اخبار داغ

مدیر گروه معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور مشهد:

دولت همتی برای حل مشکلات حاشیه شهرها ندارد/ ضرورت ایجاد هرچه سریع‌تر «طرح آمایش سرزمین»

دولت همتی برای حل مشکلات حاشیه شهرها ندارد/ ضرورت ایجاد هرچه سریع‌تر «طرح آمایش سرزمین»
ایوانی گفت: به نظر می‌رسد مشکلات حاشیه شهرها به‌زودی حل نخواهد شد زیرا شواهد حاکی از آن است که دولت همتی برای حل این مشکلات ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی ایوانی، مدیر گروه معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور مشهد در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: مشکلات اجتماعی حاشیه شهر مشهد طی سالیان سال ایجاد شده است و نباید انتظار داشته باشیم که شهرداری یا هر ارگان دیگری بتواند یک‌باره این مشکلات را حل کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی ادامه داد: دلایل ایجاد و گسترش حاشیه شهر را باید در بین سیاست‌ها و آمایش‌های سرزمینی که طی چند سال کشور توسط دولت‌ها اجرایی شده است بگردیم زیرا زمانی که ثروت‌ها و قدرت‌ها به‌صورت غیر متوازن در کشور توزیع می‌شوند، عده‌ای به‌ناچار برای تأمین معاش خود به شهرهای بزرگ پناه می‌آورند.

,

ایوانی با تأکید بر اینکه دولت باید منابع قدرت و ثروت را به‌صورت عادلانه در اقصی نقاط کشور تقسیم کند، تصریح کرد: سازمان بازآفرینی شهری، استانداری، کمیته امداد، سپاه و بهزیستی اقداماتی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی حاشیه‌نشینی انجام داده‌اند اما این اقدامات موقت بوده و تنها مسکنی بر درد حاشیه‌نشینی است، لذا معضل اصلی که همان اقتصاد ضعیف روستاها و مناطق کم برخوردار است، باید حل شود.

,

مدیر گروه معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور مشهد خاطر نشان شد: گناهکار اصلی در ایجاد حاشیه شهر و معضلات اجتماعی آن، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های اشتباه دولت است که منجر به عدم توازن عدالت توسعه در کل کشور شده است که این مشکلات به دلیل وجود نداشتن «طرح آمایش سرزمین» ایجاد شده است لذا باید هرچه سریعتر این طرح تهیه و اجرایی شود.

,

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های اشتباه دولت باعث ثروتمندتر شدن قشر مرفه و فقیرتر شدن قشر ضعیف جامعه شده است، گفت: متأسفانه دولت به جای اینکه تفکر ثروتمند پروری را در جامعه اجرا کند، با انجام اقداماتی مثل توزیع یارانه بین تمام طبقات اجتماعی، اقدام به پرورش تفکر فقیر پروری است زیرا یارانه باید فقط برای سه دهک پایانی که هیچ راه‌حلی جز دریافت یارانه برای امرارمعاش ندارند، است.

,

ایوانی یادآور شد: متأسفانه اقتصاد در این دولت ریشه ندارد و اگر نگاهی به همین بازار پول و سرمایه طی چند ماه گذشته بیندازید می‌بیند که بازارهایی همچون بورس و خودرو به حال خود رهاشده‌اند که این امر باعث ثروتمندتر شدن قشر مرفه جامعه می‌شود لذا برای حل معضل کارتن‌خواب‌ها و حاشیه‌نشینی باید مشکلات اقتصادی قشر ضعیف جامعه حل شود که قسمت بزرگی از این مشکلات مربوط به بیکاری است.

,

مدیر گروه معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور مشهد بیان کرد: زمانی که قشری که دارای مشکلات مشترک اقتصادی هستند دورهم جمع می‌شوند، بافت فرسوده و کالبد فرسوده‌ای را ایجاد می‌کنند از طرف دیگر این‌ها کنار هم یک معضل اجتماعی را نیز ایجاد می‌کنند.

,

وی با تأکید بر اینکه باید در کنار موضوع اقتصادی به موضوع فرهنگی در حاشیه شهر توجه شود، گفت: دولت باید موضوع اقتصاد و اجتماع را در کنار هم ببیند و این دو موضوع جدای از هم نیستند بنابراین با صرف اقدام فرهنگی نمی‌توان مشکلات اجتماعی حاشیه شهر را حل کرد.

,

ایوانی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد مشکلات حاشیه شهر به‌زودی حل نخواهد شد زیرا شواهد حاکی از آن است که دولت همتی برای حل این مشکلات ندارد و تنها می‌خواهد با تجویز مسکن‌هایی مثل یارانه، بسته معیشتی و حمایتی بر مشکلات اقتصادی سرپوش بگذارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه