده اما زیاد نبوده و بیشتر حیات وحش ،منطقه را به سمت زیستگاه‌های دیگر ترک کرده اند اما برخی پرندگان و جوجه آنها و مار و عقرب در آتش سوختند.

,

وی درادامه تصریح کرد: از نیروهای مردمی انتظار کمک بیشتر در جهت مهار و خاموش کردن اتش سوزی جنگلهای خائیز داریم،نمی توان زمان دقیقی را بری مهار آتش سوزی اعلام کرد اما با تمام توان در حال تلاش برای مهار آتش سوزی هستیم.

,

, ,

 احد جمالی که به دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان فرمانده عملیات اطفای حریق انتخاب شده است در خصوص آخرین وضعیت آتش سوزی کوه خاییزگفت: پیش بینی می شود آتش سوزی تا عصر امروز (شنبه) و با استقرار بالگردهای آب پاش و همچنین کمک نیروهای مردمی به طور کامل مهار شود.

,

مهار آتش سوزی به زودی

, مهار آتش سوزی به زودی, مهار آتش سوزی به زودی,

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد درادامه گفت: با همکاری وزارت دفاع و سپاه سه بالگرد آب پاش برای اطفای حریق آتش منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه اعزام شده اند که قرار است تا ساعاتی دیگر در منطقه مستقر شوند،هم اینک نیز نیروهای مردمی و محیط بانان برای مهار آتش در میان صخره ها و گودال های عمیق با هلی برن بالگردهای اعزامی از سوی سپاه و ارتش به دل زبانه های آتش می زنند.

,

جمالی همچنین از تلاش مجموعه دولت و سایر ارکان نظام که ظرف ۱۰ روز گذشته تاکنون برای کمک و مهار آتش سوزی جنگل ها و مناطق حفاظت شده در شهرستان های گچساران و کهگیلویه و همراهی با مسئولان استانی بویژه معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری ، وزارت دفاع، سپاه پاسداران، بسیجان و ارتش جمهوری اسلامی و همچنین هلال احمرو اورژانس نیز تقدیر  و تشکرکرد.

,

, ,

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت ش،استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

,

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه